Testimonials toepassen in de praktijk

Deel 2: Op weg naar de meest geloofwaardige manier om jouw product of dienst aan te bevelen: Testimonials.

 Vorige week heb ik je op de hoogte gebracht over testimonials. In dat artikel kwam aan bod wat testimonials zijn, hoe ze inspelen op de klant en welke drempel organisaties ervaren bij de toevoeging van testimonials aan de online uitingen. Ben jij hierdoor enthousiast geworden? Lees in dit artikel hoe jij testimonials kan toevoegen aan jouw eigen online uitingen!

De perfecte testimonial

Durf jij het aan om de testimonial drempel over te stappen? Let dan goed op een aantal punten. Door alleen te vragen of jouw klant een testimonial wil schrijven, zal de klant, of niet weten hoe hij moet reageren, of je krijgt een standaard reactie, zoals: “Leuk persoon, prettig gesprek, goede oplossing”. Zoals je kunt lezen is de klant tevreden, maar heb jij nu een idee hoe de samenwerking is verlopen? Of waardoor dit bedrijf nu onderscheidend is van de concurrent? En waarom jij juist voor deze organisatie moet kiezen? Het is een oppervlakkige en niet concrete review en hierdoor minder relevant. De testimonial voor jouw organisatie kan relevanter worden door gerichte vragen te stellen. Zie hieronder een aantal voorbeeldvragen voor de perfecte testimonial opgedeeld in drie fases:

  • Voor de samenwerking: Wat was het probleem waar u mee zat voordat u mij inschakelde? Wat was de reden waarvoor u het product of de dienst heeft aangeschaft?
  • Over de samenwerking: Hoe heeft u de samenwerking, het product of de dienst ervaren? Waar bent u mij specifiek dankbaar voor?
  • Na de samenwerking: Wat heeft onze samenwerking of het product of de dienst u uiteindelijk opgeleverd? Hoe is de situatie veranderd?

Door deze categorieën samen te voegen komt er een duidelijk verhaal naar voren over de samenwerking en hoe het probleem is opgelost. Of je licht een van deze fases uit. Hier kunnen potentiële klanten zich in herkennen en hierdoor zullen zij sneller contact met jou opnemen om hun eigen (vergelijkbare) probleem te laten oplossen.

Aandachtspunten

Bij het toevoegen van testimonials aan jouw online uitingen moet je rekening houden met een aantal punten:

  • Let erop dat jouw online uitingen nu niet overspoeld worden met testimonials. Kies de leukste en meest herkenbare uit en plaats die.
  • Zorg dat testimonials niet te zoetsappig zijn. Als dit het geval is worden ze juist ongeloofwaardig.
  • Gebruik volledige gegevens van de klant. Als de testimonial ondertekend is met ‘anoniem’ wordt het als verzonnen gezien. Vermeld daarom altijd de naam, een foto en eventueel de website of de bedrijfsnaam (als het B2B is). Foto’s zijn belangrijk voor de geloofwaardigheid en voor het creëren van een gezicht bij de citaten.
  • Controleer de testimonials. Niet iedere klant is een ster in het verwoorden van de ervaring die hij/zij met jouw bedrijf, product of dienst heeft gehad. Lees deze door en verbeter waar nodig. Stuur de testimonial na verbetering nog een keer op naar de klant voor goedkeuring voordat je het in gebruik neemt.
  • Gebruik de kracht van testimonials waar je maar kan. Let er dan wel op dat je ze op de homepage, bij de over ons pagina, in de sidebar van je blog of op je sociale media profiel plaatst. Op deze plekken weet je zeker dat ze gelezen worden. Maar blijf opletten dat je de bezoekers niet overspoeld met testimonials.
  • Als je cijfers en resultaten kunt gebruiken in de testimonials, doe dit dan. Hierdoor toon je details en wordt het concreter.

Het belangrijkste is dat je de klant een reden geeft om een lovend verhaal over jouw organisatie, product of dienst te maken. Lever daarom altijd uitstekende resultaten, maak beloften waar en laat de verwachtingen van je klant uitkomen!

Ga jij testimonials toevoegen aan jouw online uitingen? Ik wens je namens Convident veel succes met de creatie hiervan!

Convident

Convident is een full-service webbureau dat zelf up-to-date blijft met marketing trends en ontwikkelingen. Naast dat onze eigen creatievelingen daar zelf midden in zitten en altijd de laatste snufjes willen ontdekken, doen we dit natuurlijk ook voor onze klanten. Hiermee voorzien we onze relaties van de laatste trends met het oog gericht op de toekomst. Heeft jouw organisatie een specifiek vraagstuk en kan Convident je helpen op het gebied van (online) marketing, branding of met het ontwikkelen van een toekomstgerichte website, webshop of app? Neem dan contact met ons op of plan gelijk een afspraak!

Rianne Snoeken

Junior accountmanager | Ondersteuning bieden aan de accountmanager | Beheren van de sociale media kanalen van Convident.

LinkedIn 

 
Responsive Menu Pro Image Responsive Menu Clicked Image