Search engine optimization is de Engelse vertaling van zoekmachine optimalisatie. Misschien heb je al wel eens gehoord van de afkorting SEO, wat dus staat voor search engine optimization. SEO marketing is een zeer breed begrip en lastig om een eenduidige definitie aan te geven. In dit artikel zullen we begrijpen wat SEO marketing allemaal inhoudt en wat erbij komt kijken. Wat we wel met zekerheid kunnen zeggen is dat de onderdelen van SEO marketing allemaal een gezamenlijk doel hebben. Namelijk door middel van SEO marketing wil de ondernemer met zijn website of webshop stijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines, zoals Google. Hoe je als ondernemer dit voor elkaar krijgt en welke verschillende mogelijkheden er zijn wordt hieronder verder toegelicht.

Wat is SEO marketing?
SEO marketing of zoekmachine optimalisatie houdt dus in dat een ondernemer zijn website of webshop wil optimaliseren. Als eigenaar van een website/webshop optimaliseer je deze om hoger te ranken in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Er bestaan een aantal verschillende zoekmachines die worden gebruikt in het algemeen. Denk hierbij aan Google, Bing, Ask, Baidu, DuckDuckGo, Ecosia, Lycos of Startpage. De meest bekende zoekmachinegigant is natuurlijk Google. 95% van de internetgebruikers in Nederland maakt hier dan ook gebruik van tijdens het surfen op het internet. Wanneer we het dus hebben over SEO marketing, doelen we vaak op het optimaliseren van jouw website of webshop voor Google. De ranking van jouw website wordt bepaald door het algoritme van Google. Deze bepaalt namelijk hoe jij wordt gerankt. Het algoritme van Google bevat honderden verschillende factoren die allemaal hun eigen wegingsfactor hebben. Hoe het algoritme van Google precies werkt weet niemand en houdt Google ook graag geheim. Echter is er bij ons wel veel bekend en beheersen wij verschillende onderdelen van SEO marketing om jouw website of webshop te optimaliseren.
“Na een uitgebreid zoekwoorden onderzoek, waren we binnen enkele weken competitief”
Waar bestaat SEO marketing uit?
Zoals hiervoor genoemd bevat SEO marketing een aantal verschillende onderdelen. Om jouw website of webshop te laten stijgen in Google zijn er namelijk verscheidene manieren. Deze verschillende manieren zijn onderverdeeld in de drie pijlers van SEO marketing:
- Technische optimalisatie (SEO)
- Content optimalisatie
- Linkbuilding
SEO marketing bevat drie pijlers

Hieronder gaan we uitgebreid de drie verschillende onderdelen van SEO marketing langslopen. Zo wordt er gekeken naar de definitie, de onderdelen ervan en de uiteindelijke mogelijkheden. Daarnaast zijn er een aantal andere begrippen binnen SEO marketing. Door het lezen van dit artikel hopen we je te helpen bij het begrijpen en beheersen van:
- E-commerce SEO
- SEO-advies
- SEO-migratie
- Internationale SEO
- Lokale SEO
- Voice search
- SEO-audit
Meer informatie?
Wil je meer informatie of ben je er over uit dat Convident jouw online marketing partner is?
Neem telefonisch of per mail contact op met ons op!
Wat is technische SEO?
Het eerste onderdeel van SEO marketing dat we bespreken is technische SEO. Technische SEO is hetzelfde als technische zoekmachine optimalisatie en technical SEO. De naam zegt het eigenlijk al, want bij technische SEO ligt de nadruk op de technische aspecten van jouw website of webshop. Deze aspecten probeert een ondernemer bij technische SEO te optimaliseren. De techniek achter jouw website of webshop is namelijk zeer belangrijk. Zonder een sterke techniek valt jouw website uit elkaar en heeft alle content op jouw website geen waarde. De content kan zeer goed geschreven zijn voor jouw doelgroep(en), alleen als de techniek niet goed is zullen internetgebruikers jouw content niet eens getoond krijgen. Vaak begint dus ook het SEO marketing traject met een technische optimalisatie (SEO).
