Een goede website moet een logische en duidelijke structuur hebben. Als een bezoeker iets zoekt dan moet dat makkelijk te vinden zijn op je website. Ook is het belangrijk dat de informatie duidelijk weergegeven is, de bezoeker moet binnen een aantal seconden begrijpen waar de pagina over gaat. Hoe je dit het beste kunt doen? In dit artikel geef ik je meer informatie over hoe je bezoekers het beste kunt navigeren door je website.
Verwachting van de website
In je menustructuur op de website wil je aan de verwachting van je bezoeker voldoen. Zorg dat de verschillende menuonderdelen er hetzelfde uitzien voor de bezoekers. Dit zorgt voor structuur en je bezoekers raken niet afgeleid wanneer ze iets zoeken. Wanneer je 7 of 8 menuonderdelen plaatst op je website blijft het overzichtelijk voor bezoekers. Als je meerdere gerelateerde onderwerpen hebt kun je dit in je ‘uiklapmenu’ plaatsen. Zorg wel dat dit aangegeven wordt met bijvoorbeeld een pijltje, anders weten bezoekers niet dat er nog meer informatie is.
Ontwikkelingen
Dat er op het gebied van online altijd ontwikkelingen en trends zijn, is vast niemand ontgaan. Zo is er in de navigatie van websites, in de loop van de jaren, veel veranderd. Tegenwoordig is het een trend om een uitgebreide menustructuur te hebben. Soms staan daar meer dan 15 onderwerpen in en hierdoor kan het soms erg onoverzichtelijk lijken. Niet elke nieuwe ontwikkeling past bij elke website. Het is altijd goed om te kijken wat passend is voor jouw doelgroep en website. Wil je hier advies over? Neem dan contact met ons op.
Test de veranderingen
Om te kijken of de veranderingen in de praktijk ook aan de verwachtingen van je bezoekers voldoen, kun je een doelgroep test laten doen. Het kan best lastig zijn om je doelgroep hiervoor te vragen omdat het, bijvoorbeeld, veel tijd kost. Je kunt ook collega’s of vrienden vragen om de navigatie te testen, hierdoor komen de grote usability-problemen naar boven. Daarnaast kom je er door een testgroep achter of je website een goede structuur en logica heeft.
Wanneer je iemand anders naar je navigatie laat kijken, worden er andere dingen ontdekt die je misschien zelf niet had gezien. Als alles op de website goed werkt vallen details, die niet goed functioneren of werken, je misschien minder snel op. Op papier kun je namelijk niet testen of alle functies goed werken zoals het hoort. Kijk daarom altijd op je test-domein of de navigatie goed werkt en of je animaties of foto’s goed zichtbaar zijn.
Veranderingen in de praktijk
Wanneer je al je veranderingen in de praktijk hebt toegepast en hebt getest begint het echte werk pas. Kijk met Google analytics naar de interactie van je bezoekers, wees niet bang als er iets afwijkt van wat je had verwacht. Hierin kun je natuurlijk altijd nog wijzigingen doorvoeren om de verwachting van je bezoeker te blijven overtreffen.
Kijk bijvoorbeeld naar welke woorden bezoekers zoeken, of welk onderdeel populair is. Als je dit weet kun je ervoor kiezen of je een onderdeel meer op de voorgrond wilt plaatsen. Ook weten hoe jouw website in de praktijk het beste toegepast kan worden? Convident helpt je hier graag bij!
Contact
Convident is een full-service webbureau dat zelf up-to-date blijft met marketing trends en ontwikkelingen. Naast dat onze eigen creatievelingen daar zelf midden in zitten en altijd de laatste snufjes willen ontdekken, doen we dit natuurlijk ook voor onze klanten. Hiermee voorzien we onze relaties van de laatste trends met het oog gericht op de toekomst. Heeft jouw organisatie een specifiek vraagstuk en kan Convident je helpen op het gebied van (online) marketing, branding of met het ontwikkelen van een toekomstgerichte website, webshop of app? Neem dan contact met ons op of plan gelijk een afspraak!