Meer conversie genereren op jouw webshop

Als eigenaar van je webshop kun je bijna alle producten wel dromen. Waar het staat, waar je kunt afrekenen en hoe hoog de eventuele verzendkosten zijn. Maar is het voor je bezoeker ook te vinden? Als jouw webshop voor de eerste wordt bezocht, dan wil je niet dat bezoekers moeten zoeken naar producten. Als de gezochte producten niet snel genoeg worden gevonden verlaten bezoekers de pagina. Bij veel e-commerce bedrijven zien we dat er nog een te hoog verlatingspercentage is. Hoog tijd om te kijken naar veranderingen!

Betalen

We kennen het allemaal de lange rijen bij de kassa, je wilt liever niet te lang wachten met betalen. Dit geldt ook als we online gaan winkelen. Potentiële klanten hebben een hoge verwachting als het gaat om de snelheid van de website. Wanneer de laadtijd langer is dan 2 seconden haken potentiële klanten sneller af. Streef dus naar een maximale laadtijd van 2 seconden. Wanneer bezoekers gaan afrekenen worden er nog veel wijzigingen gemaakt. Zoals: producten worden verwijderen, het adres wordt aanpassen of er wordt een kortingscode toegevoegd. Niets is vervelender dan een pagina elke keer opnieuw geladen moet worden als er nog wijzigingen plaatsvinden tijdens de aankoop.

Het bestelproces

Het doel van de winkelwagen is om ervoor te zorgen dat (potentiële) klanten overgaan tot een aankoop. Maar voordat het zover is willen je bezoekers eerst antwoorden op vragen als:

  • Wat ga ik bestellen?
  • Wat kost het?
  • Wanneer heb ik mijn product in huis?

Wanneer de producten zijn geplaatst in de winkelwagen moet het duidelijk zijn wat het totaal gaat kosten. Maak dit dan ook extra zichtbaar met bijvoorbeeld een opvallende kleur of ander lettertype. Vervolgens wil je bezoeker weten wanneer de bestelling binnen komt, geef duidelijk aan welk product wanneer binnenkomt. Als een gehele levering later verstuurd wordt dan verwacht, kan je bezoeker er alsnog voor kiezen om het ergens anders te bestellen. Kies bijvoorbeeld voor meerdere leveringsmogelijkheden zo kunnen de andere producten al wel geleverd worden en zal de bezoeker minder snel ergens anders bestellen.  

Korting

We willen het liefst overal wel op besparen, op abonnementen, verzekeringen, noem het maar op. Wanneer je geld overhoudt doordat je bespaart, heb je de aandacht van consumenten. Want immers geld overhouden, wie is daar nou niet dol op? Korting om klanten te verleiden zodat ze overgaan op aankoop, zien we steeds vaker terug bij webwinkels. In de winkelwagen wordt vaak het originele bedrag doorgestreept en het nieuwe bedrag met korting in een andere kleur weergegeven. Dit om nog extra aan te duiden hoeveel er bespaard wordt. Test met verschillende kleuren welke het beste werken om de besparing aan te duiden, eerder hebben wij een artikel geschreven over kleurgebruik op je website.

Persoonlijk

We doen het liefst aankopen en zaken met echte mensen omdat de afstand dan kleiner is om vragen te stellen en we direct antwoord krijgen. In de winkel kan de verkoper nog opmerkingen geven om zo de klant toch het product te laten aanschaffen. Bij online aankopen heb je geen verkoper die tussen de aankoop bemiddeld. Door aan je online webshop een chat of telefoonnummer toe te voegen, kunnen klanten contact zoeken met een specialist.               Hierbij nemen we als voorbeeld weer Coolblue; zij geven antwoord binnen 30 minuten als je contact opneemt met de klantenservice.  

Voordat je veranderingen in de praktijk gaat toepassen kijk dan eerst goed naar je doelgroep en branche en stem hiermee de wijzigen af. Ook weten welke veranderingen er bij jouw webshop passen? Convident helpt je hier graag bij!

Contact

Convident is een full-service webbureau dat zelf up-to-date blijft met marketing trends en ontwikkelingen. Naast dat onze eigen creatievelingen daar zelf midden in zitten en altijd de laatste snufjes willen ontdekken, doen we dit natuurlijk ook voor onze klanten. Hiermee voorzien we onze relaties van de laatste trends met het oog gericht op de toekomst. Heeft jouw organisatie een specifiek vraagstuk en kan Convident je helpen op het gebied van (online) marketing, branding of met het ontwikkelen van een toekomstgerichte website, webshop of app? Neem dan contact met ons op of plan gelijk een afspraak!

© 2014 - 2019 Copyright - Convident Convident B.V. wordt beoordeeld met een 4.8 / 5 op basis van 46 beoordelingen.