Voor een SEO specialist en een SEA specialist bij Convident start het online marketing traject altijd met een uitgebreid zoekwoorden onderzoek. In het zoekwoorden onderzoek analyseren onze online marketeers verschillende factoren met betrekking tot zoektermen. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken naar het zoekvolume en de relevantie van zoekwoorden. Maar wat komt er nog allemaal meer bij kijken en waarom is een zoekwoorden onderzoek zo belangrijk?

Wat is zoekwoorden onderzoek

Wat is een zoekwoorden onderzoek?

Een zoekwoorden onderzoek is een gedegen analyse van de zoektermen waar jouw doelgroep(en) opzoekt. Als internetgebruikers iets willen weten of opzoeken dan wordt het internet, meestal Google, geopend. In de zoekbalk wordt vervolgens ingetikt waar de gebruiker naar opzoek is en het algoritme van de zoekmachine gaat opzoek. Voor jouw ingetikte zoekwoord gelden vele verschillende zoektermen en relevante begrippen. Wanneer internetgebruikers of potentiële klanten zoeken op zoektermen die relevant zijn voor jouw producten of diensten, dan wil je getoond worden door zoekmachines met jouw website of webshop. Deze internetgebruikers zoeken op relevante zoektermen voor jouw producten, dus hebben hiervoor een wens of behoefte.

Bij ieder traject starten we met een zoekwoorden onderzoek

Wil je teruggebeld worden?

Hoe werkt een zoekwoorden onderzoek
Zoekvolume en concurrentieniveau

Projecten waar we trots op zijn.

Haaer verlofregistratie

Haaer verlofregistratie
Webapplicatie Website

ProCare

Weldon Corlido Material Handling

Weldon Corlido Material Handling
Webshop
Soorten zoekwoorden

Verschillende soorten zoekwoorden

We zagen zojuist al dat er verschillende soorten zoekwoorden bestaan. Het ene zoekwoord is kort en algemeen en het andere zoekwoord is lang en specifiek. Welk soort zoekwoord jij dient te gebruiken hangt af van een aantal factoren. Voor SEA specialisten is het zeer belangrijk om te bepalen wat voor soort zoekwoord te gebruiken. SEA specialisten ontwikkelen advertenties en koppelen deze aan een bepaald soort zoekwoord. Wanneer dit zoekwoord breed is zal de advertentie aan meerdere zoekwoorden worden gekoppeld. En dus zal de advertentie een stuk vaker worden getoond. Wil je met jouw advertentie maar één specifiek zoekwoord targeten, dan zal de SEA specialist een exact zoekwoord moeten kiezen voor zijn advertentie.

We lichten de verschillende soorten zoekwoorden toe en noemen voorbeelden voor wanneer ze zijn te gebruiken.

Exacte zoekwoorden zijn zeer specifiek

Woordgroepen long tail

Woordgroepen (long tail)

Wanneer binnen Google Ads een zoekwoord wordt opgegeven als woordgroep betekent dit dat een advertentie wordt getriggerd bij het intikken van het exacte zoekwoord en zinnen die daar sterk op lijken. We nemen weer hetzelfde voorbeeld als hiervoor. Stel als ondernemer verkoop je rode jassen en ontwikkel je een advertentie met als gekoppelde woordgroep ‘rode jas kopen’. Wanneer een internetgebruiker zoekt op het exacte zoekwoord ‘rode jas kopen’ wordt jouw advertentie getoond. Maar ook wanneer een internetgebruiker zoekt op een verwante zin, zoals ‘kopen jas rood’, wordt jouw advertentie getoond.

Meer informatie?

Wil je meer informatie of ben je er over uit dat Convident jouw online marketing partner is?
Neem telefonisch of per mail contact op met ons op!

“Een zoekwoorden onderzoek geeft meer inzicht in jouw doelgroep en bedrijf”

Voor het instellen van de juiste shorttail zoekwoorden is ervaring nodig

Gemodificeerde zoekwoorden

Gemodificeerde zoekwoorden

Een manier om het risico van brede zoekwoorden uit te sluiten is het gebruik maken van gemodificeerde zoekwoorden. Bij gemodificeerde zoekwoorden geef je bij Google Ads aan dat bepaalde woorden binnen jouw zoekwoorden móeten zitten wil je jouw webpagina getoond hebben. Dit wordt in Google Ads aangegeven door een plusteken voor het gemodificeerde zoekwoord te plaatsen. Stel je bent ondernemer en vult het volgende gemodificeerde zoekwoord in voor jouw advertentie: ‘+rode jas kopen’. Alleen internetgebruikers die specifiek opzoek zijn naar een rode jas zullen jouw advertentie getoond krijgen, omdat voor ‘rode’ een plusteken staat. De advertentie wordt dus alleen getoond door Google Ads wanneer de zoekopdracht de zoekterm ‘rode’ bevat.

Door een negatief zoekwoord wordt jouw advertentie niet getoond

“In het kennismakingsgesprek bespreken we onze bevindingen uit het zoekwoorden onderzoek”

Welke zoekwoorden gebruiken

Welke zoekwoorden gebruik je?

Welke zoekwoorden jij dient te gebruiken hangt sterk af van jouw doelgroep(en). Probeer via tools en programma’s als zoekwoordenplanner achter het zoekgedrag van jouw doelgroep(en) te komen. Natuurlijk lijken zoektermen met een hoog gemiddeld maandelijks zoekvolume en laag concurrentieniveau zeer aantrekkelijk. Het is goed om zoekwoorden te gebruiken waar een hoog zoekvolume op zit, maar denk wel altijd na over de relevantie. Een breed zoekwoord heeft een hoog zoekvolume, maar dit kan te algemeen zijn en daardoor niet relevant zijn voor jouw bedrijf.

Kijk naar je doelgroep, bedrijf, markt én concurrenten

Waarom is een zoekwoorden onderzoek belangrijk?

Een zoekwoorden onderzoek is bij Convident het startpunt van een SEO- of SEA-traject. Zonder zoekwoorden onderzoek weten onze online marketeers niet precies waar jouw doelgroep(en) opzoekt. Wanneer wij niet weten waar jouw doelgroep(en) opzoekt kunnen wij geen sterke SEO-teksten ontwikkelen om hoog mee te scoren in Google. Natuurlijk zijn er standaard zoektermen die duidelijk relevant zijn voor jouw business. Maar vaak worden in Google of de zoekwoordenplanner nieuwe zoektermen gevonden die iets specifieker zijn voor jouw producten of diensten. Door middel van een zoekwoorden onderzoek komen wij achter zoektermen waar je misschien zelf niet aan hebt gedacht. Bovendien gebruiken internetgebruikers soms zoektermen die je zelf niet had verwacht, met een zoekwoorden onderzoek komen we achter deze zoektermen.

Wil je teruggebeld worden?

Zoekwoorden onderzoek uitbesteden

Benieuwd naar de deuren die een zoekwoorden onderzoek opent voor jouw business? Laat één van onze online marketeers een gratis zoekwoorden onderzoek uitvoeren voor jouw website of webshop! Kom vervolgens langs op kantoor voor een bakje koffie en een goed gesprek voor eventuele online marketing kansen.

Projecten waar we trots op zijn.

ProCare

HB Personeel

HB Personeel
Online marketing Website

ARKY – AED Cabinets and Accessories

ARKY – AED Cabinets and Accessories
Online marketing Webshop
© 2014 - 2022 Copyright - Convident. Convident B.V. wordt beoordeeld met een 4.8 / 5 op basis van 227 beoordelingen. Partnerships Ons werkgebied Privacyverklaring Algemene voorwaarden