De afgelopen tijd kom je in onze digitale wereld overal content marketing tegen. Toch is het concept niet voor iedereen meteen duidelijk. Wat is content marketing? Hoe maak je passende content? Daarnaast, hoe zet je content marketing op de juiste manier in? In dit artikel wordt er in een aantal stappen content marketing uitgelegd en op welke manier je het kan inzetten.

 

Wat is content marketing?

Content marketing is een handig middel om op je website meer klanten te werven. Met content marketing bied je waardevolle informatie en een helpende hand zodat de klant betere keuzes kan maken. Direct jouw product of dienst aanprijzen hoort hier niet bij. Met content marketing speel je met de behoeftes van je klant, om zo aandacht te trekken.  Het doel van content marketing is dus om klanten aan te trekken en uiteindelijk binden.

 

Waarom is content marketing van belang op mijn website?

Nu kun je je afvragen waarom content marketing zo belangrijk is voor je website. Er zijn veel verschillende redenen waarom het van belang is. Hieronder worden de redenen weergeven. Door het gebruik van waardevolle content marketing:

  • Krijgt je website meer verkeer (traffic), dit leidt tot hogere verkoopcijfers.
  • Krijgt je website meerdere links, likes, shares en retweets waardoor je naamsbekendheid groeit.
  • Krijgt je website een hogere plek op Google en dus beter vindbaar.
  • Krijgen je klanten meer informatie over jouw bedrijf.
  • Krijg je een relatie met je klanten.

 

Door deze redenen is het zeker een gemis als er geen of (te) weinig waardevolle content op jouw website staat.

 

Wat is de juiste content marketing voor jouw site?

Elk bedrijf en dus ook website is anders dan de andere bedrijven en heeft hierbij zijn eigen speerpunten. Hierdoor is voor elk bedrijf andere content interessant. Daarom is het heel belangrijk om allereerst te bepalen welke doelgroep je wilt bereiken. Bij een kindercrèche zijn bijvoorbeeld nieuwsberichten over een nieuwe werkneemster interessant. Hierbij wil je natuurlijk de ouders van de kinderen bereiken, maar ook ouders die nog op zoek zijn naar een kindercrèche. Omdat mensen zonder kinderen niet bereikt hoeven te worden, pas je de content aan op de ouders.

Gebruik jouw potentiële klanten of huidige klanten als informatiebron. Krijgt jouw bedrijf veel vragen over een product, dienst of de gang van zaken kan je hier nuttig gebruik van maken. Publiceer bijvoorbeeld de complete gang van zaken op een webpagina.

 

Wees er als eerste bij wanneer een trend ontstaat omstreeks jouw product of service, maak hier content over. Door als één van de eerste schrijvers over het onderwerp te zijn kom je hoger bij Google in ranking.

Daarnaast is het niet verkeerd om je concurrenten in de gaten te houden. Wanneer jouw concurrent waardevolle content heeft gepubliceerd, kan het verstandig zijn om over dit onderwerp ook een pagina te plaatsen. Toch moet je hier wel voor oppassen dat het geen plagiaat veroorzaakt.

 

Hoe maak je waardevolle content marketing?

Content is pas waardevol en relevant als de lezer dat vindt. De content moet dus opvallen en interessant zijn. Hierdoor is het belangrijk dat er kwaliteit in de content zit. Als er veel stukken op de website staan, maar de kwaliteit van de stukken is niet juist, dan plaats Google de pagina’s lager. Hierom geldt kwaliteit boven kwantiteit.

Natuurlijk is het ook belangrijk om creatief te zijn. Maak een infographic of zet andere waardevolle afbeeldingen bij je content. Of werk samen met een andere partij en verzin samen een social media-actie. Hierdoor krijgen jullie beiden meer traffic en klanten.

Verder is het een aanrader om in te spelen op bepaalde feestdagen en seizoenen. Consumenten vinden het interessant om bijvoorbeeld rond de tijd van Sinterklaas erover te lezen of een foto te zien met personen die de schoen zetten.

De tekst is het belangrijkste onderdeel van de pagina, begin dan niet al meteen aan de grafische vormgeving. Met de tekst word je vindbaar. Als de pagina’s bezocht worden is de grafische vormgeving ook zeker belangrijk, want dit laat een bepaalde indruk achter op de bezoekers. Uiteindelijk gaat het om de tekst en de toegevoegde waarde hiervan. Begin dus eerst met de inhoud en daarna pas met de vormgeving.

 

Waar plaats je de gemaakte content?

Nu je de content gemaakt hebt en je webpagina interessant en kwalitatief aantrekkelijk is, is het belangrijk om hem te tonen. Zorg dat je doormiddel van social mediapagina’s of advertenties jouw artikel onder de aandacht brengt. Social media is vooral het middel om bestaande klanten nog meer over jouw bedrijf of vakgebied te weten laten komen.

 

Hoe weet je of deze content echt waardevol is?

Nadat je de content hebt gepost is het raadzaam om de resultaten bij te houden door middel van Google Analytics. Hiermee kan je in de gaten houden hoeveel consumenten de pagina hebben gelezen en of ze hierna doorgeklikt hebben naar andere pagina’s.

 

Kan je de content hergebruiken?

Na een bepaalde tijd kan het zijn dat de content niet meer up-to-date is. Hierom is het handig om je content en update te geven of een nieuwe pagina te maken. Daarnaast kan je sommige afbeeldingen en video’s op nieuw gebruiken voor ander content.

 

Meer informatie?

Wil je graag meer informatie? Twijfel dan niet en neem gerust contact op. We helpen en adviseren je graag onder het genot van een kopje koffie.

Je kunt ons bereiken op 050 – 553 23 34 en natuurlijk via onze contactpagina op de website www.convident.nl/contact.