Hoog scoren in de zoekresultaten van Google is voor vrijwel elke ondernemer een grote uitdaging. Je wilt er immers voor zorgen dat jij, en niet je concurrent, bovenaan de organische zoekresultaten van Google verschijnt. De verschillen tussen bovenaan en onderaan staan zijn gigantisch: slechts in 9 procent van de gevallen neemt de zoeker de tijd om de onderste zoekresultaten te bekijken. Sta je op pagina 2 van de Google zoekresultaten? Dan is jouw zichtbaarheid gekelderd tot slechts 0.4 procent.
Wat is een SEO specialist?
Een SEO specialist kan ervoor zorgen dat jij hoog scoort in Google op de voor jouw relevante zoektermen en hiermee organisch verkeer naar jouw website trekt. Met organisch verkeer bedoelen we bezoekers die via een zoekresultaat in Google op jouw website of webshop belanden via een niet-betaald zoekresultaat. De organische zoekresultaten worden getoond onder de advertenties in de Google zoekmachine resultaten. Om jouw website hier zo hoog mogelijk te laten scoren zal een SEO specialist jouw webomgeving optimaliseren.
Een SEO specialist houdt zich bezig met zoekmachine optimalisatie van jouw website of webshop. Zoekmachine optimalisatie is Nederlands voor search engine optimization (SEO). Er bestaan een aantal grotere zoekmachines op het internet: denk hierbij aan Google, Bing, Ask, Baidu, DuckDuckGo, Ecosia, Lycos of Startpage. Omdat 95% van de Nederlanders gebruik maakt van Google spreken we verder in dit artikel over optimalisatie voor deze zoekmachinegigant. Hoe websites en webshops worden gerankt in Google hangt af van het algoritme. De opbouw en structuur van dit algoritme is natuurlijk geheim en onbekend. Echter, hebben we bij Convident de kennis en ervaring met SEO optimalisatie. Het algoritme bevat honderden verschillende factoren die allemaal hun eigen wegingsfactor weer hebben. Gelukkig beheersen onze SEO specialisten verschillende SEO-onderdelen om jouw website of webshop te optimaliseren.
95% van de Nederlanders maakt gebruik van Google
De SEO specialisten van Convident analyseren, verbeteren en delen de resultaten in een overzichtelijke rapportage.
Onderdelen van een SEO specialist
De drie pijlers van SEO – je hebt hier wellicht al een keer van gehoord, maar wat is dat nou precies? Om een hoge ranking te krijgen op jouw gewenste zoekwoorden zijn verschillende factoren van belang. Om een structuur te geven aan alle eisen waar een website aan moet voldoen zijn daarom de drie pijlers van SEO opgesteld. De pijlers geven in grote lijnen aan waar een pagina aan moet voldoen. Dit geeft een houvast bij het optimaliseren van pagina’s.
- Technische optimalisatie (SEO)
- Content optimalisatie
- Linkbuilding
SEO is opgebouwd uit drie pijlers

Wat is technische SEO
Bij technische SEO of technische zoekmachine optimalisatie ligt de focus op de technische aspecten van jouw website of webshop. Een SEO specialist van Convident zal de technische kant van jouw website optimaliseren. Wist je bijvoorbeeld dat de laadtijd van jouw website direct van invloed is op uw ranking in Google? Ook is het van groot belang dat jouw website aan “de achterkant” op een zoekmachine vriendelijke manier wordt opgebouwd. De basis code van je webomgeving heeft namelijk een grote invloed op je vindbaarheid in de zoekmachine. Zonder een sterke techniek achter jouw website/webshop zal Google jouw website niet of zeer laag tonen in de organische zoekresultaten. Als ondernemer kan je dus zeer relevant content hebben ontwikkeld, maar als de techniek van jouw website achterloopt zullen internetgebruikers jouw content niet eens getoond krijgen.
Zoekmachines zijn namelijk voortdurend bezig met het beoordelen van alle websites op het web. Dit gaat aan de hand van crawlers, die jouw pagina indexeren. In feite struint een crawler jouw hele website af om een idee te krijgen waar jouw website overgaat. Door de techniek achter je website te optimaliseren voor SEO kunnen crawlers makkelijker hun weg vinden op de website, wat uiteindelijk leidt tot een betere waardering in de zoekmachines. Convident heeft naast zijn online marketingafdeling ook een webdevelopmentafdeling en supportafdeling. Door de samenwerking tussen onze afdelingen kunnen wij zorgen voor een gerichte aanpak van jouw zoekmachine optimalisatie traject. Zo zorgen onze SEO specialisten van de webdevelopmentafdeling dat jouw technische SEO ijzersterk is. Klanten van Convident staan daarom altijd een stapje voor op de concurrentie!
Meer informatie?
Wil je meer informatie of ben je er over uit dat Convident jouw online marketing partner is?
Neem telefonisch of per mail contact op met ons op!
“De technische aspecten van jouw website hebben invloed op de ranking in Google”
Wat is content marketing?
Nu de website technisch SEO vriendelijk is, gaat de SEO specialist bezig met het optimaliseren van de content op uw webomgeving. Content optimalisatie of on-page SEO focust zich op het optimaliseren van de content op jouw website of webshop. Een SEO specialist zal bij een website anders te werk gaan dan bij een webshop. Een website bevat namelijk enkele webpagina’s, terwijl een webshop honderden webpagina’s kan bevatten. Het optimaliseren van deze pagina’s wordt anders uitgevoerd door een SEO specialist van Convident. Als jouw content is geoptimaliseerd zullen bezoekers van jouw website of webshop langer op jouw pagina’s blijven. Google ziet dat jouw websitebezoekers lang op de pagina’s blijven en zal jouw website gaan waarderen en hoger ranken. Maar hope optimaliseert een SEO specialist jouw content?

