Google Alerts: Hoe kan dit ingezet worden voor jouw organisatie?

Het is alweer even geleden dat Google Alerts gelanceerd werd, nouja het is inmiddels bijna middeleeuws te noemen. 6 augustus 2003 werd Google Alerts gelanceerd. De kans bestaat dat je er nog niet van gehoord hebt, en dat is niet raar. Bij de lancering bleek er nog al wat mis te zijn met het platform. Het zou niet goed functioneren en Google heeft veel werk moeten verzetten om deze tool functioneel te maken.

Ben je al bekend met Google Alerts, dan heb je deze handige tool al vast een paar keer ingezet voor je organisatie. Mocht het je wel onbekend in de oren klinken dan raad ik het je zeker aan om nog even verder te lezen.

Wat is Google Alerts

Google Alerts is een gratis tool die je kunt instellen voor je bedrijf, website, blog of gewoon voor privé gebruik. Deze tool geeft je automatische meldingen over onderwerpen die je zelf hebt ingesteld. Zo kan je bijvoorbeeld je bedrijfsnaam toevoegen als Alert en krijg je een melding wanneer je bedrijf ergens op het internet genoemd wordt. Hetzelfde kan je doen om specifieke nieuws items te volgen of het internet af te speuren naar nieuwe trends.

Wanneer je als zoekresultaat de naam van je bedrijf instelt krijg je een mail met daarin een melding. Hierin staat waar je genoemd bent en wat er over je instelling geschreven wordt. Heel handig wanneer er een negatieve of juist een positieve review wordt geschreven over je bedrijf of organisatie. Zo zit je overal bovenop en kan je gelijk een gepaste reactie plaatsen.

Google Alerts instellen

Het instellen van Google Alerts werkt heel eenvoudig, de grootste uitdaging zit hem in het feit over welke onderwerpen je meldingen wilt ontvangen. Ik zou aanraden om specifieke woorden toe te voegen, anders krijg je behoorlijk wat spam binnen op je mail. Per persoon kan je zo’n 1000 alerts aanmaken. Deze ga je niet allemaal gebruiken, maar wees creatief en voeg er zoveel mogelijk toe!

Bijvoorbeeld

  • Je bedrijfsnaam
  • Adres van je organisatie
  • Locatie van je organisatie
  • Naam van je product
  • Naam van je dienst

Zoekwoorden combineren

Google heeft de optie geïmplementeerd om zoekwoorden te combineren. Hierdoor kan je gerichter het internet afspeuren op zoek naar nieuws items of meldingen die je graag wilt ontvangen.

Google Alerts

Door het toevoegen van een apostrof kan je heel gericht meldingen toevoegen.

Aanmelden Google Alerts

Ben je nieuwsgierig geworden wat mensen over jou zeggen? Meld je aan via deze link:
https://www.google.nl/alerts. Mocht je geen Gmail account hebben dan dien je deze wel eerst aan te maken.

Mocht je door je enthousiasme ineens teveel mailtjes krijgen omdat je toch ietwat algemene zoektermen hebt toegevoegd dan kan je deze altijd verwijderen. Voorkom dat je overspoeld wordt door de grote waslijst aan vermeldingen en verwijder de Alerts die dit veroorzaken!

Meer weten over Google Alerts of hulp nodig bij het optimaliseren van je website? Neem dan contact op.

Neem contact op

Sander Kooi
Online marketeer
© 2014 - 2019 Copyright - Convident. Convident B.V. wordt beoordeeld met een 4.8 / 5 op basis van 46 beoordelingen. Privacyverklaring Ons werkgebied Algemene voorwaarden