Door middel van technische SEO worden verschillende technische factoren van jouw website/webshop geoptimaliseerd. Hierbij kan men denken aan het optimaliseren van de laadsnelheid, de veiligheid van jouw website/webshop of redirect. Bij Convident werken we naast een online marketingafdeling ook met een webdevelopment afdeling en support afdeling. Door de samenwerking tussen onze verschillende afdelingen kunnen wij zorgen voor een gerichte aanpak van jouw SEO marketing traject. Onze jongens van de webdevelopment afdeling zorgen er dus voor dat de technische kant van jouw website of webshop ijzersterk is. Klanten van Convident staan daarom altijd een stapje voor op de concurrentie!
Wil je teruggebeld worden?
Optimaliseer jouw content voor een hogere ranking
Wat is content optimalisatie?
Het volgende onderdeel van SEO marketing waar we bij stil staan is content optimalisatie. Bij content optimalisatie of on-page SEO draait het om het optimaliseren van de content op jouw website of webshop. Maar content op een website is weldegelijk anders dan content op een webshop. Een website bevat namelijk al een groot aantal pagina’s. Maar een webshop kan wel honderden verschillende pagina’s bevatten. Het optimaliseren van jouw content kan dus een grote klus zijn. Handig om dus gelijk hiermee te beginnen, maar wel met de juiste aanpak. Met de correct werkwijze kost het jou veel minder tijd en energie en is jouw on-page SEO ook nog eens rendabel. Geoptimaliseerde content zal resulteren in websitebezoekers die langer op jouw website of webshop blijven. Deze internetgebruikers kunnen namelijk door de sterke content het antwoord vinden op hun vraag via jouw pagina’s. Google ziet dat internetgebruikers langer op jouw website of webshop blijven en dus jouw pagina’s waarderen. Als internetgebruikers jouw website of webshop waarderen dan zal Google jou ook waarderen. Een hoge waardering van Google zal leiden tot een hogere ranking in de organische zoekresultaten. Dus hoe optimaliseer je jouw content?
Men denkt vaak bij content aan geschreven teksten, maar content is zoveel meer dan alleen dit. Content bestaat bijvoorbeeld uit teksten, afbeeldingen en video’s. Door technologische vooruitgang zijn de mogelijkheden binnen het creëren van content gigantisch geworden. Zo is het tegenwoordig mogelijk om interactieve afbeeldingen te ontwikkelen, zijn er speciale sliders waarmee kosten van abonnementen of hypotheken worden bepaald of zijn er grafieken waar gebruikers zelf filters in toe kunnen passen. Het is allemaal content erop gericht om het de bezoeker van de website of webshop zo eenvoudig en gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Onthoudt daarom altijd bij het schrijven en optimaliseren van jouw content dat je dit doet voor jouw websitebezoeker. Zorg dat jouw content aansluit bij de zoekopdrachten van jouw doelgroep(en) zodat zij jouw content gaan waarderen en Google jou dus ook.

Bovendien is het belangrijk om in het achterhoofd te houden dat je de content ook een beetje optimaliseert voor de zoekmachines, zoals Google. Zoekmachines dienen eerst jouw content te vinden, vervolgens te indexeren en als laatste bepalen ze voor welke internetgebruikers jouw content relevant is. Hierbij maken zoekmachines gebruik van ‘Natural Language Processing’. Natural Language Processing (NLP) is de Engelse vertaling van computerlinguïstiek en houdt zich bezig met de interacties tussen computers en menselijke taal. Google gebruikt NLP om grote hoeveelheden aan content te kunnen analyseren en verwerken. Zo weet Google dus waar de content op jouw website of webshop overgaat en aan welke gebruikers hij dit dient te tonen.
