Elke week een nieuw onderwerp bedenken om over te schrijven is best lastig. Met een propvolle agenda toch snel een interessant stuk schrijven, hopende dat de inspiratie op tijd komt. Bloggen, waarom doen we het eigenlijk? Toch biedt zakelijk bloggen veel voordelen. Ontdek het in dit artikel en leer beter te bloggen!
Voordelen zakelijk bloggen
Laat ik als eerst het verschil tussen zakelijk en niet-zakelijk bloggen verduidelijken: zakelijke blogs bevatten informatie die gericht is op de zakelijke beslisser. In niet-zakelijke blogs worden andere onderwerpen aangesneden, niet altijd met het doel te informeren, maar bijvoorbeeld om te vermaken.
Bij zakelijk bloggen hoort een zakelijke doelgroep. De zakelijke beslisser heeft behoefte aan meer informatie. Als jij dat kunt bieden via een blog, verklein je de afstand tussen jouw bedrijf en de (potentiële) klant. Daarnaast vergroot je de autoriteitspositie van jouw bedrijf door kennis te delen over jouw vakgebied. Door op te vallen bij je doelgroep met goede en relevante content, groeit je geloofwaardigheid en je bekendheid. Als kers bovenop die zakelijke taart zorgt bloggen voor meer bezoekers op je website en nieuwe leads.
Hoe begin ik?
Zoals ik in de intro al aangaf gaat bloggen niet vanzelf. Ten eerste heb je een onderwerp nodig. Dit kan soms moeilijk zijn om te bedenken. Heb je geen inspiratie? Kijk dan op grote zakelijke blog sites, zoals Frankwatching of Marketingfacts voor onderwerpen. In het overzicht op zulke sites staan per vakgebied artikelen waar je ideeën uit kunt opdoen. Zie je gelijk meerdere interessante onderwerpen? Houd een lijstje bij en maak het je de volgende keer een stuk makkelijker.
Doe onderzoek
Heb je het onderwerp gevonden? Top! Dan gaan we door naar stap 2: onderzoek. Het internet staat vol met content wat fijn is, maar wat het ook lastig maakt. Je hebt genoeg input, maar zorg maar eens dat je origineel bent. Dit kan al snel door in eigen woorden te schrijven, met jouw voorbeelden in jouw schrijfstijl. Dit is ook één van de voordelen aan blogs: het mag persoonlijk en informeel, zelfs zakelijke blogs, het zijn tenslotte geen informatieve artikelen.
Tip! Weet je niet goed welke onderdelen je wil behandelen bij jouw gekozen onderwerp? Neem dan een kijkje bij answerthepublic.com. Hier staan allerlei vragen over een onderwerp waar mensen het meest op zoeken. Zo schrijf je direct voor je publiek.
Maak een indeling
Nadat je weet wat je ongeveer wilt gaan schrijven, is het goed om een logische indeling te maken. Komen er nog nieuwe onderwerpen bij? Misschien leuk voor een volgend blog, maar richt je nu op deze onderwerpen. Als je weet wat je wil overbrengen aan de doelgroep, schrijf je veel gerichter. Dit is prettig voor jezelf, maar ook voor de doelgroep.
Schrijf voor de doelgroep
Gebruik je een nieuw product of is er een nieuwe samenwerking? Leuk! Maar vind je doelgroep dit ook leuk? Verplaats je in de doelgroep en vraag je af of jij dit als buitenstaander ook zou willen lezen. Bedenk wat de persona, die jouw doelgroep representeert, graag wil lezen, bezighoudt in het dagelijks leven en wat hij/zij nodig heeft. Met die vragen in je achterhoofd schrijf je het beste voor jouw doelgroep.
Sluit actief af
Nadat je je kennis hebt gedeeld, is het fijn als de lezer ook iets kan doen. Zorg er daarom altijd voor dat er een call-to-action onderaan je blog staat. Dit kan verschillen van een like op Facebook of een reactie op het blog tot het downloaden van een whitepaper of het maken van een afspraak.
Laat het bloggen beginnen
Een zakelijke blog kan bijdragen aan meer bekendheid, bezoekers en leads. Redenen genoeg om het bloggen te overwegen. Als je ervoor gaat, denk dan goed na voor wie je schrijft en wat je wilt delen. Een vlotte pen, motivatie en een doel voor ogen kan een mooi resultaat opleveren.
Contact
Convident is een full-service webbureau dat zelf up-to-date blijft met marketing trends en ontwikkelingen. Naast dat onze eigen creatievelingen daar zelf midden in zitten en altijd de laatste snufjes willen ontdekken, doen we dit natuurlijk ook voor onze klanten. Hiermee voorzien we onze relaties van de laatste trends met het oog gericht op de toekomst. Heeft jouw organisatie een specifiek vraagstuk en kan Convident je helpen op het gebied van (online) marketing, branding of met het ontwikkelen van een toekomstgerichte website, webshop of app? Neem dan contact met ons op of plan gelijk een afspraak!