Heb jij al gemerkt dat het effect van de sociale media uitingen van jouw bedrijf veel minder effectief zijn dan een aantal jaar geleden? Tegenwoordig is het lastig om op te vallen, doordat er steeds meer gepubliceerd wordt, algoritmes op sociale media kanalen veranderd zijn en ook het sociale mediagedrag van de gebruiker zelf is veranderd. Vorige week is nog een groot deel van de Facebook gebruikers gestopt. Hoe ga je als bedrijf om met deze veranderingen? En hoe speel je erop in om toch relevant te blijven voor jouw (potentiële) klanten?
Aan mijn eigen sociale media gedrag merk ik dat er veel veranderd is met vroeger. Vroeger wilde ik alles delen met het grote publiek, denk hierbij aan Hyves, Facebook en Instagram. Tegenwoordig deel ik foto’s, video’s of een verhaal het liefst via de besloten kanalen, zoals WhatsApp en Snapchat. De zogenoemde dark shares, omdat deze alleen in privé kanalen gedeeld worden. Nu deel ik af en toe iets op Instagram, niks op Facebook en LinkedIn gebruik ik voor de zakelijke shares. Maar uit cijfers uit 2017 blijkt dat ik niet de enige ben bij wie deze verschuiving heeft plaatsgevonden:
Deze veranderingen hebben plaatsgevonden door een overvloed aan informatie die op sociale mediakanalen geplaatst worden, waardoor de gebruiker uit zoveel content kan kiezen dat lang niet alles meer gelezen wordt. Daarnaast worden berichten vaak niet meer gezien door de veranderde algoritmes. Dit houdt in dat sociale mediakanalen voor jou beslissen welke content je wel of niet te zien krijgt. In 2018 zullen deze trends alleen maar verder toenemen en zullen nog minder berichten van jouw bedrijf op de tijdlijn van jouw (potentiële) klant verdwijnen.
Een social media kanaal waar de betrokkenheid bij berichten nog wel steeds toeneemt is LinkedIn, namelijk met 60 procent per jaar. De reden hiervan is dat LinkedIn het platform continu vernieuwt d.m.v. updates, nieuwe features en analyses. Maar ook bij LinkedIn heeft niet elk bericht hetzelfde bereik. Het is namelijk zo dat externe links voor minder bereik zorgen dan een foto, video of tekst die je op LinkedIn gedeeld hebt. LinkedIn ziet deze berichten namelijk aan als spam of lage kwaliteit berichten, waardoor deze onderaan de tijdlijn geplaatst worden door het algoritme. Een aantal tips om LinkedIn goed toe te passen als bedrijf zie je hieronder:
Maar wat werkt nu nog wel zal je denken? Google is tegenwoordig hét kanaal om traffic te genereren. Bezoekers zoeken namelijk liever op Google naar informatie dan via sociale mediakanalen. Het is daarom ook belangrijk om jouw website SEO– en SEA-proof te maken, waardoor je hoog in de zoekresultaten zult verschijnen.
Maar hoe valt jouw bedrijf nu nog wel op via sociale media? Uit bovenstaande tekst kunnen we de conclusie trekken dat sociale mediakanalen steeds minder effectief zijn als het gaat om het bereik van (potentiële) klanten. LinkedIn, Google en het delen van content op privékanalen daarentegen zijn wel effectief. Hieronder volgen een aantal tips voor jouw content strategie, waardoor je wel opvalt:
Convident bouwt websites, webshops en apps. Maar kan ook zorgen voor een op maat gemaakte SEO of SEA voor jouw onderneming. Dit maakt jouw contentstrategie helemaal af en zorgt ervoor dat meer (potentiële) klanten op jouw website of webshop terecht komen. Neem gerust contact op als u meer informatie wilt of een afspraak wilt inplannen.