Let op: per 19 januari 2022 zijn een aantal targeting opties voor nieuwe campagnes binnen Facebook Ads niet meer mogelijk. Heb jij nog lopende campagnes met deze verwijderde targeting opties? Na 17 maart kunnen lopende campagnes met de verwijderde targeting opties niet meer worden aangepast. Bij Convident raden we jou dus aan om vóór 17 maart de targeting-instellingen van je Facebook Ads te controleren!
Het terugdringen van de targeting opties binnen Facebook Ads is een verandering die eraan zat te komen. De zoekmachines, zoals Google, en sociale media platformen zijn tegenwoordig steeds slimmer geworden. De laatste jaren is het voor adverteerders steeds makkelijker geworden om via het internet hun doelgroep te vinden. De gedetailleerde targeting-mogelijkheden zorgen ervoor dat de gebruiker een zeer persoonlijke advertentie kan worden getoond. Dit is niet alleen een voordeel voor de adverteerder, maar ook voor de gebruiker. Persoonlijke advertenties zorgen namelijk voor relevante en waardevolle interacties tussen (potentiële) klanten en organisaties.
Echter hebben de gedetailleerde targeting-mogelijkheden ook een keerzijde. Begrijpelijk, hebben mensen tegenwoordig meer bezwaar tegen de verzameling van hun persoonlijke gegevens. Op het internet geïdentificeerd worden op basis van sociale groepen, gezondheidstoestand of demografische eigenschappen is minder gewenst. Meta is het hier mee eens, en heeft dus besloten de targeting opties binnen Facebook Ads te veranderen.
Op 19 januari 2022 heeft Facebook in vier belangrijke categorieën de targeting opties verwijderd:
Dit betekent dat het vanaf 19 januari dus niet meer mogelijk is om een nieuwe advertentie campagne te starten die één van deze vier targeting-mogelijkheden bevat. Reeds bestaande advertentie campagnes (vóór 19 januari) hebben nog tot 17 maart de mogelijkheid om deze categorieën te targeten. Vanaf 17 maart is dit ook niet meer mogelijk.
Na 17 maart is het niet meer mogelijk om campagnes die deze targeting opties bevatten aan te passen. Bij Convident raden wij iedereen dus aan om de targeting instellingen van jouw advertentie campagnes binnen Facebook Ads te controleren. Dit hebben wij natuurlijk ook voor onze SEA-klanten geregeld!
De update die Meta doorvoert voor Facebook Ads kan ook van invloed zijn op andere sociale media platformen. Tot nu toe ervaart vooral Meta negatieve aandacht en druk als het draait om privacy en gevoelige informatie. Het zou goed mogelijk zijn dat Meta nog meer aanpassingen doorvoert in de targeting opties voor Facebook Ads. Al heeft het bedrijf hier nog niks over losgelaten. Daarnaast kunnen andere platformen van Meta, zoals Instagram, deze aanpassingen ook doorvoeren.
Naast Meta bestaan er nog vele andere sociale media platformen. Wanneer bedrijven uit deze sector niet meegaan in de stappen en updates die Meta doorvoert, zou het mogelijk zijn dat deze social media platformen dezelfde kritiek gaan ontvangen. Wij zullen niet verrast zijn wanneer deze bedrijven dus vroeg of laat ook updates in hun targeting opties doorvoeren. Wanneer dit het geval is, zullen wij jullie hiervan op de hoogte brengen.
Ben jij benieuwd wat voor invloed de nieuwe update van Meta voor jouw advertentie campagnes kan hebben? Neem gerust contact met ons op. Laat één van onze SEA-specialisten jouw Facebook Ads controleren. Dan weet je zeker dat je goed zit!