We lezen vaker online dan we denken: een appje, het nieuwe recept of de omschrijving van de film op Netflix. Dit gaat vaak om korte teksten en voelt al niet meer anders dan lezen van papier. Maar teksten van websites lezen toch anders dan uit een boek of tijdschrift. Gelukkig weten de meeste bedrijven dat ook en passen de teksten hierop aan. Toch is hier nog veel winst te behalen. Bezoekers lezen tekst vaak niet of ze vinden dat er te veel (onoverzichtelijke) tekst op de pagina staat. Met onderstaande tips wordt jouw website gebruiksvriendelijker en worden bezoekers weer enthousiast om jouw teksten te lezen.
Gebruik (sub)koppen en opsommingstekens
Tegenwoordig is alles snel, snel, snel. Zo wil de bezoeker jouw teksten ook lezen: snel. Het moet direct duidelijk zijn waar het over gaat, welke onderwerpen worden aangesneden en hoe ze er mogelijk iets aan hebben. De bezoeker leest niet de hele tekst, maar scant het, op zoek naar datgene waar hij voor kwam. Hoe sneller hij het vindt, hoe positiever de gebruikservaring is. Een hele makkelijke oplossing hiervoor is het gebruik van (sub)koppen. Dikgedrukte koppen geven overzicht aan de tekst door het te verdelen in verschillende onderwerpen. De bezoeker weet zo direct of dat kopje interessant voor hem is. Daarnaast zijn opsommingstekens ideaal voor overzicht. Op een duidelijke manier laat je zien waar de tekst om draait. Opeens wordt de tekst:
- Aantrekkelijk om te lezen
- Makkelijk te scannen
- Snel gevonden
Maak je tekst leesbaar
Wil je dat de bezoekers je teksten lezen? Maak ze aantrekkelijk! Een voor de hand liggende, maar hele belangrijke tip is om de juiste lettergrootte en het juiste lettertype te kiezen. Dit klinkt logisch, maar hierin worden nog vaak fouten gemaakt. Op de websites die we vanuit Convident maken, is de standaard lettergrootte 16 pixels en de interlinie (de ruimte tussen regels in de tekst) 160% daarvan, in dit geval 24 pixels. Daarnaast is een aansprekend lettertype belangrijk. In een eerder artikel bespraken we de nieuwe Google Fonts. Tegenwoordig kun je uit meer dan 600 lettertypes kiezen voor je website. Kies daar een uit die bij de sfeer van jouw bedrijf past, bijvoorbeeld zakelijk, modern, uitbundig of vrolijk en bovenal leesbaar.
Creëer de beste omgeving en positionering voor je tekst
Heb je een drukke omgeving op je website? Met knipperende banners en gekleurde call-to-action knoppen? Niet de beste omgeving voor je tekst. De bezoeker heeft alleen aandacht voor de call-to-action of wordt erdoor afgeleid tijdens het lezen. Leuk dat hij naar de call-to-action kijkt, vaak ook nodig, maar plaats ze niet in de buurt van de tekst. Daarnaast zorgt een goede positionering voor rust tijdens het lezen. Wat daarbij erg belangrijk is, is witruimte: ruimte om tekstblokken heen, tussen tekstregels of tussen alinea’s. Zonder witruimte wordt je tekst overweldigend, maar niet op een goede manier. Met witruimte krijg je:
- Betere leesbaarheid
- Meer tekstbegrip
- Meer aandacht voor een element
- Een open en frisse indruk
Dit zorgt voor een positieve gebruikservaring. Wees dus niet bang om meer ruimte te maken voor witruimte.
Presenteer pas meer tekst bij interesse bezoeker
Voorgaande tips gingen voornamelijk over het uiterlijk van de tekst, wat de bezoeker als eerste ziet. Het innerlijk komt altijd daaropvolgend. Zo werkt het ook met teksten. Verleid de bezoeker eerst met een leuke titel of een onderwerp waar je niet omheen kunt. Toont de bezoeker interesse door te klikken op de link? Bied hem dan de hele tekst aan. Nu is hij bereid om de hele tekst te lezen.
Online teksten? Yes!
Door bovenstaande tips toe te passen op de teksten van je website, wordt de tekst beter gelezen en tegelijkertijd wordt je website gebruiksvriendelijker. De bezoeker krijgt een positievere gebruikservaring door de tekst snel te kunnen scannen op de informatie die hij zoekt. En wie wordt er nou niet vrolijk van positieve gebruikservaringen?
Contact
Convident is een full-service webbureau dat zelf up-to-date blijft met marketing trends en ontwikkelingen. Naast dat onze eigen creatievelingen daar zelf midden in zitten en altijd de laatste snufjes willen ontdekken, doen we dit natuurlijk ook voor onze klanten. Hiermee voorzien we onze relaties van de laatste trends met het oog gericht op de toekomst. Heeft jouw organisatie een specifiek vraagstuk en kan Convident je helpen op het gebied van (online) marketing, branding of met het ontwikkelen van een toekomstgerichte website, webshop of app? Neem dan contact met ons op of plan gelijk een afspraak!