Jij wilt toch ook dat (potentiële) klanten jouw website bezoeken? Hoe zorg je er dan voor dat ze jouw website uitkiezen in de Google-zoekresultaten in plaats van die van de concurrent? Zoals je misschien al wist heeft de meta description hier invloed op. Maar er heeft een belangrijke wijziging plaatsgevonden waarvan Convident jou graag op de hoogte wil stellen.

Meta description

Eind 2017 heeft er een verandering plaatsgevonden aan de meta description. Misschien is het je al wel opgevallen dat deze bij een aantal zoekresultaten langer is geworden. De reden hiervan is dat Google het maximale aantal tekens heeft aangepast van 160 naar 300.

Jouw (potentiële) klanten zoeken waarschijnlijk bijna dagelijks wel iets op Google en er is een grote kans dat zij ook zoektermen gebruiken waarbij zij op jouw website terecht kunnen komen. Convident raadt aan om te zorgen dat de tekst van jouw meta description de zoeker overtuigt om op jouw zoekresultaat te klikken. In dit artikel zal uitgelegd worden wat de beste trucjes hiervoor zijn.

Maar wat is een meta description eigenlijk? Een meta description is de tekstsnippet die onder de titel van een zoekresultaat in Google staat. Deze heeft als doel de zoeker te overtuigen om op jouw zoekresultaat te klikken.

Belangrijk om te weten over meta description

Hoe gaat dit in de praktijk? De meta description vul je in je contentmanagementsysteem in. Als je deze leeg laat pakt Google zelf een snippet van de tekst op de betreffende pagina. Natuurlijk is dat ook een optie, maar dan heb je er geen controle over.

Het is een goede stap om de meta description zelf te wijzigen. Een kanttekening is dat deze niet wordt meegenomen in de Google-ranking, maar wel bepalend is voor de (potentiële) klanten om op jouw zoekresultaat te klikken.

Zelf toepassen

Nu vraag je je misschien af hoe je dit toepast binnen je eigen bedrijf en wat belangrijk is om te vermelden in de meta description. Zie hier het antwoord van Convident:

  1. Check in je webstatistieken welke pagina’s de meeste clicks krijgen op Google en bepaal op basis hiervan wat belangrijk is om in jouw meta description te beschrijven.
  2. Herschrijf de meta description van deze pagina’s en gebruik daarbij maximaal 300 tekens. Zorg dat je hierin vermeld wat de zoeker op de pagina kan verwachten. Wees hierin onderscheidend ten opzichte van de andere zoekresultaten en zorg dat je nieuwsgierigheid opwekt bij de lezer.
  3. Afhankelijk van het soort pagina herschrijf je de meta description. Zorg hierbij dat de zoeker niet alleen geholpen wordt bij de zoekopdracht, door antwoord te krijgen op de vraag, maar zorg ook dat de zoeker nieuwsgierig wordt om door te klikken.
  4. Zorg dat je focus-keyword erin staat. Deze wordt bold weergegeven in het zoekresultaat en is wellicht een reden om op jouw resultaat te klikken.
  5. Check regelmatig in Google of je meta descriptions al zijn aangepast en wat de invloed is op je click through rate.

Jouw website/webshop hoger in de zoekresultaten

Hoger in de zoekresultaten staan is van groot belang voor de vindbaarheid van jouw bedrijf en de click through rate daarvan. Als jouw link niet op de eerste pagina staat zullen vele (potentiële) klanten jouw resultaat niet eens zien, omdat de meeste zoekers niet verder klikken dan de eerste pagina op Google. Op deze eerste pagina moet de link naar jouw webpagina of webshop juist zichtbaar zijn, zodat jouw meta description gelezen wordt en jouw website of webshop vaker bezocht zal worden.

Convident zorgt ervoor dat jouw website beter vindbaar wordt door middel van zoekmachine optimalisatie (SEO). Meer weten? Neem dan contact met ons op of plan gelijk een afspraak in!