Optimaliseer voor jouw websitebezoekers
Bij het optimaliseren van jouw content kijkt een SEO specialist niet alleen naar de tekstuele stukken op jouw website/webshop. Zo bestaat content uit geschreven teksten, afbeeldingen en video’s. SEO specialisten ontwikkelen interactieve afbeeldingen of speciale sliders op jouw webpagina’s. Alle content is erop gericht om het de gebruiker zo eenvoudig en gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Een SEO specialist van Convident schrijft content voor je websitebezoeker, en zorg dat de content aansluit bij de zoekopdracht van de bezoeker.
Bovendien houdt een SEO specialist bij het schrijven van content ook de zoekmachine in het achterhoofd. Zoekmachines lezen jouw content als eerste en bepalen vervolgens zelf voor welke internetgebruikers deze content relevant is. Door relevante content te schrijven op een manier die de zoekmachine makkelijk kan “lezen” kan de zoekmachine beter inschatten waar jouw website over gaat. Dit doen zoekmachines door gebruik te maken van ‘Natural Language Processing’. Natural Language Processing is de Engelse vertaling van computerlinguïstiek en houdt zich bezig met de interacties tussen computers en menselijke taal.
Wil je teruggebeld worden?

Wat is een zoekwoorden analyse?
Als beginpunt zal een SEO specialist vaak duidelijk in kaart willen brengen voor welke zoektermen je gevonden dient te worden door middel van een zoekwoorden analyse. Dit zoekwoorden onderzoek wordt gebruikt als input voor jouw content marketing. Hierbij wordt er ook gekeken of voor jou relevante zoektermen voldoende zoekvolume hebben. Zo eindig je met een overzicht van relevante zoektermen waar veel mensen naar zoeken. Deze zoektermen zijn relevant omdat jouw doelgroep(en) hier op zoekt en dus wil jij gevonden worden met jouw producten of diensten.
Een voorbeeld: Ben je bijvoorbeeld een bakker in Groningen, dan is de kans groot dat een zoekterm als “Bakker in Groningen” voor jou een hoge relevantie heeft. Als je zichtbaar bent op deze zoekterm is er een aannemelijke kans dat dit zal leiden tot een conversie. Een zoekterm als “Zelf brood bakken” is voor jou niet relevant en zal, hoogstwaarschijnlijk, niet converterend werken.
Wat is linkbuilding?
Oké, de content op de website is helemaal geoptimaliseerd door een SEO specialist voor zoekmachines. Super, kom ik nu bovenaan in de zoekmachine resultaten? Helaas is het niet zo makkelijk. Je concurrenten staan ook niet stil en hebben hun content marketing ook goed in orde. De volgende taak van de SEO specialist is er voor zorgen dat Google jou beoordeeld als de autoriteit in jouw vakgebied. Dit zorgt er namelijk voor dat jij hoger scoort in de zoekmachine dan jouw concurrent. Maar hoe doe je dat?
Het antwoord op deze vraag is linkbuilding. Een vrij complex proces, maar van enorm belang voor jouw score in Google. Het doel van linkbuilding is het verkrijgen van backlinks van andere websites.

