Sinds vorig jaar september is het zoektermenrapport flink uitgekleed. Veel gebruikte zoektermen zijn daardoor niet meer te zien en het uitsluiten van zoektermen is daardoor een stuk lastiger en minder accuraat geworden. Gelukkig is er een oplossing om de verborgen zoektermen van Google Ads terug te vinden. Je leest er alles over in onze blog.
Het zoektermenrapport is een overzicht van de gebruikte zoektermen van gebruikers. Dit rapport geeft je een goede indicatie of je vindbaar bent bij de juiste zoekopdrachten. Daarnaast kan je op basis van het rapport bepaalde zoektermen gaan uitsluiten die niet relevant zijn. Het rapport is essentieel om de campagnes te optimaliseren en het budget zo goed mogelijk te spenderen. De daadwerkelijk gebruikte zoekopdrachten zijn niet alleen van belang voor het uitsluiten van zoekwoorden. Het levert ook relevante inzichten op voor nieuwe zoekwoorden. Wanneer een bepaalde zoekterm veel conversies oplevert, maar nog niet is toegevoegd als zoekwoord dan is het natuurlijk waardevol om die wel toe te voegen.
Eerst had je altijd inzicht in alle gebruikte zoektermen waarop je advertentie zichtbaar was. Echter is dit sinds de update niet meer mogelijk. Enkel zoektermen die door een ‘significant’ aantal gebruikers is gebruikt komen in het zoektermenrapport nog naar voren. Met als resultaat dat een groot aantal gebruikte zoektermen niet meer zichtbaar zijn. Het komt ook zelfs voor dat zoektermen die een conversie hebben opgeleverd niet meer zichtbaar zijn in het zoektermenrapport. In accounts komt het vaak voor dat 20% van de gemaakte kosten niet te herleiden zijn naar de zoektermen. Vaak zien wij in accounts ook dat ongeveer 30% van de zoektermen die leiden tot conversies niet te achterhalen zijn. Hierdoor mis je veel waardevolle informatie.
Gelukkig is er een oplossing voor dit probleem. Binnen Google Analytics is het mogelijk om de verbogen zoekopdrachten terug te vinden. Dit is eenvoudig te doen door te gaan naar Aquisitie > Google Ads > Zoekopdrachten hierin zie je een overzicht van de gebruikte zoekopdrachten bij jouw advertenties. Wat meteen opvalt is de hoeveelheid gebruikte opdrachten die hierin te vinden is. Dat zijn er aanmerkelijk meer dan die in Google Ads zichtbaar zijn. Het geeft een duidelijker beeld van de gebruikte zoekopdrachten waarop je advertenties zichtbaar zijn geweest. Het geeft dus ook meer data en meer inzicht in welke zoektermen je kan uitsluiten. Op die manier kan je je campagnes relevanter maken en betere resultaten behalen.
Wil jij meer weten over het zoektermenrapport en meer inzicht hebben in je zoektermen? Neem dan contact met ons op en we helpen je graag verder. Ook als je nog op zoek bent naar een betrouwbare en goede partner op het gebied van SEA marketing dan helpen wij je graag verder.