SEO Marketing

Hoog in de organische resultaten van diverse zoekmachines verschijnen, daar draait het om bij SEO marketing. Een hogere positie in de zoekmachines betekent meer telefoontjes, offerte aanvragen of omzet zonder dat hier advertentiebudget voor nodig is!

 

Bij Convident hebben we jarenlange ervaring met het optimaliseren van bestaande websites en webshops en bij het opzetten van nieuwe SEO trajecten. We denken mee, maken een concrete planning, werken samen en houden je up to date over de resultaten.

  • Ervaren SEO specialisten;
  • Focus op een duurzame groei;
  • Gratis SEO check of vrijblijvend adviesgesprek;

Wat is SEO Marketing?

De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel Zoekmachine Optimalisatie. Bij het toepassen van SEO marketing zorg je ervoor dat je website geoptimaliseerd wordt voor zoekmachines en uiteraard je bezoekers. Dit pas je toe om onder belangrijke zoekwoorden hoog te scoren in de meest belangrijke zoekmachines. Door je website te optimaliseren zal niet alleen het verkeer toenemen maar zal het verkeer ook van een hogere kwaliteit zijn. SEO marketing wordt doorgaans toegepast op de drie pijlers van SEO, deze staan voor Techniek, Content en Autoriteit, hier volgt later meer over.

SEO marketing of zoekmachine optimalisatie houdt in dat een website of webshop geoptimaliseerd wordt. Als eigenaar van een online platform optimaliseer je deze om hoger te ranken in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Er bestaan een aantal verschillende zoekmachines die worden gebruikt in het algemeen. Denk hierbij aan Google, Bing, Ask, Baidu, DuckDuckGo, Ecosia, Lycos of Startpage. De meest bekende zoekmachinegigant is natuurlijk Google. 95% van de internetgebruikers in Nederland maakt hier dan ook gebruik van tijdens het surfen op het internet.

Het algoritme van Google bevat honderden verschillende ranking factoren die allemaal hun eigen wegingsfactor hebben. Hoe het algoritme precies in elkaar steekt weet niemand, zelfs de werknemers bij Google weten niet exact hoe het algoritme ontwikkelt is. Echter is er bij ons wel veel bekend en beheersen wij verschillende onderdelen van SEO marketing optimaal in te zetten.

Onderzoek

“Na een uitgebreid zoekwoorden onderzoek, waren we binnen enkele weken competitief”

Waar bestaat SEO marketing uit?

Zoals hiervoor genoemd bevat SEO marketing een aantal verschillende onderdelen. Om te stijgen in zoekmachines zijn er namelijk verscheidene onderdelen die aangepakt moeten worden. Deze verschillende onderdelen zijn verdeelt in de drie pijlers van SEO marketing:

img-50 img-fifty

Hieronder gaan we uitgebreid de drie verschillende onderdelen van SEO marketing doorlopen. Zo wordt er gekeken naar de definitie, de uitvoering ervan en de uiteindelijke mogelijkheden. Daarnaast zijn er een aantal andere begrippen binnen SEO marketing. Door het lezen van dit artikel hopen we je te helpen bij het begrijpen en beheersen van:

  • E-commerce SEO.
  • SEO-advies
  • SEO-migratie
  • Internationale SEO
  • Lokale SEO
  • Voice search
  • SEO-audit

Meer informatie?

Wil je meer informatie of ben je er over uit dat Convident jouw online marketing partner is? Neem telefonisch of per mail contact op met ons op!

Wat is technische SEO?

Bij het toepassen van technische SEO wordt ervoor gezorgd dat de gebruikerservaring op de website zo prettig en optimaal mogelijk is. Het is de basis van elk SEO traject, wanneer de techniek te wensen overlaat zal de gebruikerservaring van een bezoeker te wensen overlaten. Dit zorgt voor een korte sessieduur en dit zal een negatieve invloed hebben op de organische resultaten binnen de zoekmachine. Denk hierbij aan de restauratie van een oldtimer, hierbij zorg je ervoor dat deze in technisch optimale staat is voordat je begint aan het restaureren van de uitstraling van de auto toch?

