SEA specialist

Binnen no-time hoog scoren in de zoekmachine onder de best mogelijke zoekwoorden voor jouw bedrijf. De SEA specialisten van Convident helpen je hier graag bij! Elk traject starten wij met het volledig doormeten van je website, hierdoor halen wij aantoonbare resultaten en de hoogst mogelijke ROAS.

 

Direct bovenaan in de grote zoekmachines onder de zoekwoorden die jij voor ogen hebt. De SEA specialist voert eerst een gronding onderzoek uit. Wat is het onderscheidend vermogen van je bedrijf en welke doelen willen we behalen? Na het kick-off gesprek wordt de doelstelling vertaalt naar een online strategie. Wij meten de website door zodat wij aantoonbare resultaten kunnen halen. Regelmatig hebben jij en de SEA specialist contact om de campagnes te evalueren én optimaliseren.

  • Ervaren SEA specialisten
  • Focus op resultaten
  • Gratis SEA check
  • Vrijblijvend kennismakingsgesprek

Wat is een SEA specialist?

Een SEA specialist staat voor Search Engine Advertising specialist (oftewel; zoekmachinemarketing specialist). Je hebt waarschijnlijk al vaker van de Engelse afkorting SEA gehoord. SEA specialist is een breed begrip in de online marketing wereld en deze houdt zich bezig met verschillende werkzaamheden. Kort gezegd komt het erop neer dat een SEA specialist diensten of producten zo goed mogelijk vindbaar maakt in de vorm van een advertentie binnen verschillende zoekmachines.

 

img-50 img-fifty

Welke werkzaamheden worden er uitgevoerd?

Wanneer een nieuw traject start, begint een SEA specialist altijd met het formuleren van een doelstelling en het maken van een analyse. Hierbij komen er verschillende zaken aan bod, zoals de uitstraling van de website, het online zoekgedrag van de doelgroep, het opstellen van een zoekwoordonderzoek en het maken van een concurrentieonderzoek. Uiteraard wordt er ook gekeken welke mogelijkheden binnen SEA ingezet dienen te worden om succesvol te zijn. Er zijn verschillende mogelijkheden binnen SEA om advertenties te tonen aan de gewenste doelgroep. Vervolgens worden er verschillende tools gebruikt en ingesteld die nodig zijn om de website door te meten. Tools die hiervoor worden gebruikt zijn Google Tag Manager en Google Analytics. Dit wordt gedaan om inzichtelijk te maken in hoeverre de verschillende campagnes succesvol zijn en welke campagnes aangepast of offline gehaald dienen te worden.

Een SEA specialist is voornamelijk bezig met het adverteren in de zoekmachines. De advertenties kunnen verschijnen bovenaan de resultatenpagina (SERP) in Google, in Google Shopping, op YouTube, Google Discovery en in het Display Netwerk van Google.

Wanneer de campagnes eenmaal draaien, kan deze geoptimaliseerd of uitgebreid worden. Met het optimaliseren van de verschillende campagnes is de Ads Specialist maandelijks mee bezig. Budgetten worden bewaakt en campagnes worden bijgestuurd waar nodig. Elke maand worden de resultaten van de campagnes gedeeld en zal er een evaluatie moment plaatsvinden. Campagnes worden gestuurd op basis van de verschillende seizoenen, feestdagen of product acties.

De eerste stap, de kick-off

Elk nieuw traject beginnen we met een kick-off. Hierin bespreekt de SEA specialist met de klant wat de doelstelling is en waar de focus op gelegd moet worden. Wie zijn de concurrenten, welke producten/ diensten zijn het belangrijkste, wat zijn de usp’s etc. Op basis van de kick-off kan er een plan van aanpak worden samengesteld en kan er begonnen worden met de werkzaamheden.

img-50 img-fifty

De tweede stap, het zoekwoordenonderzoek

De volgende stap in het traject is een uitgebreid zoekwoorden onderzoek. Onze teamgenoten gaan opzoek naar de zoektermen die relevant zijn. De bevindingen uit het zoekwoorden onderzoek worden gebruikt om resultaatgerichte advertentiecampagnes op te zetten. Zo zorgen onze SEA specialisten ervoor dat de advertenties worden getoond aan potentiële klanten die op zoek zijn naar jouw dienst of product. Nu rest alleen nog de vraag via welke weg advertentiecampagnes in de zoekmachines getoond gaan worden. Hieronder volgt een overzicht van de verschillende onderdelen die tot de mogelijkheden behoren.

