Last minute een cadeau regelen, toch dat horloge uit de advertentie nog eens bekijken en oh ja, er moeten nog nieuwe inkt cartridges komen. Tegenwoordig bestellen we veel online en waarom ook niet: het is snel en makkelijk. Met onderstaande tips kun je jouw webshop verder optimaliseren om het vele verkeer nog sneller en makkelijker door de webshop te begeleiden: handig voor de klant én voor jou.
Gemakkelijk voor jou
Als beheerder van de webshop wil je natuurlijk bijhouden wat er allemaal in jouw winkel gebeurt. Met de nieuwe mobiele app van WooCommerce kan dit! Alle webshops die wij bij Convident maken, worden gebouwd met de plugin genaamd WooCommerce. Heb jij een webshop van ons? Dan krijg je met de nieuwe app:
- Real-time meldingen van nieuwe bestellingen of productbeoordelingen
- Bestelinformatie met één druk op de knop
- De belangrijkste statistieken in één oogopslag
Al deze informatie op je mobiel ontvangen? Lees hier meer informatie en download de app.
Mobielgebruik van bezoekers
Ook bezoekers gebruiken steeds vaker hun mobiel. Daarom is het belangrijk om de webshop mobielvriendelijk in te richten. De tips uit het artikel van begin januari kunnen je hierbij op weg helpen. Daarnaast is het voor een webshop handig om een uitvouwmenu te gebruiken. Hiermee kunnen bezoekers content makkelijk tonen of verbergen en hoeven ze niet ver te scrollen.
Hiërarchie in de webshop
Om je klanten goed door de webshop te leiden, is hiërarchie heel belangrijk. Naast de producten zijn er veel elementen die je kunt laten zien in de webshop, zoals beeld en video’s bij de producten. Ook elementen zoals productkenmerken, maten en reviews passen allemaal op de productpagina. Toch kun je het er niet zo maar neerzetten. Veel bezoekers van de webshop scrollen namelijk niet helemaal naar beneden op de pagina. Dat betekent hoe lager een onderdeel op de pagina staat, hoe minder vaak het wordt gezien. Denk daarom goed na wat voor de klant en jouw merk het belangrijkste is en plaats dat bovenaan.
Een tip hierbij is om reviews hoog te plaatsen en social icoontjes laag. Bezoekers vinden het fijn om de mening van andere gebruikers te lezen. Het verhoogt de kans dat ze iets kopen, dus omhoog met de reviews. De social icoontjes daarentegen worden niet veel gebruikt op deze plek van de site. Omdat het wel leuk is om ze te hebben, kunnen ze beter onderaan staan.
Kwalitatief beeld
Het grootste verschil met een winkel en een webshop is dat je producten in de winkel kunt aanraken en uitproberen. Om deze ervaring te compenseren is kwalitatief beeld van groot belang. Plaats verschillende afbeeldingen van de producten met details en kenmerken. De beste plek voor deze afbeeldingen is aan de linkerkant van de primaire productafbeelding als thumbnail (verkleinde weergave van het beeld).
Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat er het vaakst wordt geklikt op de links-rechtspijltjes om door de verschillende foto’s te gaan. Ook werkt het goed om de thumbnails links of onder de primaire productafbeelding te zetten waar direct op geklikt kan worden. Stippen onder de afbeelding (om te swipen) werkt het minst goed.
Video’s in je webshop zijn goud waard
Om verder te compenseren van het niet kunnen aanraken van het product, werken video’s nog beter dan beeld. Door de producteigenschappen te tonen, details onder de aandacht te brengen en het product in actie te zien krijgt de bezoeker een goed beeld van het product. Hierdoor krijgt men vertrouwen in het product en gaan ze eerder over tot de koop.
Hoe toon je meerdere producteigenschappen?
Bij een product zijn er vaak meerdere opties die kunt kiezen, zoals maat of kleur. Dit kun je op verschillende manier presenteren: alles tonen of dropdown menu’s gebruiken. De bezoeker klikt het vaakst wanneer alles wordt getoond. Dit komt doordat alle opties direct zichtbaar zijn en ze ook direct weten of hun maat en kleur leverbaar is.
De winkelwagen
Dan zijn we bij de belangrijkste knop in de webshop aangekomen: de winkelwagen. Aangezien veel van het online shoppen via de smartphone gebeurt, is het handig om hier gebruik van te maken. De mobiel gebruiker scrolt veel, maar hij moet wel te allen tijde iets zijn winkelwagen kunnen gooien. Gebruik daarom een sticky winkelwagen-knop die steeds onderaan in beeld blijft tijdens het scrollen. Wil je meer tips over deze laatste fase van de winkelwagen? Bekijk dan ons eerdere artikel waar we uitgebreid ingaan op de aankoop in de webshop.
Contact
Convident is een full-service webbureau dat zelf up-to-date blijft met marketing trends en ontwikkelingen. Naast dat onze eigen creatievelingen daar zelf midden in zitten en altijd de laatste snufjes willen ontdekken, doen we dit natuurlijk ook voor onze klanten. Hiermee voorzien we onze relaties van de laatste trends met het oog gericht op de toekomst. Heeft jouw organisatie een specifiek vraagstuk en kan Convident je helpen op het gebied van (online) marketing, branding of met het ontwikkelen van een toekomstgerichte website, webshop of app? Neem dan contact met ons op of plan gelijk een afspraak!