Zoekmachine optimalisatie

Door hoog in de zoekmachines te staan wil je de bezoekersaantallen verhogen, dit wordt ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Je zoekt een online marketing partner die je hierbij adviseert, delen van het werk uit handen neemt en zorgt voor een duurzame groei.

 

Bij Convident hebben veel ervaring met zoekmachine optimalisatie en alle andere vormen van online marketing. We denken graag met onze klanten mee en kunnen indien nodig ook ondersteunen op technisch gebied. De ideale combinatie voor een succesvolle website of webshop.

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie of SEO betekent dat de ondernemer zijn website of webshop optimaliseert voor een betere vindbaarheid. Het optimaliseren van je pagina heeft als doel om hoger in de ranking van de organische zoekresultaten in zoekmachines terecht te komen. Er zijn een aantal verschillende zoekmachines die gangbaar zijn. Denk hierbij aan Google, Bing, Ask, Baidu, DuckDuckGo, Ecosia, Lycos of Startpage. In Nederland gebruikt echter zo’n 95% van de internetgebruikers Google als zoekmachine.

Wanneer we het dus hebben over zoekmachine optimalisatie, bedoelen we vaak het optimaliseren van je platform voor Google. Het algoritme van Google bepaald dus hoe websites en webshops worden gerankt in zijn zoekresultaten. Precies weten wat dit algoritme inhoudt is niet mogelijk. Mede omdat het honderden verschillende factoren bevat met allemaal hun eigen verschillende wegingsfactoren. Bovendien houdt Google haar algoritme graag geheim voor iedereen. Gelukkig is er bij ons wel veel bekend en beheersen wij verschillende zoekmachines optimalisatie onderdelen om jouw website of webshop te optimaliseren.

“Stijg in de organische zoekresultaten met zoekmachine optimalisatie”

Waar bestaat zoekmachine optimalisatie uit?

Zoals hierboven genoemd, bevat zoekmachine optimalisatie allemaal verschillende onderdelen. Deze zijn echter wel te verdelen in de drie pijlers van zoekmachine optimalisatie:

  • Technische optimalisatie (SEO)
  • Content optimalisatie
  • Linkbuilding
img-50 img-fifty
img-50 img-fifty

In dit artikel lopen we uitgebreid de drie hoofdonderdelen van zoekmachine optimalisatie langs en kijken we naar de definitie, het belang en de mogelijkheden hiervan. Daarnaast zijn er een aantal specifieke SEO-onderdelen die erg interessant kunnen zijn. Wij helpen jou graag bij het begrijpen en beheersen van:

  • E-commerce SEO
  • SEO-advies
  • SEO-migratie
  • Internationale SEO
  • Lokale SEO
  • Voice search
  • SEO-audit

Wat is technische SEO?

Bij technische SEO of technische zoekmachine optimalisatie ligt de focus op de technische aspecten van de pagina. De techniek achter deze omgeving is erg belangrijk omdat daarmee de content valt of staat. Zonder een sterke techniek zal Google de site niet of zeer laag tonen in de organische zoekresultaten. Als ondernemer kan je dus zeer relevante content hebben ontwikkeld, maar als de techniek achterloopt zullen internetgebruikers de content niet eens getoond krijgen. Vaak begint dus ook het zoekmachine optimalisatie traject eerst met een technische optimalisatie (SEO). Want laten we eerlijk zijn, wanneer is de laatste keer dat jij een aankoop of offerte aanvraag via een trage shop hebt gedaan?

Technische SEO zal ervoor zorgen dat verschillende technische aspecten in kaart worden gebracht. Hierbij moet je denken aan de laadsnelheid, veiligheid of redirects. Convident heeft naast zijn online marketingafdeling ook een web development afdeling en supportafdeling. Door de samenwerking tussen onze afdelingen kunnen wij zorgen voor een gerichte aanpak van het zoekmachine optimalisatie traject. Zo zorgen onze specialisten van de web development afdeling dat de technische SEO ijzersterk is. Klanten van Convident lopen daarom altijd een stapje voor op de concurrentie!

Meer informatie?

Wil je meer informatie of ben je er over uit dat Convident de gewenste online marketing partner is? Neem telefonisch of per mail contact op met ons op!

Wat is content optimalisatie?

