Waar moet je op letten bij het laten ontwikkelen van een website en wat is echt belangrijk hierbij? Stel van tevoren doelen, eisen en grenzen vast om inzicht te krijgen in waar je website aan moet voldoen. Met een goede voorbereiding zorg je voor een match tussen jouw wensen en de uiteindelijke website. Wij van Convident weten als geen ander dat een website voor je bedrijf bijna niet meer weg te denken is. Of het nu gaat om een online visitekaartje of een webshop, wij kunnen je daarbij helpen. In dit artikel neem ik je mee in waar je op moet letten bij het maken van een website en wat nou echt belangrijk is om van jouw website een succes te maken!
Het bepalen van het doel van je website
Het liefst stel je van te voren een doel die je wilt bereiken met je website en dit wil je ook kunnen meten. Hierbij kun je meerdere doelen opstellen maar is het primaire doel het belangrijkst. De kans dat dit doel behaald wordt is het grootst. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan dat je twee keer zoveel bezoekers wilt aantrekken via Google. Nadat je primaire doel behaald is kun je werken aan secundaire doelen, zoals een klantenportal opzetten of een koppeling maken tussen je CRM-systeem en website.
Huisstijl samenstellen
Richt je op de basis wanneer je een huisstijl voor de website gaat samenstellen. Vaak zijn de kleuren gebaseerd op de huidige huisstijl en het logo van jouw onderneming. Er zijn verschillende elementen die afhankelijk zijn van hoe je de website gaat opzetten en welke randvoorwaarden je hiervoor gaat gebruiken. Denk hierbij aan Google Fonts, lettertype groottes en foto’s. Er is ook een mogelijkheid om een huisstijlhandboek mee te geven met de vraag of de website hieraan kan voldoen. Hou er rekening mee binnen het grafische traject dat een responsive design er anders uit komt te zien dan op een desktop.
Voor wie is website bedoeld?
Het verdiepen in je bezoekers geeft je een andere kijk op je website. Je wilt er namelijk achter komen wat het eerste blikveld moet zijn van wat je bezoekers te zien krijgen en welke content relevant is. Is dit een call-to-action of juist relevante content? Je kunt voor verschillende doelgroepen een persona maken. Hierbij creëer je een gedetailleerd profiel van iemand uit je doelgroep en probeer je dit zo echt mogelijk te maken. Gebruik hierbij details, onderzoek je doelgroep en kijk wat het motief achter gedragspatronen zijn. Zo kun je beter begrijpen wie er achter je doelgroep zit door vanuit het perspectief van iemand uit je doelgroep te denken. Wanneer je met persona’s gaat werken kun je tijdens of na de ontwikkeling van je website toetsen of de functionaliteit en content nog steeds passend zijn bij de persona’s. Zo wordt het nog effectiever om er mee te werken.
Ook kun je naar de statistieken van je oude website kijken. Dit kan zeer waardevol zijn bij het ontwikkelen van een nieuwe website. Maken bezoekers eigenlijk wel gebruik van het zoekveld? Wat is de verhouding tussen mobiel en tablet? En waar gaan bezoekers naar toe als ze de pagina ‘over ons’ hebben bezocht? Wanneer je deze statistieken inzichtelijk hebt kun je dit meenemen in het ontwikkelen van je nieuwe website. Je kunt hierdoor namelijk een soort route creëren voor de bezoeker op basis van de informatie die je uit de statistieken hebt gehaald.
Contentsoorten
Binnen je organisatie kun je een rolverdeling maken met wie verantwoordelijk is voor welke content. Het team moet bewust gaan kijken welke tijd er beschikbaar is voor het creëren van bepaalde content en wat er geplaatst gaat worden. Er zijn namelijk verschillende contentsoorten die elk weer een eigen doel hebben. Je wilt je primaire doel behalen en daar start je je content ook vaak mee. Dit heeft namelijk de meeste prioriteit. Om verschillende contentsoorten te onderscheiden is er voor elke contentsoort een eigen veld nodig. Bijvoorbeeld een referentie heeft een afbeeldingsveld nodig en een evenement een datumveld.
Hulp nodig?
Convident is een full-service webbureau dat zelf up-to-date blijft met marketing trends en ontwikkelingen. Naast dat onze eigen creatievelingen daar zelf midden in zitten en altijd de laatste snufjes willen ontdekken, doen we dit natuurlijk ook voor onze klanten. Hiermee voorzien we onze relaties van de laatste trends met het oog gericht op de toekomst. Heeft jouw organisatie een specifiek vraagstuk en kan Convident je helpen op het gebied van (online) marketing, branding of met het ontwikkelen van een toekomstgerichte website, webshop of app? Neem dan contact met ons op of plan gelijk een afspraak!