Content schrijf je voor jouw websitebezoekers
Door content optimalisatie wordt jouw content geoptimaliseerd en zullen zoekmachines jouw website en webshop meer waarderen. Een hogere waardering zal leiden tot een verbetering in autoriteit van jouw website. Bij een hoge autoriteit zal Google jouw website/webshop hoger ranken in de organische zoekresultaten. Verder zijn er nog een aantal andere zaken waar ondernemers zich mee bezig kunnen houden tijdens content optimalisatie:
- Optimalisatie van de HTML headings in je content (H1, H2 en H3)
- Unieke en relevante geschreven content (let op duplicate content)
- Gebruik van de correcte zoekwoorden
- Leesbaarheid content
- Optimalisatie van afbeeldingen
“Een belangrijk onderdeel van SEO marketing is linkbuilding”
Projecten waar we trots op zijn.
Homan Slapen
Jeugdbescherming Gelderland
De Vries XL
Wat is linkbuilding?
Het laatste onderdeel dat we bespreken van SEO marketing is linkbuilding. Linkbuilding is een zeer belangrijk onderdeel van het optimaliseren van jouw website of webshop voor de zoekmachines. Bij linkbuilding draait het om het plaatsen van een link naar jouw website of webshop op een externe website. Ondernemers zien linkbuilding soms als een wat vaag begrip en steken en daarom niet veel tijd en energie in. Dat is erg zonde, want bij de juiste werkwijze kan het zeer rendabel zijn voor jouw business. Linkbuilding resulteert erin dat jouw website of webshop hoger wordt getoond in de organische zoekresultaten van Google. Maar hoe werkt linkbuilding en waar plaats je dan jouw (back)links?

Google waardeert een natuurlijk linkprofiel
Bij linkbuilding zullen onze online marketeers dus links plaatsen naar jouw content op ander externe websites. Deze geplaatste links dienen relevant en kwalitatief te zijn. Een relevant link betekent dat deze geplaatst is op een externe website waarmee jouw doelgroep(en) in aanraking komt. Een backlink is ook. Relevant wanneer bijvoorbeeld de externe website werkzaam is in hetzelfde werkgebied of de externe website plaats ook content gerelateerd aan jouw producten of diensten. Een kwalitatieve backlink houdt in dat deze wordt geplaatst op een externe website met autoriteit. Autoriteit houdt in dat Google de website of webshop waardeert. Onze SEO specialisten analyseren de autoriteit van de externe website voordat er een link op wordt geplaatst. Daarnaast wordt ook gekeken naar de domeinautoriteit, spamscore en relevantie ten opzichte van jouw bedrijf van externe websites. Als je dan een relevante en kwalitatieve externe website hebt gevonden, waar plaats je dan jou links hierop?
Het beste bij linkbuilding is als de zoekmachine, zoals Google, niet kan aflezen dat jij actief aan het linkbuilden bent. Maar aan de andere kant wil je ook weer zoveel mogelijk relevante en kwalitatieve links plaatsen op externe websites. Zo zorg je er namelijk voor dat Google jouw website of webshop hoger zal ranken. Het is dus erg belangrijk om de juiste balans te vinden tussen de kwantiteit en kwaliteit van linkbuilding. Bij Convident maken we gebruik van drie manieren om backlinks te plaatsen.
Meer informatie?
Wil je meer informatie of ben je er over uit dat Convident jouw online marketing partner is?
Neem telefonisch of per mail contact op met ons op!
Wil je teruggebeld worden?
1. Link op homepage
Google kan zien op wat voor soort plek/pagina jouw backlink is geplaats. Een backlink op de homepage van een externe website zal veel waarderen brengen. Een homepage is immers de eerste pagina die websitebezoekers zien, en dus de belangrijkste. Echter, komt het in de praktijk weinig voor dat je een backlink kan plaatsen op de homepage van een externe website.
Wij zorgen voor relevante en kwalitatieve backlinks

2. Link in de vorm van een blog
Bij Convident kiezen we er regelmatig voor om een link te plaatsen op een externe website in de vorm van een blog. Een externe website die bepaalde onderwerpen bespreekt kan zeer relevant zijn voor het plaatsen van een blog. Je kan namelijk in een blog veel dieper ingaan op bepaalde onderwerpen. Bezoekers van deze externe website kunnen jouw blog vervolgens lezen, geïnteresseerd raken en doorklikken naar jouw website of webshop. Zo genereer je dus websitebezoekers door middel van een blog bij linkbuilding. Bovendien kunnen in een blog meerdere backlinks worden geplaatst naar jouw website/webshop.
