SEO optimalisatie

Je wilt met SEO optimalisatie meer conversies uit je website of webshop krijgen. Alleen waar moet je beginnen en hoe weet je of je het juiste doet? Optimaal de mogelijkheden inzetten met als gevolg een duurzaam resultaat en stijgende posities in de zoekmachines, dat is het einddoel.

 

Bij Convident werken we met een team van specialisten samen met onze klanten aan kleine en grotere online platformen. We houden van samenwerken, persoonlijke contact en gegeven advies. Dit om een duurzame groei te realiseren.

  • Ervaren SEO specialisten;
  • Duurzame groei;
  • Gratis SEO check of vrijblijvend adviesgesprek;

Wat is SEO optimalisatie?

SEO optimalisatie betekent dat een ondernemer zijn online omgeving optimaliseert. Het doel van de optimalisatie is het bemachtigen van hoge posities in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Er zijn een aantal grotere zoekmachines die men gebruikt om op het internet te surfen.

In Nederland maakt z’n 95% van de internetgebruikers gebruik van de zoekmachinegigant Google. Wanneer we het dus hebben over SEO optimalisatie, bedoelen we meestal het optimaliseren van een web omgeving voor Google. Het algoritme van Google bepaald dus welke positie een pagina krijgt in de zoekresultaten. Hoe dit algoritme is opgebouwd is geheim en weet niemand precies. Het algoritme bevat honderden verschillende factoren die allemaal hun eigen wegingsfactor weer hebben. Echter, door onze uitgebreide ervaring in met deze en andere zoekmachines weten wij inmiddels uitstekend aan welke eisen je moet voldoen.

img-50 img-fifty

“Stijg in de organische zoekresultaten met SEO optimalisatie”

Waar bestaat SEO optimalisatie uit?

SEO optimalisatie bevat vele verschillende onderdelen. Er zijn namelijk uiteenlopende manieren om een site te laten stijgen in de organische zoekresultaten. Deze verschillende onderdelen zijn onderverdeeld in de drie pijlers van SEO optimalisatie:

  • Technische optimalisatie (SEO)
  • Content optimalisatie
  • Linkbuilding
img-50 img-fifty

Hieronder zullen we uitgebreid de drie hoofdonderdelen van de dienstverlening langslopen. We bekijken de definitie, hoe het werkt en de verschillende mogelijkheden. Daarnaast zijn er een aantal specifieke SEO-onderdelen die erg interessant kunnen zijn voor je online business. Wij helpen jou graag bij het begrijpen en beheersen van:

  • E-commerce SEO
  • SEO-advies
  • SEO-migratie
  • Internationale SEO
  • Lokale SEO
  • Voice search
  • SEO-audit

Stap één: Technische optimalisatie

Bij technische SEO of technische optimalisatie ligt de focus op het verbeteren van de technische aspecten van jouw website of webshop. De techniek van het gebruikte platform is zeer belangrijk voor de effectiviteit van de marketing dienstverlening. Zoekmachines vereisen een bepaalde structuur in de website om deze goed te kunnen ‘lezen’. Zo moet er goed gebruik gemaakt worden van koppen en tussenkoppen maar ook de snelheid, structuur en gebruik van afbeeldingen is van belang. Door het juist inzetten van de gewenste structuur zal de zoekmachine de content van de website goed kunnen interpreteren. Dit leidt tot een betere indexatie en daarmee hogere positie.

Het uitvoeren van deze dienst gebeurd door onze online marketing specialisten in combinatie met de webdevelopment afdeling van Convident. Waar nodig kan deze afdeling ondersteunen bij het uitvoeren van de benodigde optimalisaties. De webdevelopment afdeling van Convident is gespecialiseerd in het WordPress CMS systeem. Mocht de webomgeving in een andere techniek gebouwd zijn of er is reeds een externe developer dan zullen wij de benodigde aanpassing in een adviesrapport beschrijven.