Je wilt er altijd voor zorgen dat een website in een technisch zo goed mogelijke staat is. Denk hierbij aan een snelle host, een logische opbouw van structuren en het voorkomen van foutmeldingen.

Bij Convident begint elk SEO traject met een technische audit. Tijdens deze audit wordt een website volledig gemonitord en gecontroleerd op foutmeldingen. Indien de website door ons wordt beheerd kunnen we deze fouten direct verhelpen. Wanneer dit niet aan de orde is sturen wij een rapport naar de beheerder van de website om fouten en technische waarschuwingen te laten oplossen. Technische ‘foutjes’ kunnen op verschillende momenten ontstaan, vaak door een menselijke fout. Daarom zorgen wij ervoor dat wij ten alle tijden de omgeving blijven monitoren op foutmeldingen. Wanneer er foutmeldingen binnenkomen krijgen deze een hoge prioriteit mee aangezien dit grote gevolgen kan hebben op de organische vindbaarheid van de en website. John Mueller – Webmaster Trend Analyst bij Google heeft laten weten dat de Core Web Vitals een belangrijke ranking factor zijn binnen het algoritme van de zoekmachinegigant. Core Web Vitals richten zich op LCP (Largest Contentful Paint), FID (First Input Delay) en CLS (Cumulative Layout Shift. Deze elementen hebben allen invloed op de gebruikerservaring op een website.

Lees meer over technische optimalisatie

Door middel van technische SEO worden verschillende technische factoren geoptimaliseerd. Hierbij kan men denken aan het optimaliseren van:

  • De veiligheid
  • De laadsnelheid
  • Het crawlbudget
  • Indexatieproblemen
  • Het gebruik van koppen en tussenkoppen
  • Opbouw van structuren
  • Oplossen van 404 foutmeldingen

Waar nodig kan de Convident webontwikkeling afdeling ondersteunen bij het uitvoeren van deze optimalisaties. Heb je echter al een webontwikkelaar of ontwikkel je zelf de website dan sturen we een adviesrapport met daarin concrete adviezen die doorgevoerd kunnen worden. Zodra de basis goed is kunnen we verder met de volgende stappen van het optimalisatie proces.

img-50 img-fifty

Wat is content?

De tweede pijler binnen de SEO pijlers is content. Content oftewel de informatie in de vorm van tekst, afbeeldingen, video of spraak die te vinden is op een webshop of website. Content is een enorm belangrijk aspect binnen SEO marketing. Zonder content is het domein namelijk niet vindbaar in een zoekmachine. Deze informatie ook nog te voldoen aan een aantal regels zodat de zoekmachines deze eenvoudig kunnen lezen.

Het is belangrijk dat content up to date gehouden wordt, en waar nodig geoptimaliseerd wordt. Bij het optimaliseren van content kan gedacht worden aan het voortdurend verbeteren van de on-page content die te vinden is binnen een website. Door het vergaren van data kan er nieuwe informatie aan een pagina toegevoegd worden óf kunnen er compleet nieuwe pagina’s toegevoegd worden. Echter kunnen er ook content optimalisaties doorgevoerd worden om tot meer conversies te komen of een hogere CTR.

Goede content zal resulteren in webbezoekers die langer op de pagina blijven. Bezoekers die direct via de juiste zoekterm terecht komen op de correcte pagina zullen langer verblijven op de pagina.

Google ziet dat gebruiker langer op site of shop blijft en dus de pagina’s waarderen. Als internetgebruikers informatie waarderen dan zal Google dit ook doen. Een hoge waardering van Google zal leiden tot een hogere ranking in de organische zoekresultaten.

Hoe werkt content optimalisatie?