Content optimalisatie of on-page SEO focust zich op het optimaliseren van de teksten, afbeeldingen en andere onderdelen op de site. Een website bevat al een groot aantal verschillende pagina’s, categorieën en andere archieven. Een webshop bevat honderden verschillende producten om te optimaliseren. Content optimalisatie kan dus een grote klus zijn, maar met een juiste plan van aanpak kan het ook zeer rendabel zijn. Het wordt door ons gezien als één van de bouwstenen. Interessante en kwalitatieve content zorgt niet alleen voor een betere vindbaarheid maar ook blijven bezoekers langer hangen. De websitebezoekers kunnen immers door de geoptimaliseerde content het antwoord vinden op hun vraag. Google merkt door hun slimme algoritme dat de webbezoekers dit antwoord waardeert. Het doel van Google is om de juiste antwoorden te geven op vragen. Geeft jouw site deze antwoorden dan kom jij bovenaan. Maar hoe zorgt je er nu voor dat je het juiste antwoord geeft en waar let Google op?

Content bestaat niet alleen uit tekstuele stukken. Zo bestaat het ook uit afbeeldingen, video’s, opsommingen of tools. Tegenwoordig zijn er door technologische vooruitgang meer mogelijkheden voor het uitgebreider maken van de content. Zo worden interactieve afbeeldingen ontwikkeld, zijn er speciale sliders waarmee de hoogte van een hypotheek wordt bepaald of bestaan grafieken waarin de gebruiker zelf filters kan toepassen. Alle content is erop gericht om het de gebruiker zo eenvoudig en gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Schrijf daarom bij het maken van content voor je websitebezoeker, en zorg dat de content aansluit bij de zoekopdracht van de bezoeker.

img-50 img-fifty

Daarnaast is het goed om in het achterhoofd te houden dat je de content niet alleen optimaliseert voor je bezoekers, maar ook voor de zoekmachines. Zoekmachines lezen de content als eerste en bepalen vervolgens zelf voor welke internetgebruikers deze content relevant is. Dit doen zoekmachines door gebruik te maken van ‘Natural Language Processing’.

Natural Language Processing is de Engelse vertaling van computerlinguïstiek en houdt zich bezig met de interacties tussen computers en menselijke taal. Zoekmachines hebben dit nodig om grote hoeveelheden natuurlijke taalgegevens (content) te verwerken en analyseren. Door middel hiervan weet Google waar de informatie op jouw pagina over gaat. Daarna zal het analyseren of de website bezoeker ook deze informatie positief ervaren. Is dit allemaal goed dan sta je hoog in Google en ontvang je de organische bezoekers.

img-50 img-fifty

Door de content te optimaliseren gaan zoekmachines en bezoekers de geschreven content meer waarderen. Een hogere waardering zal leiden tot een verbetering in autoriteit van de pagina. Een hoge autoriteit helpt bij het behalen van een goede positie in Google. Een aantal zaken waar men zich nog meer mee bezighoudt tijdens content optimalisatie:

  • Optimalisatie van de HTML headings in je content (H1, H2 en H3)
  • Unieke en relevante geschreven content (let op duplicate content)
  • Gebruik van de correcte zoekwoorden
  • Leesbaarheid content
  • Optimalisatie van afbeeldingen

“Ook linkbuilding is een zeer belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie”.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is een zeer belangrijk onderdeel van het zoekmachine optimalisatie traject. Bij linkbuilding draait het om het plaatsen van links naar jouw content op externe websites. Ondernemers zien linkbuilding vaak als een wat vaag begrip dat veel tijd en energie kost om uit te voeren. Daarom blijft het regelmatig links liggen, wat erg zonde is voor jouw zoekmachine optimalisatie. Door middel van linkbuilding zorg je ervoor dat zoekmachines de pagina hoger ranken in de organische zoekresultaten van zoekmachines, zoals Google. Maar hoe werkt linkbuilding en waar plaats je jouw backlinks?

Bij linkbuilding plaatsen onze online marketeers dus links op externe websites. Deze links dienen relevant en kwalitatief te zijn voor de business. Een relevant link betekent dat een link wordt geplaatst op een externe website waar jouw doelgroep(en) mee in aanraking kan komen. De externe websites zijn actief in hetzelfde werkgebied of plaatsen content die gerelateerd is aan jouw producten/diensten. Een kwalitatieve link plaatsen houdt in dat deze wordt geplaatst op een externe website met autoriteit. De autoriteit van deze externe pagina’s wordt geanalyseerd door onze online marketeers. Hierbij wordt gekeken naar de domeinautoriteit, spamscore en relevantie ten opzichte van jouw bedrijf. Maar waar worden deze relevante en kwalitatieve links geplaatst op externe websites?

