Wat zijn cookies?

Je komt het vaak tegen op een website “Wij gebruiken cookies om onze website en diensten te verbeteren. Wil jij onze cookies toestaan?” Veel mensen accepteren een cookie meteen en lezen niet wat een cookie precies inhoudt. Ze komen namelijk in veel verschillende soorten voor, maar wat doen ze nou precies?

Wat zijn cookies nou eigenlijk?

Een cookie is een stukje opgeslagen data, je kan het ook wel zien als een klein tekstbestandje. Deze data wordt door een server naar de browser van je computer gestuurd. Wanneer je de website weer bezoekt, wordt de data weer van de browser naar de server gestuurd. Je wordt hierdoor als websitebezoeker herkend. Er zijn veel verschillende soorten cookies. Een cookie zorgt ervoor dat je gegevens worden opgeslagen, hierdoor krijg je als internetgebruiker een soort profiel. Dit profiel kan heel interessant zijn voor online marketeers en website eigenaren.

Wat zijn de verschillende soorten?

Er zijn verschillende soorten cookies. We zullen er een aantal uitlichten om een goed inzicht te geven welke soorten er allemaal zijn.

Cookies

Analystische cookies

Veel websites maken gebruik van analytische cookies. Je houdt hiermee de bezoekersstatistieken bij. De website eigenaren krijgen hierdoor inzicht in het gebruik van hun website, ook krijgen ze een beter inzicht in het functioneren van de website. Met deze data kun je de website optimaliseren en kan je de gebruikerservaring verbeteren. Analytische cookies hebben weinig tot geen inbreuk op de privacy van de gebruiker. De gebruikers hoeven dan ook geen toestemming te geven. Wel moet de gebruiker hierover geïnformeerd worden in een cookie of privacyverklaring.

Functionele cookies

De functionele cookies zijn nodig om een website of een webshop goed te laten functioneren. Je houdt bijvoorbeeld bij wat voor producten er in een winkelmandje zitten. Ook het automatisch inloggen bij onder andere Facebook en andere sites valt hieronder. Dit werkt namelijk voor veel gebruikers prettiger. Volgens de wet is het niet nodig om toestemming te vragen. Deze cookie heeft dan ook weinig tot geen inbreuk op de privacy van de gebruiker.

Tracking cookies

Dit is een cookie waarbij het individueel surfgedrag bijgehouden wordt, hierdoor kunnen bedrijven gerichte advertenties maken. Door deze cookie wordt er een individueel profiel gemaakt per gebruiker. Ze verzamelen veel gegevens zodat ze dit complete profiel kunnen samenstellen. Ze gebruiken hier onder andere je leeftijd, werkvlak en interesses. De tracking cookies worden ook wel marketing cookies genoemd. Voor het bijhouden van de persoonlijke gegevens is toestemming vereist. Nadat een gebruiker de cookies heeft geaccepteerd, mogen ze geplaatst worden.

Voordelen en nadelen

Je ziet een cookie tegenwoordig bijna op iedere website, maar wat zijn precies de voor- en nadelen van cookies.

Voordelen

  • Je krijgt door een functionele cookie extra gebruikersgemak. Ze onthouden je inloggegevens, hierdoor kun je sneller inloggen. Ze zorgen er ook voor dat de producten in je winkelmandje worden opgeslagen. Wanneer je de website verlaat, blijven de producten in het winkelmandje staan.
  • Als internetgebruikers het over een cookie hebben, hebben ze het meestal over een cookie die ze achtervolgt met advertenties. Dit zijn de tracking cookies. Veel mensen zien dit als een nadeel, maar je kunt het ook als een voordeel zien. Je krijgt hierdoor alleen maar advertenties te zien die relevant zijn voor jou als gebruiker. Iedereen wil toch liever gepersonaliseerde advertenties dan allemaal advertenties die niet relevant zijn.
  • Door de simpele analytische en functionele cookies kan de gebruiksvriendelijkheid bevorderd worden. Er kan niets herleid worden naar de gebruiker. Dit komt omdat de data volledig anoniem verzameld wordt.

Nadelen

  • Wanneer je privacy wel heel belangrijk vindt, zijn cookies niet altijd even prettig. Je kan het idee hebben dat het internet met alles mee kijkt. Wil je de privacy wel waarborgen, dan kun je ze regelmatig van je computer verwijderen.
  • Veel bedrijven gaan wel heel ver in hun remarketing advertenties. Hierdoor kun je soms wel maanden in de remarketing doelgroep blijven zitten. Dit houdt op als je lang genoeg geen interactie hebt met de website. Je bent dan namelijk geen interessante bezoeker meer. Wil je geen meldingen meer ontvangen van een website? Dan kan je nog altijd via de instellingen van je browser de cookies voor de desbetreffende website uitschakelen.

Conclusie

Cookies hebben veel voordelen! Zo krijg je hierdoor alleen advertenties te zien die relevant zijn voor jouw als gebruiker. Websites worden door gebruik van een cookie ook gebruiksvriendelijker. De websites onthouden namelijk je inloggegevens, waardoor je sneller kunt inloggen op je account. Wilt u meer te weten komen over cookies? Neem contact met ons op.