Google waardeert een sterk en natuurlijk linkprofiel
Bij linkbuilding plaatsen onze SEO specialisten dus backlinks op externe websites naar content op jouw website of webshop. Deze geplaatste links dienen kwalitatief en relevant te zijn. Een relevante link wordt door een SEO specialist gerealiseerd door een link te plaatsen op een externe website waar jouw doelgroep(en) mee in aanraking kan komen. Een kwalitatieve backlink komt van ene externe website met autoriteit. De autoriteit van externe websites/webshop wordt geanalyseerd door onze SEO specialist. Hierbij wordt gekeken naar de domeinautoriteit, spamscore en relevantie ten opzichte van jouw bedrijf.
“Stel er zijn twee schilders, de ene schilder kent 100 personen en de andere schilder slechts 1 persoon. De kans is groot dat de schilder die 100 personen kent veel meer opdrachten ontvangt dan de schilder die 1 persoon kent.” En zo werkt het (ongeveer) ook met linkbuilding.
De ene backlink is echter waardevoller dan een ander. Een backlink van een website met hoogwaardige content en een hoge relevantie is meer waard dan een startpagina backlink. Meer is dus niet altijd beter. De kunst is om een goede balans te vinden tussen kwantiteit en kwaliteit. Onze SEO specialisten gebruiken drie manieren om backlinks te plaatsen: een link op de homepagina, link in de vorm van een blog en een link op een partnerpagina.
“Voor relevante content is een zoekwoorden onderzoek cruciaal”
Waarom is een SEO specialist belangrijk?
Voor het realiseren van verkeer richting jouw website of webshop zijn verschillende manieren. Zo kan je als ondernemer organisch verkeer of betaald verkeer richting jouw domein krijgen. De betaalde zoekresultaten van Google worden bovenaan de zoekresultatenpagina getoond, daarna volgen de organische zoekresultaten. Voor het tonen van jouw website/webshop in de betaalde zoekresultaten moeten advertentiecampagnes worden opgezet. Dit betekent dat je voor verkeer uit de betaalde zoekresultaten dient te betalen aan Google. Bovendien stopt de toestroom van verkeer wanneer je als ondernemer besluit te stoppen met de advertentiecampagnes. De werkzaamheden van een SEO specialist zijn daarentegen een lang termijn middel voor het teweegbrengen van verkeer. De combinatie van een SEO en SEA specialist zal natuurlijk resulteren in ene zeer sterk bedrijfsmodel.

SEO is een voortdurend proces
Hoe behoud je hoge posities?
Vaak wordt er gezegd dat aan de top blijven moeilijker is dan aan de top komen. Voor SEO geldt dit in zekere mate ook. Zoekmachines evolueren razendsnel en worden steeds geavanceerder. Daarnaast staan jouw concurrenten ook niet stil. Het feit dat je vandaag beter scoort dan jouw concurrent is daarom geen garantie voor morgen. Bovendien update Google voortdurend zijn algoritme om de ervaring van gebruikers te verbeteren. Een SEO specialist is voortdurend op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en speelt hierop in om hoge posities te verkrijgen én te behouden.
Projecten waar we trots op zijn.
Energie Neutraal Noord Nederland
Stichting Welmobiel
Stichting Herstel Erfgoed De Marne
De Stichting Vrienden van het Herseninstituut – Hersenvriend

Wat kost een SEO specialist?
De kosten van een SEO specialist zijn zeer afhankelijk van de SEO-activiteiten die dienen uitgevoerd te worden. Daarnaast verschilt het per opdracht hoeveel voorwerk en nawerk er nodig is voor het ontwikkelen van content en realiseren van een sterk linkprofiel. Wanneer een ondernemer een paar enkele webpagina’s wil hebben geoptimaliseerd, kan een SEO specialist gemakkelijk aan het werk. Voor het uitvoeren van een klein zoekwoorden onderzoek en het schrijven van content is een SEO specialist gemiddeld 1 à 2 uur mee bezig. Wanneer een SEO specialist wordt gevraagd om meerdere pagina’s te optimaliseren en een sterk en natuurlijk linkprofiel te realiseren, kost het een SEO specialist meer tijd en lopen de kosten op.
Kom meer te weten over de kosten van zoekmachine optimalisatie in het algemeen!
Laat één van onze SEO specialisten een vrijblijvende scan uitvoeren van jouw linkprofiel

SEO specialist uitbesteden aan Convident
We hebben kunnen lezen dat voor het optimaliseren van jouw website of webshop tal van mogelijkheden zijn. Maar waar begin je mee, wat is het belangrijkste SEO onderdeel en hoe ga je te werk? Om hier mee aan de slag te kunnen is een vooraf opgesteld tactisch plan nodig. Deze bespreekt bijvoorbeeld dat alle onderdelen dienen te worden opgepakt. Het kan daarom efficiënter en dus rendabeler zijn om een SEO specialist uit te besteden aan Convident. Onze SEO specialisten hebben de kennis en kunde in huis om voor jouw website of webshop een gedegen strategie te ontwikkelen. We kijken samen met jou naar welke zaken van SEO al goed gaan binnen het bedrijf en welke zaken verbetert kunnen worden. Daarnaast vinden we het bij Convident belangrijk dat onze SEO specialisten een adviserende rol innemen. We zorgen ervoor dat onze klanten begrijpen wat er gebeurt op de website/webshop. Hierdoor zien wij erop toe dat zij in de toekomst ook zoekmachine optimalisatie activiteiten kunnen toewijzen of uitvoeren.
Meer informatie?
Wil je meer informatie of ben je er over uit dat Convident jouw online marketing partner is?
Neem telefonisch of per mail contact op met ons op!