Performance Max campagnes, wat is het en wat moet je er mee?

Sinds begin november is er binnen Google Ads de mogelijkheid om Performance Max campagnes aan te maken. Dit is een campagnevorm waarbij nog meer automatisering wordt toegepast dan we al gewend waren van Google. Maar wat is een Performance Max campagne, waar wordt die vertoond en is het een campagnevorm die aangemaakt moet worden?

Wat is een Performance Max campagne?

Performance Max is een nieuwe campagnevorm die door Google is geïntroduceerd. Het is een campagnevorm die de automatisering van Google naar een nieuw niveau tilt en waar meer machine learning wordt toegepast dan dat we tot nu toe gewend waren.

Een Performance Max campagne stelt de adverteerder in staat om met één enkele campagne op meerdere kanalen te adverteren. Eerder was dit nog niet mogelijk en moest je meerdere campagnes daarvoor aanmaken. In dat opzicht is deze nieuw vorm van adverteren baanbrekend te noemen en is het een grote stap in de automatisering van Google.

Binnen de volgende kanalen worden Performance Max campagnes getoond:

  • Google Search netwerk
  • Google Display netwerk
  • Discovery
  • Gmail
  • YouTube
  • Google Maps

Wat is een Performance Max campagne

Daarmee is dit de eerste campagnevorm binnen Google Ads waarmee je op zoveel verschillende kanalen met één campagne kan adverteren.

Naast een aantal instellingen die je standaard moet invullen zoals budget en biedstrategie, vraagt Google om de volgende input voor jouw Performance Max campagnes:

  • Koppen en beschrijvingen
  • Logo’s
  • Afbeeldingen (maximaal 15 per advertentiegroep)
  • Video’s (maximaal 5 per advertentiegroep)
  • URL van de landingspagina
  • Toevoegen van een doelgroep

Wanneer je dit aangeleverd hebt, kan de campagne gestart worden. Het is dus niet nodig om zoekwoorden toe te voegen aan jouw Performance Max campagne. Google bepaalt zelf wanneer de betreffende advertenties getoond gaan worden.

Performance Max Campagne

Welke inzichten krijg je van de Performance Max campagne?

Wanneer je de campagne eenmaal hebt draaien, krijg je weinig tools om veranderingen aan te brengen binnen je campagne. Je ziet bijvoorbeeld niet de zoektermen waarop de campagne is vertoond, je ziet niet via welke kanalen de campagne is vertoond, prestaties van individuele advertentiegroepen worden niet gegeven en de budgetverdeling per kanaal is onbekend. Hetgeen waar je invloed op hebt is de zogenoemde kwaliteit van je advertentie. Hierbij wordt aangegeven om zoveel mogelijk gebruik te maken van de beschikbare hoeveelheid koppen, beschrijvingen, afbeeldingen en video’s. Zoals we dat ook kennen van Display en Responsieve zoekadvertenties. Hoe meer je alles gevuld hebt en variatie aanbrengt in de koppen en beschrijvingen des te hoger de beoordeling van Google zal zijn. Echter zegt dit nog niks over wat de prestaties zullen zijn van de advertenties.

Wanneer gebruik te maken van Performance Max campagne?

Het klinkt heel mooi natuurlijk om zo’n campagne aan te maken en vervolgens achterover te leunen. Echter is het wel van belang om een aantal zaken goed te hebben staan. De campagne draait op machine learning en het is daarom belangrijk om wel voldoende input (data) te kunnen leveren aan het algoritme van Google. Historische data is key hierin en bepaalt grotendeels het succes van de campagne. Wanneer je over veel historische data beschikt, is het voor het algoritme makkelijker om de juiste doelgroep te targeten. Aangezien je hier beperkt in kan sturen tijdens de campagne, is het belangrijk om dit van tevoren goed te hebben.

Met historische data bedoel ik bovendien dat er voldoende conversies in het verleden moeten zijn behaald om goede resultaten te kunnen behalen met de campagne. Google weet niet welke doelgroep er getarget moet worden en bij wie een grotere kans op conversie is, wanneer dit niet het geval is. Google schiet dan als het ware met hagel in de hoop een voltreffer te hebben, de kans hierop is natuurlijk klein. Daarom moet je Google een zo duidelijk mogelijk doel geven om op te schieten.

Advies voor Performance Mac campagne

Dus mijn advies hierin is, maak gebruik van Performance Max campagnes wanneer je over veel historische data beschikt waardoor Google weet waar ze op moet targeten. De kans op succes met je campagne wordt dan aanzienlijk groter. Daarnaast zijn de Performance Max campagnes nog niet beschikbaar in elk account. Je hebt pas toegang tot deze campagnevorm wanneer het nieuwe uiterlijk van het conversiescherm in jouw account staat binnen Google Ads. Dit wordt gefaseerd uitgevoerd door Google waardoor niet elk Ads-account nog toegang hiertoe heeft en automatisch ook nog geen Performance Max erop kan laten draaien.

 

Heb je hulp nodig bij het opzetten van je Performance Max campagnes? Neem dan contact op met onze SEA experts, zij helpen je hierin graag op weg.

© 2014 - 2022 Copyright - Convident. Convident B.V. wordt beoordeeld met een 4.8 / 5 op basis van 227 beoordelingen. Partnerships Ons werkgebied Privacyverklaring Algemene voorwaarden