Social media, even effectief als vroeger?

Heb jij al gemerkt dat het effect van de sociale media uitingen van jouw bedrijf veel minder effectief zijn dan een aantal jaar geleden? Tegenwoordig is het lastig om op te vallen, doordat er steeds meer gepubliceerd wordt, algoritmes op sociale media kanalen veranderd zijn en ook het sociale mediagedrag van de gebruiker zelf is veranderd. Vorige week is nog een groot deel van de Facebook gebruikers gestopt. Hoe ga je als bedrijf om met deze veranderingen? En hoe speel je erop in om toch relevant te blijven voor jouw (potentiële) klanten?

De veranderingen

Aan mijn eigen sociale media gedrag merk ik dat er veel veranderd is met vroeger. Vroeger wilde ik alles delen met het grote publiek, denk hierbij aan Hyves, Facebook en Instagram. Tegenwoordig deel ik foto’s, video’s of een verhaal het liefst via de besloten kanalen, zoals WhatsApp en Snapchat. De zogenoemde dark shares, omdat deze alleen in privé kanalen gedeeld worden. Nu deel ik af en toe iets op Instagram, niks op Facebook en LinkedIn gebruik ik voor de zakelijke shares. Maar uit cijfers uit 2017 blijkt dat ik niet de enige ben bij wie deze verschuiving heeft plaatsgevonden:

  • In 2017 was het privé delen van content door middel van URL’s twee keer zo groot als het delen van content op sociale mediakanalen, zoals Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram.
  • De betrokkenheid bij sociale mediakanalen is in 2017 afgenomen, terwijl de betrokkenheid bij privé platformen, zoals WhatsApp, Slack, Messenger, WeChat en Viber, steeds meer toeneemt.
  • Het aantal sociale media shares is in 2017 gehalveerd ten opzichte van 2015.
  • De betrokkenheid bij Facebookberichten die geplaatst werden door bedrijven en nieuwswebsites is in 2017 met 20 procent gedaald.

Deze veranderingen hebben plaatsgevonden door een overvloed aan informatie die op sociale mediakanalen geplaatst worden, waardoor de gebruiker uit zoveel content kan kiezen dat lang niet alles meer gelezen wordt. Daarnaast worden berichten vaak niet meer gezien door de veranderde algoritmes. Dit houdt in dat sociale mediakanalen voor jou beslissen welke content je wel of niet te zien krijgt. In 2018 zullen deze trends alleen maar verder toenemen en zullen nog minder berichten van jouw bedrijf op de tijdlijn van jouw (potentiële) klant verdwijnen.

LinkedIn, wel relevant?

Een social media kanaal waar de betrokkenheid bij berichten nog wel steeds toeneemt is LinkedIn, namelijk met 60 procent per jaar. De reden hiervan is dat LinkedIn het platform continu vernieuwt d.m.v. updates, nieuwe features en analyses. Maar ook bij LinkedIn heeft niet elk bericht hetzelfde bereik. Het is namelijk zo dat externe links voor minder bereik zorgen dan een foto, video of tekst die je op LinkedIn gedeeld hebt. LinkedIn ziet deze berichten namelijk aan als spam of lage kwaliteit berichten, waardoor deze onderaan de tijdlijn geplaatst worden door het algoritme. Een aantal tips om LinkedIn goed toe te passen als bedrijf zie je hieronder:

  • Als je toch een link wilt gebruiken, plaats deze dan in de reacties onder je bericht en verwijs hierna in de tekst van je bericht.
  • Doel: Naamsbekendheid vergroten. Kies voor een tekstbericht, omdat je hiermee tweede en derdegraads connecties bereikt.
  • Doel: Trouwe klanten en relaties bereiken. Kies voor een tekstbericht met afbeelding of videobericht, omdat dit in eerste instantie getoond wordt aan eerstegraads connecties.

Google is hét kanaal om traffic te genereren.

Maar wat werkt nu nog wel zal je denken? Google is tegenwoordig hét kanaal om traffic te genereren. Bezoekers zoeken namelijk liever op Google naar informatie dan via sociale mediakanalen. Het is daarom ook belangrijk om jouw website SEO- en SEA-proof te maken, waardoor je hoog in de zoekresultaten zult verschijnen.

Wel opvallen met je content

Maar hoe valt jouw bedrijf nu nog wel op via sociale media? Uit bovenstaande tekst kunnen we de conclusie trekken dat sociale mediakanalen steeds minder effectief zijn als het gaat om het bereik van (potentiële) klanten. LinkedIn, Google en het delen van content op privékanalen daarentegen zijn wel effectief. Hieronder volgen een aantal tips voor jouw content strategie, waardoor je wel opvalt:

  • Scoor op je content door over nieuwe thema’s te praten, voordat de grote massa erover schrijft.
  • Plaats diepgaande en waardevolle content. Zo blijf je interessant en leuk om te volgen.
  • Update regelmatig de content, zodat het relevant blijft en bezoekers betrokken blijven.
  • Gebruik SEO of SEA, want hierdoor beland je zo hoog mogelijk in de Google zoekresultaten. Het zoekplatform van tegenwoordig.
  • Maak zo min mogelijk gebruik van externe links in jouw LinkedIn bericht.
  • Zorg voor content die mensen willen delen via dark shares (ken je doelgroep).

Hulp nodig?

Convident bouwt websites, webshops en apps. Maar kan ook zorgen voor een op maat gemaakte SEO of SEA voor jouw onderneming. Dit maakt jouw contentstrategie helemaal af en zorgt ervoor dat meer (potentiële) klanten op jouw website of webshop terecht komen. Neem gerust contact op als u meer informatie wilt of een afspraak wilt inplannen.

Rianne Snoeken

Junior accountmanager | Ondersteuning bieden aan de accountmanager | Beheren van de sociale media kanalen van Convident.

LinkedIn 

 
Responsive Menu Pro Image Responsive Menu Clicked Image