3. Link op een partnerpagina
Vele website en webshops bevatten tegenwoordig zogeheten partnerpagina’s. Deze partnerpagina worden door ondernemers speciaal gebruikt voor linkbuilding. Ondernemers weten namelijk dat linkbuilden belangrijk is, maar willen de backlinks van andere websites niet duidelijk op hun website/webshop. Partnerpagina zullen dus meestal een beetje verstopt zitten. De partnerpagina bestaan simpelweg uit een lijst van hyperlinks die de gebruiker door zullen verwijzen naar de gekoppelde website of webshop. Backlinks die jij laat plaatsen op partnerpagina’s van externe website zullen een lagere waarde hebben. Maar bij een grote hoeveelheid zal het zeker bijdragen aan de sterkte van jouw linkprofiel.
Kom meer te weten over linkbuilding!
“Bij de juiste toepassing kan SEO marketing zeer rendabel zijn voor jouw bedrijf”

Waarom is SEO marketing belangrijk?
De zoekmachines, zoals Google, hebben verschillende manieren om internetgebruikers naar jouw website of webshop te leiden. Dit wordt onder andere door Google mogelijk gemaakt via de organische zoekresultaten en de betaalde zoekresultaten. De betaalde zoekresultaten worden bovenaan de resultatenpagina (SERP) getoond aan gebruikers. Vervolgens komen de organische zoekresultaten. Wil je worden vertoond in de betaalde zoekresultaten met jouw website/webshop dan dien je een betaalde advertentiecampagnes op te zetten in Google. Zoekmachine adverteren (SEA) is maar een korte termijn middel voor het teweegbrengen van verkeer wanneer het niet correct wordt toegepast.
SEA kan je als ondernemer veel geld kosten en wanneer je jouw advertenties stop zet zullen ze ook geen verkeer meer genereren voor jouw website. Het is dus erg belangrijk om een strategisch plan van aanpak te hebben. Bovendien is het tactisch om niet alleen te focussen op één manier voor het generen van bezoekers voor je website/webshop. Zoekmachine adverteren (SEA) is daarom in combinatie met SEO marketing ene zeer krachtig bedrijfsmodel.
SEO marketing uitbesteden aan Convident
Zoals we hebben kunnen lezen bevat SEO marketing vele verschillende onderdelen. Met welk onderdeel begin je, wat is het belangrijkste en welk onderdeel geeft voor jouw business het meeste rendement? Dit zijn allemaal zeer belangrijke en relevante vragen, maar lastig om zo het antwoord op te weten. Bij SEO marketing geld namelijk dat een brede aanpak de beste aanpak is om jouw website of webshop zo hoog mogelijk te laten stijgen. Het kan daarom efficiënter zijn om SEO marketing uit te besteden. Gelukkig hebben de online marketeers van Convident de kennis en kunde in huis om voor jouw bedrijf een gedegen SEO marketing strategie te ontwikkelen. Als eerste kijken we naar de SEO onderdelen die al erg goed gaan, om vervolgens zaken op te sporen waar verbetering zit. Bij Convident vinden we het fijn als onze klanten begrijpen waar we mee bezig zijn en wat het doel ervan is. Daarom geven we graag advies aan onze klanten en proberen we ervoor te zorgen dat ondernemers in de toekomst ook zelf SEO marketing activiteiten kunnen toewijzen of oppakken.
Benieuwd naar de mogelijkheden van zoekmachine optimalisatie voor jouw bedrijf? Neem gerust contact met ons op of kom langs op kantoor voor een vrijblijvend gesprek en bakje koffie!
Onze SEO specialisten ontwikkelen een krachtige SEO marketing strategie
Meer informatie?
Wil je meer informatie of ben je er over uit dat Convident jouw online marketing partner is?
Neem telefonisch of per mail contact op met ons op!