De SEO specialisten van Convident draaien al jaren mee en weten precies welke stappen er genomen moeten worden voor snel en duurzaam resultaat. Voor zowel dienstverleners, webshops of andere organisaties.
- Ervaren online marketeers;
- Focus op duurzame groei;
- Gratis vrijblijvende SEO scan / adviesgesprek;
Wat is een SEO specialist?
Een SEO specialist zorgt ervoor zorgen dat jij hoog scoort in Google op de voor de relevante zoektermen en hiermee organisch verkeer naar jouw website trekt. Met organisch verkeer bedoelen we bezoekers die via een zoekresultaat in Google op de pagina belanden via een niet-betaald zoekresultaat. De organische zoekresultaten worden getoond onder de advertenties in de Google zoekmachine resultaten. Om de pagina hier zo hoog mogelijk te laten scoren zal een SEO specialist de omgeving optimaliseren. Dit kan zowel voor een site of shop. Zoekmachine optimalisatie is Nederlands voor search engine optimization (SEO). Er bestaan een aantal grotere zoekmachines op het internet: denk hierbij aan Google, Bing, Ask, Baidu, DuckDuckGo, Ecosia, Lycos of Startpage. Omdat 95% van de Nederlanders gebruik maakt van Google spreken we verder in dit artikel over optimalisatie voor deze zoekmachinegigant. Hoe websites en webshops worden gerankt in Google hangt af van het algoritme. De opbouw en structuur van dit algoritme is natuurlijk geheim en onbekend. Echter, hebben we bij Convident de kennis en ervaring met SEO optimalisatie. Het algoritme bevat honderden verschillende factoren die allemaal hun eigen wegingsfactor weer hebben. Door onze ervaring weten we goed welke stappen we samen moeten nemen om resultaten te behalen.

De SEO specialisten van Convident analyseren, verbeteren en delen de resultaten in een overzichtelijke rapportage
Werkzaamheden van een SEO specialist
De drie pijlers van SEO – je hebt hier wellicht al een keer van gehoord, maar wat is dat nou precies? Om een hoge ranking te krijgen op de door de gewenste zoekwoorden zijn verschillende factoren van belang. Om een structuur te geven aan alle eisen waar een pagina aan moet voldoen zijn daarom de drie pijlers van SEO opgesteld. De pijlers geven in grote lijnen aan waar een pagina aan moet voldoen. Dit geeft een houvast bij het optimaliseren van pagina’s.
- Content optimalisatie
- Technische optimalisatie
- Linkbuilding

Optimalisatie van technische SEO
Bij technische SEO of technische zoekmachine optimalisatie ligt de focus op de technische aspecten van het platform. Een SEO specialist van Convident zal de technische kant van jouw website optimaliseren. Wist je bijvoorbeeld dat de laadtijd van de pagina direct van invloed is op uw ranking in Google? Ook is het van groot belang dat de site aan “de achterkant” op een zoekmachine vriendelijke manier wordt opgebouwd.
De basis code van je webomgeving heeft namelijk een grote invloed op je vindbaarheid in de zoekmachine. Zonder een sterke techniek zal Google deze site niet of zeer laag tonen in de organische zoekresultaten. Als ondernemer kan je dus zeer relevant content hebben ontwikkeld, maar als de techniek achterloopt zullen internetgebruikers de content niet eens getoond krijgen.
Zoekmachines zijn namelijk voortdurend bezig met het beoordelen van alle websites op het web. Dit gaat aan de hand van crawlers, die heel het web indexeren. In feite struint een crawler de hele dag sites af om een idee te krijgen waar deze overgaat. Door de techniek achter je website te verbeteren kunnen crawlers makkelijker hun weg vinden op de website, wat uiteindelijk leidt tot een betere waardering in de zoekmachines. Convident heeft naast zijn online marketingafdeling ook een webdevelopmentafdeling en supportafdeling. Door de samenwerking tussen onze afdelingen kunnen wij zorgen voor een gerichte aanpak van jouw zoekmachine optimalisatie traject. Zo zorgen onze SEO specialisten van de webdevelopmentafdeling dat de technische kant ijzersterk is. Klanten van Convident lopen daarom altijd een stapje voor op de concurrentie!
Meer informatie?
Wil je meer informatie of ben je er over uit dat Convident jouw online marketing partner is? Neem telefonisch of per mail contact op met ons op!

