“Waarom is content marketing belangrijk”. Misschien vraag je je af hoe dat precies zit en de redenen daarvoor zijn. De term ‘content is king’ geldt in 2020 nog steeds. De content op een website is het eerste wat bezoekers te zien krijgen wanneer ze doorklikken naar jouw website. Google hecht er veel waarde aan dat bezoekers op websites komen die antwoord geven op hun zoekopdracht. Sterke content dat daarop goed antwoord geeft wordt dan ook beloont met een hogere plek in de Google resultaten. Vandaar ook dat het wordt opgenomen als één van de 3 pijlers van SEO.
De eerste gedachte van mensen is dat content alleen bestaat uit teksten. Het klopt dat geschreven teksten een belangrijk onderdeel is van content marketing, maar het gaat veel verder dan dat. Denk bijvoorbeeld aan e-mails, podcasts, webinars, blogs en video’s. Alle manieren van het uiten van jouw boodschap naar jou potentiële klanten is een manier van content marketing. De mogelijkheden zijn enorm! Wij geven vier redenen waarom je zeker gebruik moet maken van deze belangrijke vorm van marketing.
Met content kan je verschillende groepen potentiële klanten bereiken die elk in een verschillende stap zitten van het koopproces. Dit proces kent 5 stappen die geleidelijk opbouwen richting een aankoop. Klanten die zich bevinden in de eerste fase zijn zich nog niet bewust van jouw product. Aan hen kan je informatie geven om zich te meer te verdiepen in wat de voordelen van jouw product zijn. Daarentegen zou je een klant die een aankoop overweegt over de streep kunnen trekken met daarvoor relevante content.
Een langdurige relatie aangaan met klanten is iets wat iedere ondernemer graag zou willen. Deze relatie kan je met content bereiken. Heb je gewerkt aan een mooi project voor een klant waar je trots op bent? Schrijf hier een mooi stuk over wat het eindresultaat is geworden. Klanten zullen dit waarderen en in het vervolg misschien wel vaker bij jou een dienst afnemen. Ook door klanten te blijven inspireren met nieuwe content kan dit zorgen dat ze blijven terugkomen.
Door het continu maken van nieuwe content voor websites zorg je dat een bedrijf actueel blijft. Laat aan jouw potentiële klanten zien dat je actief bent. Dat kan je bijvoorbeeld doen door een blogpost te schrijven op een website, maar ook social media posts of het maken van een nieuwe video op YouTube.
We noemden het al kort in de intro. Het schrijven van content is goed voor de organische vindbaarheid van jouw website. Op de lange duur werpt dit zeker zijn vruchten af. Betere posities in de organische resultaten betekent dat meer bezoekers jouw website zullen bekijken. Door meer bezoekers verhoog je jouw kans ook op meer conversies. Daarnaast zorgt extra content er ook voor dat jouw website op meer zoektermen vindbaar zal zijn.
Bij het publiceren van content uitingen is het belangrijk om consistent te zijn. Je kan daarbij denken aan de doelgroep op dezelfde manier aanspreken. Als je in het ene bericht bezoekers aanspreekt met ‘u’ en een andere keer met ‘je’ heeft dat een negatief effect op bezoekers. Het helpt om bezoekers op een zelfde manier aan te spreken zodat ze in het vervolg misschien wel terugkomen op de website.
Daarnaast is het ook belangrijk om de huisstijl van jouw bedrijf goed naar voren te laten komen in uitingen. Bij een e-mail kan het bijvoorbeeld belangrijk zijn dat bezoekers meteen weten welk bedrijf dit heeft gestuurd. Een e-mail met daarin informatie of een productaanbieding met een slecht herkenbare zender klikken potentiële klanten relatief snel weg. Dat is zonde aangezien je hierdoor kansen laat liggen om meer conversies te genereren. Daarnaast is een belangrijk voordeel van een consistent gebruikte huisstijl dat dit bijdraagt aan een betere merkbekendheid.
Weet je nu waarom content marketing belangrijk is en zou je graag betere content voor jouw bedrijf willen inzetten maar weet je niet hoe? Wij helpen je graag op weg door het bedenken van een langdurige contentstrategie. Ben je benieuwd naar wat wij kunnen betekenen voor jou? Aarzel niet en neem contact met ons op via de telefoon of e-mail. Onder het genot van een kopje koffie helpen we je graag op weg.