Bedrijven zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het social media landschap; heerlijk over je organisatie, producten en diensten praten. Maar als je echt ‘sociaal’ wil zijn, moet je ook luisteren. Luister naar je volgers en gebruik de kanalen voor interactie. In dit artikel lees je hoe je dit goed kunt aanpakken.
KISS: keep it simple & stupid
We mogen graag efficiënt zijn, zelfs in social media posts: “Dit is onze nieuwe website, mooi hè! Vind jij hem ook zo mooi? Like hem dan! Wil je zelf zo’n mooie website hebben? Klik op deze link en neem contact op.” Woehoe, drie doelen in één post verwerkt, nieuw record. Maar wat moet de lezer nou doen? Om het duidelijk te houden, kun je aan de vuistregel denken: KISS, keep it simple & stupid. Eén doel per post is genoeg.
Doelen social media
Via social media kun je verschillende doelen nastreven: merkbekendheid, betrokkenheid en conversie. Deze drie doelen samen vormen een goede balans tussen wat jij wil en wat jouw volgers willen zien op social media.
Merkbekendheid
Met merkbekendheid wil je jouw merk zo goed en uniek mogelijk presenteren aan de buitenwereld. Hiermee wil je veel mensen bereiken en zorgen dat jouw content vaak wordt gezien. Denk hierbij aan content zoals een kijkje achter de schermen, hoe jouw bedrijf aan zijn naam komt en het verhaal achter de organisatie.
Betrokkenheid
Leuk als mensen weten wie je bent, maar ze kunnen er weinig mee. Daarom is betrokkenheid heel belangrijk via social media. Plaats posts waar je volgers op kunnen reageren, stel vragen en ga het gesprek aan. Met de feedback kun je jouw producten en diensten verbeteren én je krijgt er waardering voor terug van je volgers.
Conversie
Conversie op social media uit zich vaak niet direct in verkopen, maar eerst als middel om bij een landingspagina of app te komen. Het middel brengt de bezoeker naar de juiste pagina, maar is niet bedoeld voor een verkooppraatje. Gebruik social media daarom om je aanwezigheid te tonen met goede content en gebruik het niet als verkoopkanaal.
Doelen behalen
Het eerste doel, merkbekendheid, is bedoeld om veel mensen te bereiken. Met die mensen die je hebt bereikt, kun je de interactie aangaan. Degene die daarvan overblijven kun je converteren. Dus met merkbekendheid bereid je mensen voor op betrokkenheid, met betrokkenheid bereid je ze voor op conversie en uiteindelijk (ook via andere middelen) levert het conversie op.
Content social media posts
Om de doelen te behalen is er content nodig. Die content ontwikkel je door te kijken naar je strategie. Wie is je doelgroep, wat wil je bereiken en via welke kanalen bereik je dat? Daarna kun je aan de hand van de drie doelen verschillende content maken. Een paar ideeën:
- Geef advies, tips, do it yourself’s (DIY) of stappenplannen
- Speel in het op nieuws, wat is nu een trending topic en hoe kun je erop inspelen
- Plaats een keer een grappige foto of een leuk filmpje – het hoeft niet altijd tekst te zijn
- Deel speciale aanbiedingen en (korting)acties – dit is vaak één van de redenen dat mensen je volgen
- Laat je volgers content sturen, zoals KLM die samen met haar volgers een fotoalbum maakt
Contentkalender
Om genoeg afwisseling en balans in de verschillende posts te hebben, is het handig om een contentkalender te maken. Hiermee plan je berichten in. Richt het zo in dat je de posts goed verspreid over de week of maand, zodat het gebruik van social media niet verwatert als het druk wordt. Daarnaast kun je het per categorie indelen, zodat je genoeg afwisseling hebt qua inhoud. Houd hierbij ruimte vrij voor nieuws waar je op kunt inspelen. Zo zorg je dat je regelmatig afwisselende content post.
Contact
Convident is een full-service webbureau dat zelf up-to-date blijft met marketing trends en ontwikkelingen. Naast dat onze eigen creatievelingen daar zelf midden in zitten en altijd de laatste snufjes willen ontdekken, doen we dit natuurlijk ook voor onze klanten. Hiermee voorzien we onze relaties van de laatste trends met het oog gericht op de toekomst. Heeft jouw organisatie een specifiek vraagstuk en kan Convident je helpen op het gebied van (online) marketing, branding of met het ontwikkelen van een toekomstgerichte website, webshop of app? Neem dan contact met ons op of plan gelijk een afspraak!