De derde stap, de keuze van kanalen

Een SEA specialist heeft verschillende mogelijkheden in het lanceren van jouw advertentiecampagnes. Er zijn namelijk een aantal verschillende zoekmachines waaruit gekozen kan worden. De meest bekende zijn Google, Bing en Yahoo. In Nederland maakt z’n 95% van de internetgebruikers gebruik van de zoekmachinegigant Google. Bij Convident hebben we het dan ook meestal over het adverteren in Google, tenzij anders vermeld. Binnen deze zoekmachine zijn er verschillende opties om te adverteren. De meest bekende en meest zichtbare vormen zijn tekstadvertenties en Shopping advertenties. Andere vormen zijn bijvoorbeeld Display, Discovery en videoadvertenties. Eerst bespreken we de advertentiedienst van Google, namelijk Google Ads. Vervolgens gaan we dieper in op de zojuist genoemde advertentiemogelijkheden.

Het inzetten van Google Ads

Google Ads is het advertentieprogramma dat is ontwikkeld door Google. Dit programma maakt gebruik van het Google Network om advertenties te kunnen tonen aan internetgebruikers. Binnen Google Ads is het mogelijk om lopende advertentiecampagnes te beheren. Zoals hierboven al genoemd, hebben SEA specialisten binnen Google Ads verschillende advertentievormen tot hun beschikking. Dan is het nu tijd om het te hebben over de verschillende advertentievormen die Google aanbiedt.

img-50 img-fifty

Het inzetten van tekstadvertenties

Tekstadvertenties zijn de meest gebruikte vorm van adverteren binnen het Google Netwerk. Tekstadvertenties worden bovenaan de resultatenpagina getoond aan gebruikers. Door het instellen van zoekwoorden kan je zelf bepalen bij welke zoekopdrachten advertenties moeten worden vertoond. Maar er zit een adertje onder het gras. Niet alle advertenties die worden ontwikkeld door ondernemers of SEA specialisten worden getoond in de betaalde zoekresultaten. Dit komt omdat Google Ads gebruik maakt van het veilingmodel om te bepalen of een advertentie wel of niet wordt getoond.

Een SEA specialist kan in Google Ads aangeven welk bedrag hij of zij maximaal wil uitgeven aan één klik op zijn advertentie. Bij tekstadvertenties dient de ondernemer namelijk alleen te betalen wanneer er geklikt wordt op de advertentie. Deze zogenaamde kosten per klik worden ook wel Cost per Click (CPC) genoemd. In samenspraak met de ondernemer bepaalt onze SEA specialist een geschikt vastgesteld dagelijks budget.

We gaan nog even terug naar de principes van het veilingmodel binnen Google Ads. De SEA specialisten van Convident weten precies wat werkt binnen het veilingmodel, maar het is goed om te beseffen waar dit model op rust. Het veilingmodel berust op twee factoren: de kwaliteitsscore en het concurrentieniveau van de betreffende advertentie. Het concurrentieniveau geeft aan hoeveel adverteerders een advertentie willen tonen voor een doelgroep of op een bepaalde zoekopdracht. Wanneer het concurrentieniveau hoog is, stijgt de CPC. De andere factor uit het veilingmodel is de kwaliteitsscore van de advertentie.

De kwaliteitsscore van een advertentie wordt bepaald aan de hand van de volgende drie factoren:

Factor één: Relevantie van de advertentie ten opzichte van het betreffende zoekwoord.

Hierbij kijkt Google of het betreffende zoekwoord of zoekwoordengroep overeenkomt met de content in jouw advertentie. Als dit het geval is betekent het dat de zoekterm waarop gezocht wordt voldoende aanwezig is in de advertentie, en daarom relevant is. De kwaliteitsscore zal omlaaggaan wanneer bijvoorbeeld het zoekwoord niet is opgenomen in de titel van de advertentie.

Factor twee: Relevantie van achterliggende webpagina.

Daarnaast analyseert Google hoe relevant de achterliggende webpagina is van de advertentie ten opzichte van het betreffende zoekwoord. Wanneer gebruikers op een advertentie klikken en worden doorverwezen naar een webpagina op een website of webshop, willen zij het antwoord of de content vinden waar ze naar zochten. Dit zorgt er namelijk voor dat de achterliggende webpagina relevant is ten opzichte van het betreffende zoekwoord. Wanneer jij een webpagina koppelt aan een advertentie die niet ingaat op de betreffende zoekterm zal de kwaliteitsscore lager uitkomen.

