De laatste jaren is social media niet meer weg te denken uit de marketingstrategie. Uit onderzoek blijkt dat 9 op de 10 Nederlanders gebruik maken van social media. Daarom is het heel belangrijk dat jouw bedrijf ook online marketing toe past. Daarom hebben wij een aantal stappen achter elkaar gezet voor een succesvol social mediastrategie voor jouw bedrijf! Leer hieronder hoe je jouw social mediastrategie in 8 stappen kan creëren.

Stap 1: Je bedrijf in één zin

Allereerst is het belangrijk om te beschrijven waar je bedrijf precies om draait. Schrijf de omschrijving in één zin op in ‘Jip en Janneke’ taal. Deze beschrijving zal je helpen om de volgende stappen duidelijker te formuleren.

Stap 2: Formuleer je doelstellingen

Ten tweede heeft jouw bedrijf ook doelstellingen over wat je wilt bereiken. Deze doelstellingen helpen jou om het gewenste resultaat te behalen. Daarom is het ook belangrijk om in je social mediastrategie doelstellingen te formuleren. Vaak komen de onderstaande doelstellingen voor bij social mediastrategie doelstellingen:

  • Naamsbekendheid vergroten | x aantal personen bereiken in x aantal maanden.
  • Communicatie | Keer % meer interactie met de bezoekers op social mediakanalen.
  • Vindbaarheid in Google | De vindbaarheid in Google met keer % verhogen in x aantal maanden.

 

Bij deze doelstellingen is het belangrijk dat ze S.M.A.R.T. geformuleerd worden.

SMART social media doelstellingen

SMART social media doelstellingen formuleren

Stap 3: Bepaal jouw doelgroep

Vervolgens bepaal je welke doelgroep je wilt bereiken. Ga analyseren wie je nu bereikt en wie je nog kan bereiken. Welke factor verbindt deze mensen? De woonplek, interesses, afkomst of werk gerelateerde zaken. Na het beantwoorden van deze vragen maak je een persona. Dat is een gedetailleerde omschrijving van een (fictief) persoon die kenmerkend is voor je doelgroep.

Bij een social mediastrategie is het natuurlijk ook heel belangrijk om te bekijken hoe actief de doelgroep is op social media. Tevens op welke kanalen de doelgroep actief zijn. Is de doelgroep heel actief op Facebook maar niet op Instagram is het natuurlijk niet nodig om je te gaan richten op Instagram. Evengoed is het nodig om te bepalen welke toon je aanslaat in je sociaal mediaberichten. Wil je namelijk formeel, informeel, direct, zakelijk of terughoudend overkomen, schrijf dan ook op die manier.

Stap 4: Stel je budget vast

Vervolgens stel je een budget vast voor je social mediakanalen. Ondanks dat veel social mediakanalen gratis zijn, is het handig om toch een budget te bepalen. Tegenwoordig wordt erop social media ook veel gebruikt gemaakt van adverteren. De advertenties kosten zeker geen duizenden euro’s maar is niet kosteloos.

Stap 5: Wat is de waarde

Daarna bepaal je de toegevoegde waarde van de content die je wilt plaatsen. Bij het posten van berichten op social media is het een must om na te denken over wat het toevoegt aan kanalen van de doelgroep. Wat heeft de doelgroep precies aan jouw aanwezigheid op het kanaal? Voor wie is de content bedoeld? De concurrenten of grote bedrijven kan je natuurlijk wel altijd gebruiken als inspiratiebron, maar kopieer deze berichten natuurlijk nooit. Nadat deze toegevoegde waarde is bepaald kan er begonnen worden aan het posten van berichten.

Stap 6: Maak je inhoudsplan

Als zesde stap bepaal je per kanaal welke interessante inhoud je gaat plaatsen, in welke hoeveelheid en in welke schrijfstijl. Tevens bepaal je hier de verhouding in het aantal tekstuele berichten, afbeeldingen, video’s enzovoorts. Bepaal deze verhoudingen per maand zodat het een realistisch schema wordt.  In dit schema zet je ook belangrijke feestdagen zodat je hierop kunt inspelen.

Stap 7: Creëer interactie

Verder is het belangrijk om na het posten van de content in gesprek te gaan. Vraag aan de lezers wat ze van de post vinden. Reageer altijd op de vragen en opmerkingen onder het bericht en reageer ook niet pas na een week. Houdt de reacties op jouw post dus goed in de gaten! Hieronder een goed voorbeeld van websitebouwer Convident.

Stap 8: Meten is weten

Als laatste is na het posten van je social media berichten handig om de resultaten te bekijken van je content. Met social media monitoring tools is het bijhouden van de pagina’s snel te doen. Bijvoorbeeld op Facebook kan je gemakkelijk met ‘Facebook Bedrijfsmanager’ de resultaten in de gaten houden. Hierop is onder andere te zien hoeveel personen je hebt bereikt, uit welke streek deze personen komen en welke leeftijd je het meest hebt bereikt. Na het analyseren van deze gegevens kan je hiermee de doelgroep aanscherpen of de volgende post optimaliseren.

Analyseer ook of je met deze resultaten je doelstellingen gaat behalen. Als de doelstellingen niet worden gehaald waren ze misschien te ambitieus of zijn de acties niet goed uitgevoerd. Bepaal hierna nieuwe doelstellingen of verbeter de punten die mis zijn gegaan.

Tot slot

Convident hoopt je zo op weg te hebben geholpen met dit stappenplan zodat je zelf een ijzersterk social media plan kan creëren! Ben jij daarnaast geïnteresseerd om een website te laten maken? Convident helpt je hierbij verder. Wij zorgen ervoor dat jouw website goed vindbaar wordt zodat de naamsbekendheid van je bedrijf groeit. Lees verder op onze website voor alle mogelijkheden.

Je kunt ons bereiken op 050 – 553 23 34 en natuurlijk via onze contactpagina op de website www.convident.nl/contact.