Men denkt bij content vaak aan geschreven teksten, maar het is veel meer dan alleen dit. Content bestaat uit teksten, afbeeldingen, geluid en video’s. Door technologische vooruitgang zijn de mogelijkheden binnen het creëren interessante informatie gigantisch geworden. Zo is het tegenwoordig mogelijk om interactieve afbeeldingen te ontwikkelen, zijn er speciale sliders waarmee kosten van abonnementen of hypotheken worden bepaald of zijn er grafieken waar gebruikers zelf filters in toe kunnen passen. Door het toevoegen van de juiste content is het de bedoeling om het de bezoeker zo eenvoudig en gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Daarom zorgen wij er altijd voor dat wij de content schrijven of aanpassen op de zoekintentie van een websitebezoeker. Wij zorgen ervoor dat pagina’s aansluiten bij de zoekopdrachten van de gewenste doelgroep(en) zodat zij de gewenste informatie vinden op de betreffende pagina. Wanneer de content is geschreven voor de bezoeker en geoptimaliseerd voor de zoekmachine zullen de zoekwoorden ranken in de zoekmachines.

Zoekmachines zoals Google dienen nieuwe informatie op een website eerst te vinden, dit heet Crawlen. Elke zoekmachine heeft webcrawlers die voortdurend websites bezoeken om te achterhalen of nieuwe informatie is toegevoegd aan een pagina. Zodra een pagina is gecrawled wordt deze geïndexeerd, waardoor deze een positie krijgt in de zoekmachine. Hierbij maken zoekmachines gebruik van ‘Natural Language Processing’. Natural Language Processing (NLP) is de Engelse vertaling van computerlinguïstiek en houdt zich bezig met de interacties tussen computers en menselijke taal. Google gebruikt NLP om grote hoeveelheden aan content te kunnen analyseren en verwerken. Zo weet Google waar de content op het de web omgeving over gaat en aan welke gebruikers de content getoond dient te worden.

Autoriteit verhogen

“Een hoge autoriteit van de website draagt bij aan de online vindbaarheid”

Wat is linkbuilding?

Het laatste onderdeel dat we bespreken van SEO marketing is linkbuilding. Linkbuilding is een zeer belangrijk onderdeel van het optimaliseren van de verschillende seo pagina’s. Linkbuilding houdt in dat er actief wordt gezocht naar relevante websites die doorverwezen kunnen worden naar je eigen domein. Door het inzetten van deze laatste pijler, linkbuilding (of het vergaren van autoriteit) zal de posities organisch stijgen in de zoekmachine. Eigenlijk moet je linkbuilden zeer eenvoudig bekijken, hoe meer stemmen jouw website ontvangt in de vorm van backlinks, hoe hoger deze zal verschijnen in de zoekmachine. Echter dienen deze links van hoogwaardige kwaliteit te zijn, deze links dienen zich te bevinden in dezelfde niche oftewel vakgebied. Er komt veel kijken bij het actief verkrijgen van nieuwe backlinks. Om deze reden hebben we linkbuilding opgenomen onder onze dienstenpagina.

Relevante en kwalitatieve links

Bij linkbuilding zullen onze online marketeers links plaatsen naar jouw pagina’s op ander externe platformen. Deze geplaatste links dienen relevant en kwalitatief te zijn. Een relevant link betekent dat deze geplaatst is op een externe website waarmee jouw doelgroep(en) in aanraking komt. Een backlink is ook. Relevant wanneer bijvoorbeeld de externe site werkzaam is in hetzelfde werkgebied of plaats ook content gerelateerd aan de producten of diensten. Een kwalitatieve backlink houdt in dat deze wordt geplaatst op een externe webpagina met autoriteit. Autoriteit houdt in dat Google de site of shop waardeert. Onze SEO specialisten analyseren de autoriteit van de externe optie voordat er een link op wordt geplaatst. Daarnaast wordt ook gekeken naar:

  • De Domeinautoriteit.
  • Spamscore.
  • Relevantie ten opzichte van jouw bedrijf.
  • Trustflow en Citation Flow
img-50 img-fifty

Wanneer er met linkbuilding begonnen wordt is het belangrijk dat je zoveel mogelijk hoogwaardige backlinks verwijst naar je eigen domein. Kort gezegd zorgt dit ervoor dat je website hoger en sneller zal ranken in verhouding tot de concurrentie. Het is belangrijk om reguliere links en (blog)artikelen met elkaar af te wisselen om tot de best mogelijke resultaten te komen. De experts van Convident zullen een analyse uitwerken zodat er systematisch gewerkt kan worden aan het versterken van het backlinkprofiel.