De volgende stap; content marketing?
Nu de website technisch SEO vriendelijk is, gaan we bezig met het optimaliseren van de content op uw webomgeving. Content optimalisatie of on-page SEO focust zich op het optimaliseren van de informatie. De werkwijze is voor een shop en site anders. Een website bevat namelijk enkele webpagina’s, terwijl een webshop honderden productpagina’s kan bevatten. Het optimaliseren van deze pagina’s wordt anders uitgevoerd. Zo is het bij een webshop nog belangrijker om de structuur van de informatie goed uit te denken. Ook filtering speelt hierin een belangrijke rol. Geoptimaliseerde content is interessanter voor de bezoeker, deze blijft dan ook langer op de pagina plakken. Google ziet dat websitebezoekers lang op de pagina’s blijven en zal jouw website gaan waarderen en hoger ranken. Maar hoe optimaliseert een SEO specialist relevante content?
Bij het optimaliseren van content kijkt een SEO specialist niet alleen naar de geschreven tekst. Zo bestaat content ook uit afbeeldingen, infografics, tools en video’s. De perfecte content voorziet de bezoeker met optimale informatie. Alle content is erop gericht om het de gebruiker zo eenvoudig en gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Vanuit Convident helpen we bij het optimaliseren van de content, geven advies over te realiseren content en ondersteunen bij het ontwikkelen van tools.
Ondanks dat je schrijft voor de bezoeker is het ook belangrijk wel rekening te houden met de manier waarop zoekmachines werken. Zoekmachines lezen de content als eerste en bepalen vervolgens zelf voor welke internetgebruikers deze content relevant is. Door relevante content te schrijven op een manier die de zoekmachine makkelijk kan “lezen” kan de zoekmachine beter inschatten waar jouw website over gaat. Dit doen zoekmachines door gebruik te maken van ‘Natural Language Processing’. Natural Language Processing is de Engelse vertaling van computerlinguïstiek en houdt zich bezig met de interacties tussen computers en menselijke taal.
“De technische aspecten van jouw website hebben invloed op de ranking in Google”
De eerste stap, een zoekwoorden analyse
Als beginpunt zal een SEO specialist vaak duidelijk in kaart willen brengen voor welke zoektermen je gevonden dient te worden door middel van een zoekwoorden analyse. Dit zoekwoorden onderzoek wordt gebruikt als input voor de content marketing. Hierbij wordt er ook gekeken of voor jou relevante zoektermen voldoende zoekvolume hebben. Zo eindig je met een overzicht van relevante zoektermen waar veel mensen naar zoeken. Voor deze zoekwoorden moeten we dus het juiste antwoord verwoorden in tekst, afbeeldingen, video en tools.
Een voorbeeld: Ben je bijvoorbeeld een bakker in Groningen, dan is de kans groot dat een zoekterm als “Bakker in Groningen” voor jou een hoge relevantie heeft. Als je zichtbaar bent op deze zoekterm is er een aannemelijke kans dat dit zal leiden tot een conversie. Een zoekterm als “Zelf brood bakken” is voor jou niet relevant en zal, hoogstwaarschijnlijk, niet converterend werken.
Keuzes maken welke zoekwoorden interessant zijn is een van de belangrijke werkzaamheden tijdens het optimalisatie proces. De collega vanuit Convident zal een onderzoek doornemen en gezamenlijk wordt er een lijst bepaald van meest interessante keywords.
Versterken backlinkprofiel door linkbuilding?
Oké, de content op de website is helemaal geoptimaliseerd door een SEO specialist voor zoekmachines. Super, kom ik nu bovenaan in de zoekmachine resultaten? Helaas is het niet zo gemakkelijk. De concurrenten staan ook niet stil en hebben hun content marketing ook goed in orde. De volgende taak van de is er voor zorgen dat Google jou beoordeeld als de autoriteit in het vakgebied. Dit zorgt er namelijk voor dat jij hoger scoort in de zoekmachine dan de concurrent. Maar hoe doe je dat? Het antwoord op deze vraag is linkbuilding. Een vrij complex proces, maar van enorm belang voor de score in Google. Het doel van linkbuilding is het verkrijgen van backlinks van andere websites.