Meer informatie?

Wil je meer informatie of ben je er over uit dat Convident jouw online marketing partner is? Neem telefonisch of per mail contact op met ons op!

Stap 2: Content optimalisatie

We hebben het zojuist al even kort gehad over content. Maar content gaat een stuk verder dan gewoon een geschreven stukje tekst. Content optimalisatie of on-page SEO houdt zich bezig met het optimaliseren van de teksten, afbeeldingen, tools en downloads. Een shop of site verschillen wel wat van elkaar op het gebied van content optimalisatie. Een website bevat namelijk al een groot aantal pagina’s. Maar een webshop daarentegen bevat meestal wel honderden verschillende productpagina, categorieën, informatieve pagina en veelgestelde vragen. Content optimalisatie kan dus zeker voelen als een enorme klus, maar met een duidelijk vooraf opgesteld plan van aanpak kan het zeer rendabel zijn voor veel bedrijven. Geoptimaliseerde content zal resulteren in websitebezoekers die langer op de verschillende pagina’s blijven. Dit komt met name omdat de gebruikers in de informatie het antwoord kunnen vinden op hun vraag. Google houdt deze interactie doorlopend in de gaten. Een van deze belangrijke factoren is de tijdsduur die websitebezoekers doorbrengen op verschillende pagina’s. Wanneer de zoekmachinegigant ziet dat webbezoekers lange tijd zich informeren op de site zal dit een positief effect hebben. Naast vele andere factoren is dit er één waar wij rekening mee houden.

Content is meer dan tekst

Belangrijk is om te onthouden dat content niet alleen bestaat uit tekstuele stukken. Content kan bestaan uit geschreven tekst, afbeeldingen, download, tools en video’s. Ook is het mogelijk om moderne technieken te gebruiken om content meer interactief te maken. Denk aan een afbeelding waarin onderdelen klikbaar zijn of een rekentool die aan geeft hoeveel hypotheek je kan aanvragen. Ook interactieve grafieken ter ondersteuning van tekst kan een mooie manier zijn om de content meer diepgang te geven. Bij het ontwikkelen van de content is het belangrijk rekening te houden met de doelgroep en passende zoekwoorden. Hou bijvoorbeeld rekening met het taalgebruik en leesniveau.

img-50 img-fifty

Zoekwoorden in de content

Naast dat je de informatie op je website schrijft voor websitebezoekers, dien je ook content te schrijven welke geoptimaliseerd is voor de zoekmachines. Zoekmachines lezen deze informatie en bepalen vervolgens zelf voor welke gebruikers deze content relevant is. Dit doen zoekmachines door gebruik te maken van ‘Natural Language Processing’. Natural Language Processing is de Engelse vertaling van computerlinguïstiek en houdt zich bezig met de interacties tussen computers en menselijke taal. Google gebruikt dus Natural Language Processing om de content op de pagina te lezen en te analyseren. Door middel hiervan weet Google waar de content op de betreffende website over gaat. Dit is van belang omdat de zoekmachine de content kan linken aan zoekopdrachten en pagina’s toont aan internetgebruikers wanneer zij hiernaar zoeken.

Zoals we weten optimaliseer je de content voor specifieke doelgroep(en) en de zoekmachines. Wanneer gebruikers deze informatie waarderen, waardeert Google het ook. Dit heeft een positief effect op de ranking. Hierdoor krijgt een website of webshop meer autoriteit binnen de zoekmachines. Een hoge autoriteit is positief voor elke website/webshop, maar er zijn nog een aantal andere zaken waar men zich mee bezighoudt tijdens content optimalisatie:

  • Optimalisatie van de HTML headings in je content (H1, H2 en H3)
  • Unieke en relevante geschreven content (let op duplicate content)
  • Gebruik van de correcte zoekwoorden
  • Leesbaarheid content
  • Optimalisatie van afbeeldingen

