Het maakt niet uit hoe groot het bedrijf is of in welke branche je actief bent. Zakelijk vloggen is voor elke onderneming interessant. Maar hoe zet je zakelijk vloggen in? Wat is het bereik? En hoe zinvol is het? Je moet het zien als een aanvulling op je product of dienst waarbij je middels een vlog kennis gaat delen met je doelgroep. Ik geef je een aantal tips hoe je zakelijk vloggen kunt gaan inzetten.
Audio, licht en beeld
Zorg dat je tijdens het vloggen goed te verstaan bent, niets is vervelender dan een vlog waarin je niet te verstaan bent. Je kunt dit namelijk achteraf niet meer aanpassen. Luister goed naar omgevingsgeluiden voordat je begint met vloggen. Gebruik voor je vlog daglicht en zorg dat het licht goed op je gezicht valt. Wanneer je geen camera gebruikt maar een smartphone kun je de belichting laten vaststellen door op je scherm te drukken. Zet daarna de camera neer op ooghoogte, gebruik hiervoor een houder of selfiestick. Dit voorkomt trillende beelden. Voordat je begint aan je echte vlog maak dan eerst een test vlog. Zo weet je of het licht, geluid en beeld in orde is.
Het bereik van je vlog
We willen natuurlijk dat onze vlog een groot bereik gaat krijgen. Het zou natuurlijk heel mooi zijn als er duizenden likes zijn maar nog mooier is als je ook direct in contact zou komen met potentiële klanten. Als je vlog 20 keer bekeken wordt en er komen direct 10 klanten uit is het minstens zo interessant. Deel je zakelijke vlog op al je zakelijke social media kanalen voor een zo groot mogelijk bereik en voeg iets interactiefs toe aan je vlog. Op die manier creëer je verbintenis tussen jouw bedrijf en je kijkers.
Inhoud van je vlog
Wat we veel zien in de trend van vloggen is de uitleg vlog. Middels deze vlog worden er diensten, producten of processen uitgelegd. Je presenteert je dan in die branche als een bedrijf met kennis van zaken en geeft nuttige informatie aan klanten. Naast een uitleg vlog zijn er ook week of maand vlogs, hierin is de kans groter dat klanten zich aan je gaan binden. Je geeft namelijk een blik op de werkvloer en je laat zien waar je met je onderneming mee bezig bent. Zorg er wel voor dat je vlog niet langer dan 3 minuten duurt, mensen blijven namelijk niet langer geconcentreerd kijken.
Contact
Convident is een full-service webbureau dat zelf up-to-date blijft met marketing trends en ontwikkelingen. Naast dat onze eigen creatievelingen daar zelf midden in zitten en altijd de laatste snufjes willen ontdekken, doen we dit natuurlijk ook voor onze klanten. Hiermee voorzien we onze relaties van de laatste trends met het oog gericht op de toekomst. Heeft jouw organisatie een specifiek vraagstuk en kan Convident je helpen op het gebied van (online) marketing, branding of met het ontwikkelen van een toekomstgerichte website, webshop of app? Neem dan contact met ons op of plan gelijk een afspraak!