User experience & design

Vroeger werd er vooral gekeken naar de aantrekkelijkheid van het design en de compositie van een pagina. Tegenwoordig is het een volledige gebruikerservaring waarin je wordt meegenomen en is het een steeds grotere uitdaging om de verwachting van de bezoeker te overtreffen. De bezoeker verwacht namelijk meer en heeft steeds sneller door wanneer iets niet werkt. Dit speelt ook bij de user experience. Wat is de ervaring wanneer je een website bezoekt? Voelt het digitale ‘product’ goed aan? Is de website onderscheidend? Ben jij benieuwd hoe Convident hierop inspeelt en hoe dit toegepast kan worden? In dit artikel lees je meer.

Het design

Het design is tegenwoordig het startpunt van een bedrijfsstrategie. Het ontwerpen van producten, services en ervaringen worden steeds belangrijker en vanuit een ander oogpunt bekeken. Problemen en oplossingen worden tegenwoordig bijvoorbeeld steeds vaker als een uitgangspunt genomen. Dit wordt ook wel design thinking genoemd. Deze term is, zoals al doet vermoeden, een manier van denken die ontwerpvaardigheden gebruikt om problemen op te lossen. Er zijn verschillende trends rondom design. We lichten er hierbij twee uit: responsive design en persuasive design:

  • Responsive design:
    De populariteit van smartphones en tablets zijn niet meer weg te denken. Door het toenemende gebruik hiervan is een responsive design steeds belangrijker geworden. Hierbij wordt de inhoud van een website steeds aangepast naar nieuwe schermformaten. Ga eens naar convident.nl op je mobiele telefoon of tablet en zie het verschil hoe de website zich automatisch aanpast aan de schermgrote van jouw device. Een uitgebreide versie hiervan is adaptive design, waarbij de blokken niet enkel onder elkaar schuiven maar ook van opmaak veranderen.
  • Persuasive design
    Deze trend heeft de laatste jaren steeds meer aandacht gekregen. We proberen de bezoeker te beïnvloeden en invloed uit te oefenen op de beslissing die zij maakt. Hierbij is de eerste stap om de gebruikerservaring van de bezoeker te verbeteren. Daarnaast wil je het gedrag kunnen sturen. Hierbij moet je denken aan drie elementen, namelijk; het vermogen om gedragsverandering uit te voeren, de motivatie om verandering in te brengen en het mechanisme dat verandering in gang zet. Als al deze elementen op de juiste manier worden ingezet, zal er gedragsverandering plaatsvinden.

Ontwikkelingen rondom customer experience en design

We zien verschillende ontwikkelingen rondom de customer experience en design. Deze factoren spelen een steeds belangrijkere rol in de complete klantreis, ook wel customer journey genoemd. Deze reis bestaat uit meer dan alleen de digitale omgeving. Denk hierbij aan de fysieke winkels, klantenservice en het gebruik van het product/dienst. Convident speelt ook steeds in op de verwachtingen van de bezoeker en de klantreis die gemaakt wordt. Hierbij maken we gebruik van verschillende tools, bijvoorbeeld: Google Analytics, heatmaps en A/B testen.

Optimalisatie van de user experience

In drie vragen brengen we de hoofdlijnen in kaart om de optimalisatie van de user experience naar voren te laten komen:

  • Vraag 1: Hoe werkt een website?
    Hierbij kijken we naar de interactie. Hoe zoekt de bezoeker naar informatie? En hoe laten we de bezoeker weten dat een product in het winkelmandje zit? Deze digitale interactie bepaalt grotendeels hoe ‘iets voelt’. Hierbij wordt de bezoeker geholpen om een beslissing uit te voeren.
  • Vraag 2: Hoe ziet de website eruit?
    De samenstelling van een pagina of element bepaalt grotendeels de eerste indruk van je bezoeker.
  • Vraag 3: Wat is de boodschap van de website?
    Wat is de primaire boodschap en hoe geef je hier de juiste aandacht aan? Wanneer hier een duidelijk antwoord aan gegeven wordt zal de bezoeker direct weten wat er van hem of haar verwacht wordt.

Convident

Convident is een full-service webbureau dat zelf up-to-date blijft met marketing trends en ontwikkelingen. Naast dat onze eigen creatievelingen daar zelf midden in zitten en altijd de laatste snufjes willen ontdekken, doen we dit natuurlijk ook voor onze klanten. Hiermee voorzien we onze relaties van de laatste trends met het oog gericht op de toekomst. Heeft jouw organisatie een specifiek vraagstuk en kan Convident je helpen op het gebied van (online) marketing, branding of met het ontwikkelen van een toekomstgerichte website, webshop of app? Neem dan contact met ons op of plan gelijk een afspraak!