Bijna iedereen heeft tegenwoordig een mobiele telefoon, maar liefst 90% van personen ouder dan 12 jaar, volgens cijfers van het CBS. Al dat mobiele telefoongebruik betekent uiteraard ook meer verkeer via mobiel. Niet alleen naar social media, maar ook naar websites waar steeds meer wordt gekocht via de smartphone. Als ondernemer is het daarom belangrijk dat jouw website mobiel vriendelijk is. Lees hieronder hoe je dit kunt aanpakken.
First things first: responsive webdesign
Je hebt vast al wel eens van het begrip gehoord, maar nog een kleine toelichting voor wie het vergeten is: responsive design zorgt ervoor dat je website op elk apparaat en elk formaat goed te lezen en te gebruiken is. Dit is een cruciaal begin om de bezoekers te voorzien van een gebruiksvriendelijke ervaring op jouw site. Kunnen wij jou hiermee helpen? Neem dan contact met ons op.
Dezelfde content voor mobiel gebruik?
Via mobiel vertonen we ander gedrag dan via de desktop. Via de desktop hebben we tijd om zaken uit te zoeken, maar via mobiel willen we snel. We willen het snel vinden, snel uitvoeren en snel weer doorgaan. De website voor mobiel gebruik moet daarom efficiënt en plezierig zijn om de bezoekers betrokken te houden en weer terug te laten komen.
Een gouden tip is om niet alles van de webpagina op de mobiele versie te plaatsen. Reviews, portfolio’s, pop-ups met aanbiedingen, promoties van sociale kanalen: de mobiele bezoeker zit er niet op te wachten. Hij komt vaak met een bepaalde taak en wil geen uitgebreide informatie doorspitten. Zorg er daarom voor dat hij snel kan doen waar hij voor komt.
Ander formaat, andere inrichting
Naast het andere gedrag op een smartphone, gebruiken we het letterlijk ook anders: een telefoon wordt in één hand vastgehouden en bediend met de duim. Houd hier rekening mee in je ontwerp. Het is bijvoorbeeld lastig om met je duim helemaal bovenin het scherm te komen. Plaats daarom de belangrijke acties die kunt uitvoeren meer onderaan het scherm, zoals het winkelmandje. Misschien kun je zelfs overwegen de navigatie te verplaatsen naar onderen in plaats van de standaard plek bovenaan.
Mobielvriendelijke tekst
Een mobiel is veel kleiner dan een desktop. De tekst die normaal op de website staat, lijkt daardoor vele malen langer op de smartphone. En lezen vanaf het kleine scherm, terwijl je onderweg bent en wordt afgeleid door de mensen om je heen is verre van ideaal. Houd je teksten voor mobiel daarom kort, makkelijk te scannen en gebruik een goed leesbaar lettertype. Denk wel goed na voordat je tekst gaat schrappen. Bepaalde woorden kun je in eerste instantie hebben gekozen voor de SEO. Door deze weg te halen, kan dit minder effectief worden. Daarnaast moet de doelgroep wel genoeg informatie kunnen krijgen over wat ze willen weten. Bedenk hierbij welke onderwerpen belangrijk zijn.
Gedrag mobiele bezoekers
Om de bezoeker zo efficiënt mogelijk door de site te leiden naar hetgeen waar hij voor komt, moet je weten welk gedrag de mobiele bezoekers vertonen. Waar kijken ze naar, waar klikken ze op, wat willen ze zien, wat willen ze juist niet zien en wat doen ze anders ten opzichte van de desktop gebruikers? Door dit goed inzichtelijk te hebben, kun je goed inspelen op de wensen en behoeften van de mobiele bezoekers.
Mobielvriendelijkheid zorgt voor blije bezoekers
Om goed in te spelen op het verschuivende verkeer naar mobiel gebruik, is het onmisbaar om een mobielvriendelijke website te hebben. Kijk dus eens goed naar je eigen site en bedenk welke onderwerpen het belangrijkst zijn voor de doelgroep en zet deze op – voor mobiel gebruik – logische plekken neer. Zo kan de bezoeker snel doen waar hij voor komt en komt hij met plezier nog een keer!
Contact
Convident is een full-service webbureau dat zelf up-to-date blijft met marketing trends en ontwikkelingen. Naast dat onze eigen creatievelingen daar zelf midden in zitten en altijd de laatste snufjes willen ontdekken, doen we dit natuurlijk ook voor onze klanten. Hiermee voorzien we onze relaties van de laatste trends met het oog gericht op de toekomst. Heeft jouw organisatie een specifiek vraagstuk en kan Convident je helpen op het gebied van (online) marketing, branding of met het ontwikkelen van een toekomstgerichte website, webshop of app? Neem dan contact met ons op of plan gelijk een afspraak!