Factor drie: De verwachte click-through rate (CTR)

Als laatste heeft de verwachte click-through rate ook invloed op de kwaliteitsscore. De click-through-rate geeft het klikgedrag van internetgebruikers weer en bepaalt het verwachte aantal klikken per dag op een advertentie. Google Ads berekent de waarde van de CTR vooraf en bepaalt zo of dit een positieve of negatieve invloed heeft op de kwaliteitsscore. Een hoge CTR geeft bijvoorbeeld aan dat Google veel klikken, wanneer deze wordt getoond in de betaalde zoekresultaten. De verwachte CTR wordt bepaald op basis van je advertentietekst. Belangrijke punten hierin zijn: het vermelden van het zoekwoord en dat de advertentie aantrekkelijk genoeg is om te klikken.

De kwaliteitsscore die Google Ads, aan een advertentie, toewijst is een getal tussen de 1 en 10. De kwaliteitsscore en het concurrentieniveau worden beide gebruikt voor het veilingmodel van Google. De SEA specialisten bij Convident zorgen voor een positieve kwaliteitsscore. Daarnaast worden de advertenties zo ingesteld dat ze goed aansluiten bij hetgeen wat de potentiële klant zoekt. De juiste zoekwoorden worden ingesteld, advertentietekst sluit aan en er wordt voor gezorgd dat de landingspagina past bij het zoekwoord.

img-50 img-fifty

Wat is Google Shopping?

Google Shopping is een onlineverkoopdienst van Google, die in 2002 onder de (oude) naam Froogle werd gelanceerd. Google Shopping maakt het mogelijk om producten te tonen aan internetgebruikers wanneer zij zoeken op zoekwoorden die relevant zijn voor de desbetreffende producten. Google Shopping wordt bovenaan de zoekresultatenpagina (SERP) getoond en geeft de internetgebruiker een overzicht van de meest relevante producten voor zijn zoekopdracht. In Google Shopping zijn er twee mogelijkheden om producten te tonen. Dit kan namelijk op de organische manier of door gebruik te maken van betaalde advertentiecampagnes.

Een SEA specialist bij Convident start de Google Shopping activiteiten met het uploaden van winkel- en productinformatie (productfeed) in Google. Het uploaden van een feed kan handmatig door middel van de Google Merchant Center of automatisch via Product feed Pro plug-in voor WooCommerce. Als de feed in Google Shopping staat, kunnen gebruikers jouw producten zien zonder hiervoor te hoeven betalen. Wil je vaker vertoond worden in Google Shopping? Dan kunnen er Google Shopping advertenties aangemaakt worden. Om dat te kunnen doen, dient er een koppeling gemaakt te worden tussen het Merchant Center Account en Google Ads. Vervolgens kunnen de campagnes aangemaakt worden.

Wil je starten met adverteren op Google?

Wat is display advertising?

Display advertising of display adverteren is een vorm van adverteren met behulp van banners. Banneradvertenties zijn grafische advertenties en worden getoond in het Google Display Netwerk (GDN). Voorbeelden van websites waarop banneradvertenties getoond kunnen worden zijn NU.nl, YouTube of NOS.nl. Dit soort websites tellen dagelijks enorme hoeveelheden bezoekers. Het potentiële bereik van display advertising kan dus zeer groot zijn. Omdat een display advertising campagne opzetten geld kost, dient een SEA specialist van tevoren een duidelijk plan van aanpak te hebben opgesteld. Hierin wordt een goede afweging gemaakt van de kosten en baten van een eventuele display advertising-campagne.

Bij display adverteren wordt dus gebruik gemaakt van banneradvertenties, maar wat zijn banneradvertenties eigenlijk? Een banneradvertentie verschilt met een standaard advertentie op het gebied van tekst, afbeeldingen, flash, video en audio. Omdat banners over het algemeen gerichter zijn op een bepaalde doelgroep(en) levert het meerdere klikken op. Bovendien kan een SEA specialist ervoor zorgen dat de display advertising-campagne een positief beeld afgeeft van het bedrijf. Dit kan een positieve boost geven qua merkbekendheid. SEA specialisten gebruiken Google Ads om display advertising campagnes op te zetten.