Vergroot je autoriteit

“Linkbuilding is een zeer belangrijk onderdeel van SEO optimalisatie”

Stap 3: Autoriteit verhogen met linkbuilding

Linkbuilding is een zeer belangrijk onderdeel van SEO optimalisatie. Bij linkbuilding draait het om het plaatsen van links naar een bepaalde pagina. Vaak wordt linkbuilding gezien als een wat vaag begrip en weet men niet wat de exacte opbrengsten ervan zijn. Dat is erg zonde, want linkbuilding kan verschillende organische zoekmachine posities een positieve boost geven. Door middel van linkbuilding zorg je ervoor dat zoekmachines de pagina hoger ranken in de organische zoekresultaten van zoekmachines. De vraag blijft; hoe werkt linkbuilding precies en welke pagina’s dienen versterk te worden middels backlinks. Linkbuilding focust zich dus op het plaatsen van goede links naar jouw content van de website of webshop. Maar wat zijn goede links?

Bij het plaatsen van links op externe websites dienen de links relevant en kwalitatief te zijn om waarde voor jou te kunnen creëren. Een relevante links betekent dat een link wordt geplaatst op een externe website die gerelateerd is aan de doelgroep(en) of business. Via de pagina waarop de verwijzing geplaatst is kan een bezoeker informatie vinden. Een kwalitatieve link is een link op een externe website met een hoge autoriteit. Autoriteit behaald een site door informatie te delen en door de verwijzingen die zij heeft. Onze online marketeers analyseren altijd eerst de autoriteit van externe websites voordat deze doorverwezen wordt naar een relevante website.. Daarnaast worden verschillende programma’s en tools gebruikt om waardes van externe websites te meten. Voorbeelden hiervan is de domeinautoriteit, de spamscore en de relevantie.

Relevante en kwalitatieve externe websites zorgen ervoor dat geplaatste links meer waarde krijgen en dus bijdragen aan het ranken in Google. Maar waar worden deze relevante en kwalitatieve links geplaatst op externe websites? Je zou verwachten dat het goed is in één keer een hele lading aan (back)links te plaatsen op externe websites. Immers hoe meer verwijzingen hoe beter toch? Helaas werkt het zo niet. De beste backlinks zijn namelijk links waarbij het lijkt dat je deze organistisch verkregen hebt. Het is dus belangrijk om de balans bij linkbuilding te vinden tussen de kwantiteit en kwaliteit van geplaatste backlinks. Onze experts hebben veel ervaring met het opzetten van een volledig nieuw backlinkprofiel, het optimaliseren of uitbreiden van een bestaand profiel.

Meer informatie?

Wil je meer informatie of ben je er over uit dat Convident jouw online marketing partner is? Neem telefonisch of per mail contact op met ons op!

1. Link op homepage

Bij voorkeur plaatst Convident externe vermeldingen altijd op de homepage van een (externe) website, dit is vaak de meest autoritaire pagina. De waarde van een backlink wordt bepaald door de plek waarop deze is geplaatst. Een backlink op een homepage heeft in de meeste gevallen veel waarde, omdat Google deze pagina ziet als het krachtigst. Echter, komt het weinig voor in de praktijk dat een backlink geplaatst kan worden op de homepage van een externe website.

2. Link in de vorm van een blog

Bij Convident kiezen we er liever voor om een link te plaatsen op een externe website in de vorm van een blog. Wanneer jij een website vindt die onderwerpen bespreekt door middel van blogs kan gekeken worden of deze onderwerpen relevant zijn. Als dit het geval is kan je bij een blog diep ingaan op de onderwerpen waar jouw doelgroep(en) geïnteresseerd in is. Bezoekers van de externe website kunnen blogs lezen, geïnteresseerd raken en doorklikken naar jouw website/webshop. Daarnaast is linkbuilding in de vorm van een blog handig omdat meerdere backlinks in één blog kunnen worden geplaatst.

