Wat kun je eigenlijk allemaal doen met het zakelijke social media platform: LinkedIn? Het is meer dan alleen een online curriculum vitae, je kan er namelijk ook leads door genereren. Tegenwoordig zien we verschillende mogelijkheden die we kunnen inzetten zoals hashtags en native video’s het doel hiermee is om je bereik te vergroten. Vanuit je bedrijfspagina deel je vaak nieuwsartikelen, vacatures etc. op LinkedIn. Maar eigenlijk reageren we graag het liefst op updates die geplaatst worden via een persoonlijk profiel omdat we dan precies weten wie er kan reageren. Op mijn persoonlijke tijdlijn zie ik ook de meeste updates van mensen in plaats van bedrijven. Met je persoonlijke pagina heb je de mogelijkheid om leadgenerator te worden. Maar hoe kun je dit inzetten? Lees hieronder meer.
Je persoonlijke profiel
Vanuit je persoonlijke profiel ben je zichtbaar voor anderen, zorg daarom dat je professioneel voor de dag komt. Gebruik voor je omslagfoto en persoonlijke foto geen vakantiefoto’s het is immers ook een zakelijk online netwerk. Met goede foto’s krijg je op je profiel de juiste persoonlijke ‘touch’. Vul naast je naam ook altijd de kopregel in. Wanneer iemand zoekt op je naam komt er ook direct je kopregel te staan, hier kun je bijvoorbeeld je functietitel in kwijt. Maar het kan ook iets specifieker met je passie of vaardigheden. Zorg er in elk geval voor dat het een trigger is, wanneer iemand je naam op google intypt krijgen ze ook de kopregel te zien. Ook is de samenvatting op je LinkedIn profiel belangrijk hierin kun je vertellen wat je functie precies inhoud en hoe jij waardevol kan zijn voor anderen.
Interessante artikelen
Het delen van interessante artikelen, foto’s, of nieuwsberichten zorgen ervoor dat je opvalt binnen je netwerk. Wanneer je regelmatig over je vakgebied iets deelt, creëer je binnen je netwerk een bepaalde kennisstatus over je bedrijf of functie. Daarnaast bied LinkedIn ook de mogelijkheid om zelf artikelen of interessante onderwerpen te delen. Dit is voor je eigen personal branding erg waardevol omdat je artikel altijd terug te vinden is op je eigen profiel. Naast het delen van content kun je ook kijken naar andere manieren om op te vallen binnen je netwerk zoals het plaatsen van een video. Zorg er wel altijd voor dat de boodschap die je wilt overbrengen duidelijk naar voren komt.
Netwerken en tijd investeren
Binnen het netwerken van LinkedIn is het belangrijk dat je zelf ook aan het werk gaat voor je netwerk. Als je een bericht voorbij ziet komen met de vraag of iemand een autobedrijf kent kijk dan in je netwerk wie hierbij past en verbind deze mensen met elkaar. Het verbinden van mensen zorgt er ook voor dat je opvalt maar zo wordt je ook waardevoller voor je netwerk. Als we iets verder kijken naar connectieverzoeken, accepteer niet alleen mensen die je kent maar ook van daarbuiten. Zo vergroot je de connecties en is je netwerk waardevoller. Wanneer er een connectie ontstaat van iemand die je niet kent vraag dan altijd waarom diegene met jou een connectie gemaakt heeft. Zo kun je er achter komen wat diegene heeft aangesproken. Wanneer je zelf een connectie verstuurd zorg er dan voor dat je altijd een bericht meestuurt. De persoon weet dan waarom je een link hebt verstuurd en wat jullie voor elkaar kunnen betekenen voor nu of de toekomst.
Stel je verwachtingspatroon niet te hoog en te snel in. Netwerken via LinkedIn kost tijd en kan soms even duren, vooral als je leads gaat genereren via je persoonlijke profiel. Blijf tijd investeren in je eigen profiel en blijf kennis delen met je netwerk. Het maken van nieuwe verbindingen is hierbij een van de meest essentiële onderdelen.
Relevante groepen
Naast je persoonlijke pagina heeft LinkedIn ook verschillende groepen waar je je bij aan kunt sluiten. Kijk van tevoren naar welke groepen er zijn binnen je vakgebied, zo kunnen er binnen de groep interessante discussies ontstaan waar je een bijdrage aan kunt leveren. Er zit dus meer potentie in je persoonlijke LinkedIn profiel dan je misschien eerder had gedacht. Sta open voor nieuwe connecties, deel waardevolle content en richt je profiel professioneel in.
Contact
Convident is een full-service webbureau dat zelf up-to-date blijft met marketing trends en ontwikkelingen. Naast dat onze eigen creatievelingen daar zelf midden in zitten en altijd de laatste snufjes willen ontdekken, doen we dit natuurlijk ook voor onze klanten. Hiermee voorzien we onze relaties van de laatste trends met het oog gericht op de toekomst. Heeft jouw organisatie een specifiek vraagstuk en kan Convident je helpen op het gebied van (online) marketing, branding of met het ontwikkelen van een toekomstgerichte website, webshop of app? Neem dan contact met ons op of plan gelijk een afspraak!