Wat zijn discovery advertenties?

Sinds 2020 heeft Google een nieuwe vorm van adverteren binnen Google Ads uitgerold. Discovery advertenties zijn een vorm van adverteren waarbij een groot aantal internetgebruikers getarget kan worden.  Deze discovery advertenties zijn op verschillende plaatsen op het internet te vinden:

  • Google Discover Feed
  • Homepage Youtube en Watch Later Feed
  • In Gmail onder promoties en social

Maar wat is het verschil tussen discovery advertenties en standaard advertenties? Bij discovery advertenties kan ervoor gekozen worden om een enkele afbeelding te tonen of een carrousel. Een carrousel ken je wellicht van de Facebook-advertenties waarbij je langs een aantal afbeeldingen kan swipen. De opties op het gebied van targeting bij discovery advertenties is te vergelijken met display advertising.

Wat zijn videoadvertenties?

De naam geeft eigenlijk al aan wat videoadvertentie is. Videoadvertenties zijn advertenties waarbij een video wordt laten zien. Deze videoadvertenties kunnen getoond worden op websites zoals YouTube en op andere sites van videopartners. Binnen de videoadvertenties zijn er verschillende indelingen mogelijk waardoor je hele unieke en gave advertenties kan maken.

De volgende advertentie-indelingen zijn mogelijk:

  • InStream-advertenties die kunnen worden overgeslagen
  • InStream-advertenties die niet kunnen worden overgeslagen
  • Video discovery-advertenties
  • Bumperadvertenties
  • Outstream-advertenties
  • Masthead-advertenties

In samenspraak met de ondernemer maakt de SEA specialist een keuze met welke advertentie-indeling er geadverteerd gaat worden.

Wat is remarketing?

Remarketing wordt ook wel retargeting genoemd. Remarketing advertenties, zijn advertenties gericht op eerdere bezoekers. Deze bezoekers hebben al interesse getoond, echter zijn zij, bij een eerder bezoek, nog niet overgegaan tot een conversie. Maak je geen zorgen, in veel gevallen gaan websitebezoekers niet meteen over tot een conversie. Middels remarketing kan jouw product of dienst nogmaals onder de aandacht worden gebracht. Wist je dat bij remarketing de kans op een conversie maar liefst 70% hoger ligt? Een goed idee dus om dit in te gaan zetten.

Bij remarketing wordt een remarketingtag op iedere pagina geplaatst. Een remarketingtag is een stukje codefragment (remarketing pixel) dat in de backend wordt geplaatst. Met behulp van het script worden eerdere bezoekers van de website geanonimiseerd opgeslagen en toegevoegd aan een remarketinglijst. Met behulp van deze lijst kunnen gerichte advertenties worden gemaakt om de bezoekers nogmaals terug te krijgen naar je website.

img-50 img-fifty

“Een SEA specialist ontwikkelt een winstgevende SEA-campagne”

Wat kost een SEA specialist?

De kosten van een SEA specialist zijn zeer afhankelijk van de SEA-activiteiten die dienen uitgevoerd te worden. Hoeveel campagnes moeten er aangemaakt worden en hoeveel budget mag er uitgegeven worden. Des te meer campagnes, des te meer data er vergaard wordt. Op basis van de data worden de campagnes geoptimaliseerd. Op basis van het zoekwoordonderzoek, die aan het begin van het traject wordt uitgevoerd, kan er een inschatting gemaakt worden van het aantal uren die nodig zijn om het account op te zetten. Ook wordt er dan een inschatting gemaakt van het aantal benodigde uren om de campagnes maandelijks te monitoren en optimaliseren.

Wat zijn de voordelen van een SEA specialist?

Het toepassen van een SEA-marketingcampagne door een SEA specialist brengt verschillende voordelen met zich mee. Hieronder hebben we een lijstje voor je opgesteld.

1. Direct resultaat

Een SEA specialist zorgt ervoor dat jouw SEA-marketingcampagne direct resultaat biedt. Een SEA specialist ontwikkelt de advertentie en stelt het dagelijkse budget vast. Met de kennis en ervaring zorgt een SEA specialist voor een geschikt bod en de juiste zoektermen. De advertentiecampagne kan live worden gezet en zal direct websitebezoekers opleveren. Het directe resultaat vraagt wel dat de advertentiecampagne live blijft.