Meer informatie?

Wil je meer informatie of ben je er over uit dat Convident jouw online marketing partner is? Neem telefonisch of per mail contact op met ons op!

Welke soorten links zoeken we

Er zijn verschillende soorten links waar wij naar op zoek gaan:

1. Link op homepage

Google kan zien op wat voor soort plek/pagina jouw backlink is geplaats. Een backlink op de homepage van een externe website zal veel waarde toevoegen. Een homepage is immers de eerste pagina die websitebezoekers zien, en daardoor de meest belangrijke. Echter, komt het in de praktijk weinig voor dat je een backlink kan plaatsen op de homepage van een externe website.

2. Link in de vorm van een blog

Bij Convident kiezen we er regelmatig voor om een link te plaatsen op een externe website in de vorm van een blog. Een externe website die bepaalde onderwerpen bespreekt kan zeer relevant zijn voor het plaatsen van een blog. Je kan namelijk in een blog veel dieper ingaan op bepaalde onderwerpen. Bezoekers van deze externe website kunnen jouw blog vervolgens lezen, geïnteresseerd raken en doorklikken naar jouw website of webshop. Zo genereer je dus websitebezoekers door middel van een blog bij linkbuilding. Bovendien kunnen in een blog meerdere backlinks worden geplaatst naar jouw website/webshop.

3. Link op een partnerpagina

Vele website en webshops bevatten tegenwoordig zogeheten partnerpagina’s. Deze partnerpagina worden door ondernemers speciaal gebruikt voor linkbuilding. Ondernemers weten namelijk dat deze dienst belangrijk is, maar willen de backlinks van andere websites niet duidelijk op hun website/webshop. Partnerpagina zullen dus meestal een beetje verstopt zitten. De partnerpagina bestaan simpelweg uit een lijst van hyperlinks die de gebruiker door zullen verwijzen naar de gekoppelde website of webshop. Backlinks die jij laat plaatsen op partnerpagina’s van externe website zullen een lagere waarde hebben. Maar bij een grote hoeveelheid zal het zeker bijdragen aan de sterkte van het linkprofiel.

Waarom is SEO marketing belangrijk?

De zoekmachines, zoals Google, hebben verschillende manieren om internetgebruikers naar jouw website of webshop te leiden. Dit wordt onder andere door Google mogelijk gemaakt via de organische zoekresultaten en de betaalde zoekresultaten. De betaalde zoekresultaten worden bovenaan de resultatenpagina (SERP) getoond aan gebruikers. Vervolgens komen de organische zoekresultaten. Wil je worden vertoond in de betaalde zoekresultaten met jouw website/webshop dan dien je een betaalde advertentiecampagnes op te zetten in Google. Zoekmachine adverteren (SEA) is maar een korte termijn middel voor het teweegbrengen van verkeer wanneer het niet correct wordt toegepast.

img-50 img-fifty

SEO marketing uitbesteden aan Convident

Zoals we hebben kunnen lezen bevat SEO marketing vele verschillende onderdelen. Met welk onderdeel begin je, wat is het belangrijkste en welk onderdeel geeft voor jouw business het meeste rendement? Dit zijn allemaal zeer belangrijke en relevante vragen, maar lastig om zo het antwoord op te weten. Bij SEO marketing geld namelijk dat een brede aanpak de beste aanpak is om jouw website of webshop zo hoog mogelijk te laten stijgen. Het kan daarom efficiënter zijn om deze activiteiten uit te besteden. Gelukkig hebben de online marketeers van Convident de kennis en kunde in huis om voor jouw bedrijf een gedegen strategie te ontwikkelen. Als eerste kijken we naar de onderdelen die al erg goed gaan, om vervolgens zaken op te sporen waar verbetering zit.

Meer informatie?

Wil je meer informatie of ben je er over uit dat Convident jouw online marketing partner is? Neem telefonisch of per mail contact op met ons op!

© 2014 - 2022 Copyright - Convident. Convident B.V. wordt beoordeeld met een 4.8 / 5 op basis van 227 beoordelingen. Convident B.V. Partnerships Ons werkgebied Privacyverklaring Algemene voorwaarden