Bij linkbuilding plaatsen onze SEO specialisten dus backlinks op externe websites naar jouw pagina. Deze geplaatste links dienen kwalitatief en relevant te zijn. Een relevante link wordt gerealiseerd door een link te plaatsen op een externe website waar jouw doelgroep(en) mee in aanraking kan komen. Een kwalitatieve backlink komt van ene externe website met autoriteit. De autoriteit van de externe sites wordt door ons goed in de gaten gehouden. Hierbij wordt gekeken naar de domeinautoriteit, spamscore en relevantie ten opzichte van jouw bedrijf. Enkel als wij vinden dat de website voldoet aan onze kwaliteitstandaarden zullen we deze gebruiken voor het versterken van het backlinkprofiel.
“Stel er zijn twee schilders, de ene schilder kent 100 personen en de andere schilder slechts 1 persoon. De kans is groot dat de schilder die 100 personen kent veel meer opdrachten ontvangt dan de schilder die 1 persoon kent.” En zo werkt het (ongeveer) ook met linkbuilding.
De ene backlink is echter waardevoller dan een ander. Een backlink van een website met hoogwaardige content en een hoge relevantie is meer waard dan een startpagina backlink. Meer is dus niet altijd beter. De kunst is om een goede balans te vinden tussen kwantiteit en kwaliteit. Wij gebruiken drie manieren om backlinks te plaatsen: een link op de homepagina, link in de vorm van een blog en een link op een partnerpagina.
“Voor relevante content is een zoekwoorden onderzoek cruciaal”
Waarom is een SEO specialist belangrijk?
Traffic naar je site krijgen kan op verschillende manieren. Zo kan je als ondernemer organisch verkeer of betaald verkeer richting jouw domein krijgen. De betaalde zoekresultaten van Google worden bovenaan de zoekresultatenpagina getoond, daarna volgen de organische zoekresultaten. Voor het tonen van jouw platform in de betaalde zoekresultaten moeten advertentiecampagnes worden opgezet. Dit betekent dat je voor verkeer uit de betaalde zoekresultaten dient te betalen aan Google. Bovendien stopt de toestroom van verkeer wanneer je als ondernemer besluit te stoppen met het investeren in de advertentiecampagnes. De werkzaamheden van een SEO specialist zijn daarentegen een lang termijn middel voor het teweegbrengen van verkeer. Daarmee is het een duurzame investering in plaats van variabele verkoopkosten.
Hoe behoud je hoge posities?
Vaak wordt er gezegd dat aan de top blijven moeilijker is dan aan de top komen. Voor deze dienstverlening geldt dit in zekere mate ook. Zoekmachines evolueren razendsnel en worden steeds geavanceerder. Daarnaast staan de concurrenten ook niet stil. Het feit dat je vandaag beter scoort dan jouw concurrent is daarom geen garantie voor morgen. Bovendien update Google voortdurend zijn algoritme om de ervaring van gebruikers te verbeteren. Het op de hoogte blijven is voor ons een belangrijk onderdeel van het werk. Deze kennis biedt een voordeel op de concurrentie. Wij adviseren graag en zorgen ervoor dat je altijd voldoet aan de laatste eisen.
Projecten waar we trots op zijn.
Haaer verlofregistratie
HB Personeel
Met welke kosten moet ik rekening houden?
De kosten van een SEO specialist zijn zeer afhankelijk van de activiteiten die dienen uitgevoerd te worden. Daarnaast verschilt het per opdracht hoeveel voorwerk en nawerk er nodig is voor het ontwikkelen van content en realiseren van een sterk linkprofiel. De werkzaamheden kunnen altijd opgeknipt worden in eenmalige en maandelijkse ondersteuning. Bij de start van een traject zullen we beginnen met het opzetten van een zoekwoorden onderzoek, leren we elkaar beter kennen door samen de kickoff te doorlopen en beginnen met met het neerzetten of optimaliseren van de basis. Staat alles goed dan starten we met het maandelijks verbeteren. Welke werkzaamheden we maandelijks uitvoeren is sterk afhankelijk van de wensen, doelstellingen en basis waarmee we starten. Vaak omvat het linkbuilding voor het versterken van het linkprofiel, verder optimaliseren of creëren van content en natuurlijk advies.

Samenwerken met Convident
Het is duidelijk dat er voldoende uitgevoerd kan worden maar waar begin je mee, wat is het belangrijkste onderdeel en hoe ga je te werk? Om hier mee aan de slag te kunnen is een vooraf opgesteld tactisch plan nodig. Deze bespreekt bijvoorbeeld dat alle onderdelen dienen te worden opgepakt. Het kan daarom efficiënter en dus rendabeler zijn om een SEO specialist uit te besteden aan Convident. Onze medewerkers hebben de kennis en kunde in huis om een gedegen strategie te ontwikkelen. We kijken samen met jou naar de basis. Staat deze goed dan kunnen we hierop verder. Daarnaast vinden we het bij Convident belangrijk een adviserende rol aan te nemen. We zorgen ervoor dat onze klanten begrijpen wat er gebeurt. Mocht de wens zijn is het mogelijk kennisoverdracht in te zetten om zo ook zelf onderdelen van de werkzaamheden uit te gaan voeren.