2. Veel kennis

Een SEA specialist heeft veel kennis in huis om voor jou de best mogelijke resultaten te behalen. De wereld van SEA verandert voortdurend, de specialisten van Convident zijn altijd op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en weten dit toe te passen in de advertenties. Waardoor die voor jou resultaten kan behalen.

 

3. Gericht adverteren

Een SEA specialist kan binnen Google Ads zeer gericht adverteren. Door de verschillende mogelijkheden van adverteren is er altijd een geschikte optie. Hierbij neemt de SEA specialist de doelgroep(en) en relevante zoekwoorden mee. Daarnaast kan de adverteerder doelgroepen aanmaken en op die manier de juiste mensen aanspreken.

4. Gedegen strategie

Een ander voordeel is dat we een gedegen strategie kunnen samenstellen waarmee we voor jou resultaat kunnen behalen. Door de vele opties die er zijn is het lastig om zelf dit vorm te geven. Onze specialisten weten, middels hun ervaring, hoe ze voor jou succesvol kunnen adverteren.

Waarom is een SEA specialist belangrijk?

SEA-marketing is een belangrijk onderdeel van een online strategie. Echter is het wel van belang dat SEA-marketing op een correcte wijze wordt toegepast. Cruciaal hiervoor is een SEA specialist. Een SEA specialist is belangrijk ,omdat die relevante en resultaatgerichte advertentiecampagnes kan opzetten. Een SEA specialist gaat actief opzoek naar relevante zoekwoorden, analyseert welke internetgebruikers een behoefte hebben aan jouw product of dienst en bepaalt welke advertentievormen voor jou ingezet moeten worden. Internetgebruikers hebben steeds meer mogelijkheden tot het vergaren van de informatie die zij nodig hebben om tot een conversie over te gaan. Als jij er niet tussen staat dan weten zij jou dus ook niet te vinden. Het ontwikkelen van een effectieve advertentie in de betaalde zoekresultaten kan als lastig worden ervaren, daarin biedt een SEA specialist uitkomst.

“Een SEA specialist van Convident levert relevante en gerichte advertenties op”

SEA marketing uitbesteden aan Convident

Het opzetten, uitvoeren en analyseren van advertentiecampagnes is een tijdrovend en ingewikkeld proces. Wanneer wij de SEA marketing voor jou uit handen nemen, kan jij je focussen op jouw producten, diensten, klanten en partners. Onze SEA specialisten zetten advertentiecampagne(s) neer en beheren deze maandelijks. We helpen je met het verhogen van de online resultaten. Dat doen we onder meer door de volgende toepassingen:

1. Grip op de resultaten

Door advertentiecamapagnes te laten beheren door één van onze krijg je meer grip op de resultaten. We kunnen je perfect helpen met het verantwoord (online) groeien als bedrijf en het maximale resultaat uit je budget halen. Hierbij nemen onze SEA specialisten ook een adviserende rol in.

2. Controle

Een SEA specialist zorgt ervoor dat jij altijd de controle hebt over je uitgaven en geplaatste advertenties. Onze SEA specialisten zijn gecertificeerd om te adverteren binnen zoekmachines. Bovendien kunnen ze jou altijd een onderbouwde keuze geven.

3. Meetbaarheid

Tot slot stellen onze SEA specialisten maandelijks een rapportage op van de uitgevoerde SEA-marketingcampagnes. De maandelijkse overzichten geven antwoord op vragen zoals waar je bezoekers vandaan komen, wat hun leeftijd is of welke kanalen ze gebruiken. Zo zorgen wij ervoor dat advertentiecampagnes worden gemeten en bijgestuurd waar nodig.

 

Kan jouw website of webshop meer verkeer en/of conversies gebruiken? Neem contact met ons op om een gerichte advertentiecampagne te ontwikkelen. Wil je gewoon even sparren met een SEA specialist van Convident? Kom dan langs op kantoor om de mogelijkheden van SEA-marketing te bespreken.

Projecten waar we trots op zijn

Haaer verlofregistratie

Haaer verlofregistratie
Webapplicatie Website
Haaer verlofregistratie

RevaMed

© 2014 - 2022 Copyright - Convident. Convident B.V. wordt beoordeeld met een 4.8 / 5 op basis van 227 beoordelingen. Partnerships Ons werkgebied Privacyverklaring Algemene voorwaarden