img-50 img-fifty

3. Link op een partnerpagina

We zien dat er tegenwoordig veel gebruik gemaakt wordt van linkplaatsing op een partnerpagina. Een partnerpagina is eigenlijk een achterliggende pagina op een website of webshop die wordt gebruikt voor linkbuilding. Omdat ondernemers weten dat linkbuilding belangrijk is voor organisch verkeer, worden deze partnerpagina’s gecreëerd. De partnerpagina bestaat simpelweg uit een lijst met daarin allemaal geplaatste hyperlinks naar andere websites of webshop. De waarde van deze backlinks is minder dan bij het plaatsen op een homepage of blog. Echter kunnen bij grotere hoeveelheden geplaatste backlinks op partnerpagina’s deze zeker bijdragen aan de sterkte van jouw linkprofiel.

Vergroot je vindbaarheid

Met de juiste werkwijze kan SEO optimalisatie zeer rendabel zijn voor bijna elke business.

Waarom is SEO optimalisatie belangrijk?

Voor internetgebruikers zijn er verschillende manieren om terecht te komen op websites of webshop. Wanneer gebruikers een zoekopdracht invullen in de zoekmachines komen honderden resultaten naar boven op de resultatenpagina (SERP). Deze resultaten bestaan uit organische zoekresultaten en betaalde zoekresultaten. De betaalde zoekresultaten worden bovenaan de resultatenpagina getoond. Na een aantal, meestal vier, betaalde zoekresultaten volgen de organische zoekresultaten. Om een website of webshop te tonen in de betaalde zoekresultaten dien je advertentiecampagnes op te zetten waarvoor betaald moet worden aan Google. Men zou kunnen zeggen dat SEA marketing een korte termijn aanpak is voor het generen van websitebezoekers. Dit komt mede omdat wanneer de advertentiecampagne wordt stilgezet, de website of webshop niet meer vertoond wordt in de zoekresultaten. SEO optimalisatie is daarentegen een meer langer termijn middel om verkeer naar jouw website of webshop teweeg te brengen. Omdat het uitrollen en uitvoeren van een SEA marketingcampagne (veel) geld kan kosten is het verstandig om ook bezig te zijn met SEO optimalisatie. Bovendien is het tactisch om niet alleen te focussen op één manier voor het generen van bezoekers voor je website/webshop. Door SEA marketing in te zetten voor de korte termijn en tegelijkertijd te werken aan jouw SEO optimalisatie voor de lange termijn, bouw je aan een sterker bedrijfsmodel.

 

SEO optimalisatie uitbesteden aan Convident

Binnen SEO optimalisatie zijn tal van mogelijkheden. De vraag is altijd waar begin je me t SEO optimalisatie mee, wat is belangrijk voor jouw bedrijf en welk onderdeel is het meest rendabel? Het zijn allemaal relevante vragen die gesteld worden bij het beginnen van een verbetertraject. Voor het online succesvol zijn is het belangrijk dat alle onderdelen worden opgepakt en niet eentje de volledige aandacht krijgt en de rest links wordt laten liggen. Het kan daarom efficiënter en dus rendabeler zijn om zoekmachine optimalisatie uit te besteden. De online marketeers van Convident hebben de ervaring in huis om voor jou een uitgebreid en sterk SEO optimalisatie traject te ontwikkelen. Wij gaan samen om de tafel zitten om te bespreken welke onderdelen relevant zijn voor jouw doelgroep(en). Samen analyseren we welke SEO optimalisatie zaken al erg goed gaan en waar nog verbeterpunten liggen. Bij Convident vinden we het ook belangrijk dat onze klanten begrijpen wat er gebeurt op hun website/ webshop en dus weten waarom het van belang is. In het SEO optimalisatie traject nemen we dus vaak ook een adviserende rol in. Zo zorgen we ervoor dat jij ons werk begrijpt en in de toekomst zelfs onderdelen zelf kan uitvoeren.