De beste backlinks zijn links waarvan Google niet kan aflezen dat je actief met linkbuilding bezig bent. Toch wil je wel groeien met je backlinkprofiel. Het is dus van belang om de balans te vinden tussen de kwantiteit en kwaliteit van de backlinks. Bij Convident maken we gebruik van drie manieren om backlinks te plaatsen. Lees hieronder verder om te kijken welke.

1. Link op de homepage

Op welke plek/pagina jouw backlink wordt geplaatst heeft invloed op de waarde hiervan. Een link op de homepage van een externe website heeft enorm veel waarde, omdat bezoekers direct jouw link zien bij aankomst. Bovendien wordt de homepage vaak door zoekmachines gezien als het meest krachtige. Echter, komt het weinig voor in de praktijk dat een backlink geplaatst kan worden op de homepage van een externe website.

2. Link in de vorm van een blog

Bij Convident kiezen we er liever voor om een link te plaatsen op een extern website in de vorm van een blog. Bij een blog kan er dieper ingegaan worden op bepaalde onderwerpen die relevant zijn voor jouw bedrijf. Bezoekers van de externe website kunnen jouw blog lezen, geïnteresseerd raken en doorklikken naar de pagina van jou. Bovendien kunnen er bij voorkeur meerdere backlinks worden toegepast in één blog artikel.

3. Link op een partnerpagina

Tegenwoordig bevatten veel websites of webshop een zogeheten partnerpagina. Partnerpagina is een pagina op jouw website die eigenlijk een beetje verstopt zit. Omdat ondernemers vaak weten dat linkbuilding ontzettend belangrijk is, creëren ze partnerpagina om backlinks te kunnen plaatsen. Deze partnerpagina bestaat simpelweg uit een lijst van hyperlinks die de gebruiker doorverwijzen naar andere websites/webshops. Links op partnerpagina’s zijn minder in waarde, maar kunnen bij een grote hoeveelheid zeker bijdragen aan de sterkte van jouw linkprofiel.

Met de juiste werkwijze kan zoekmachine optimalisatie zeer relevant zijn voor jouw bedrijf.

Waarom is zoekmachine optimalisatie belangrijk?

Binnen zoekmachines zijn er verschillende manieren om bezoekers naar jouw site te krijgen. Dit wordt mogelijk gemaakt door de organische zoekresultaten en de betaalde zoekresultaten van zoekmachines. De betaalde zoekresultaten van Google worden bovenaan de zoekresultatenpagina getoond, daarna volgen de organische zoekresultaten. Om een website of webshop te tonen in de betaalde zoekresultaten dien je advertentiecampagnes op te zetten waarvoor betaald moet worden aan Google. Zoekmachine adverteren (SEA) is een korte termijn middel voor het genereren van verkeer. Zoekmachine optimalisatie is daarentegen een lange termijn middel voor het teweegbrengen van verkeer. Bovendien is het tactisch om niet alleen te focussen op één manier voor het generen van bezoekers voor je website/webshop. Zoekmachine optimalisatie in combinatie met zoekmachine adverteren resulteert in een sterker bedrijfsmodel.

Zoals te lezen valt bevat zoekmachine optimalisatie tal van mogelijkheden. Waar begin je mee, wat is het belangrijkst in SEO en welk onderdeel geeft het meeste rendement? Het zijn allemaal relevante vragen en ook zeker lastig om zo even te beantwoorden. Want voor een goede zoekmachine optimalisatie strategie dien je alle onderdelen aan te pakken en niet maar eentje uitgebreid uit te voeren en de rest links te laten liggen. Het kan daarom efficiënter en dus rendabeler zijn om zoekmachine optimalisatie uit te besteden. Gelukkig hebben de online marketeers van Convident de kennis en kunde in huis om voor jouw bedrijf een gedegen zoekmachine optimalisatie strategie te ontwikkelen. We kijken samen met jou naar welke zaken van SEO al goed gaan binnen het bedrijf en welke zaken verbetert kunnen worden. Bij Convident vinden we het ook belangrijk dat onze klanten begrijpen wat er gebeurt op hun website/ webshop en dus weten waarom het van belang is. We geven dus graag ook advies aan onze klanten en proberen ervoor te zorgen dat hij/zij in de toekomst ook zoekmachine optimalisatie activiteiten kan toewijzen of uitvoeren.

© 2014 - 2022 Copyright - Convident. Convident B.V. wordt beoordeeld met een 4.8 / 5 op basis van 227 beoordelingen. Partnerships Ons werkgebied Privacyverklaring Algemene voorwaarden