Als eigenaar van je webshop kun je bijna alle producten wel dromen. Waar het staat, waar je kunt afrekenen en hoe hoog de eventuele verzendkosten zijn. Maar is het voor je bezoeker ook te vinden? Als jouw webshop voor de eerste wordt bezocht, dan wil je niet dat bezoekers moeten zoeken naar producten. Als de gezochte producten niet snel genoeg worden gevonden verlaten bezoekers de pagina. Bij veel e-commerce bedrijven zien we dat er nog een te hoog verlatingspercentage is. Hoog tijd om te kijken naar veranderingen!
De weg van de bezoeker
Je potentiële klant moet goed bedient worden als het aankomt op online aankopen. Je wilt ervoor zorgen dat je klant de kassa kan vinden en gemakkelijk een aankoop kan doen. Een regel die we hierbij allemaal toepassing is het winkelwagentje, plaats deze rechts bovenin. Bezoekers zijn dit gewend en zullen een andere positie als niet prettig ervaren. Naast de locatie van het winkelwagentje, is het ook heel belangrijk om je bezoekers te laten zien wanneer er een product is toegevoegd. Bol.com past cross selling toe. Wanneer je iets aan je winkelmandje toevoegt krijg je verschillende bijpassende producten te zien die je kunt aanschaffen om je orderbedrag te verhogen.
Bij Vt wonen krijg je direct een melding dat het product is toegevoegd aan je winkelwagentje. Je kunt dan gerust verder winkelen of direct afrekenen. We zien dat deze melding steeds vaker wordt toegepast bij verschillende webshops.
Betalen
We kennen het allemaal de lange rijen bij de kassa, je wilt liever niet te lang wachten met betalen. Dit geldt ook als we online gaan winkelen. Potentiële klanten hebben een hoge verwachting als het gaat om de snelheid van de website. Wanneer de laadtijd langer is dan 2 seconden haken potentiële klanten sneller af. Streef dus naar een maximale laadtijd van 2 seconden. Wanneer bezoekers gaan afrekenen worden er nog veel wijzigingen gemaakt. Zoals: producten worden verwijderen, het adres wordt aanpassen of er wordt een kortingscode toegevoegd. Niets is vervelender dan een pagina elke keer opnieuw geladen moet worden als er nog wijzigingen plaatsvinden tijdens de aankoop.
Het bestelproces
Het doel van de winkelwagen is om ervoor te zorgen dat (potentiële) klanten overgaan tot een aankoop. Maar voordat het zover is willen je bezoekers eerst antwoorden op vragen als:
- Wat ga ik bestellen?
- Wat kost het?
- Wanneer heb ik mijn product in huis?
Wanneer de producten zijn geplaatst in de winkelwagen moet het duidelijk zijn wat het totaal gaat kosten. Maak dit dan ook extra zichtbaar met bijvoorbeeld een opvallende kleur of ander lettertype. Vervolgens wil je bezoeker weten wanneer de bestelling binnen komt, geef duidelijk aan welk product wanneer binnenkomt. Als een gehele levering later verstuurd wordt dan verwacht, kan je bezoeker er alsnog voor kiezen om het ergens anders te bestellen. Kies bijvoorbeeld voor meerdere leveringsmogelijkheden zo kunnen de andere producten al wel geleverd worden en zal de bezoeker minder snel ergens anders bestellen.
Impulsaankopen
Je staat vast wel eens in de rij bij de kassa te wachten tot je aan de beurt bent. Kijk dan eens naar links of rechts van je, daar liggen allemaal producten die je eigenlijk helemaal niet nodig hebt maar toch in een aantal seconden bepaald om mee te nemen zoals een doosje smint of een pakje kauwgom. Dit wil je eigenlijk ook bereiken in je online webshop. Coolblue geeft bijvoorbeeld verschillende kassakoopjes aan gerelateerd aan het product wat je koopt. Vaak zitten er op deze producten een hoge marge, dit maakt het een ideaal product voor een impulsaankoop. Wat ook veel gebeurd is dat ze een exclusieve korting geven op bijpassende producten wanneer je het product aanschaft. Zorg er wel voor dat de producten die je aanbiedt voor een impulsaankoop gerelateerd zijn aan het product dat al in de winkelwagen zit. Alleen deze combinatie zorgt voor een hogere conversie.
Korting
We willen het liefst overal wel op besparen, op abonnementen, verzekeringen, noem het maar op. Wanneer je geld overhoudt doordat je bespaart, heb je de aandacht van consumenten. Want immers geld overhouden, wie is daar nou niet dol op? Korting om klanten te verleiden zodat ze overgaan op aankoop, zien we steeds vaker terug bij webwinkels. In de winkelwagen wordt vaak het originele bedrag doorgestreept en het nieuwe bedrag met korting in een andere kleur weergegeven. Dit om nog extra aan te duiden hoeveel er bespaard wordt. Test met verschillende kleuren welke het beste werken om de besparing aan te duiden, eerder hebben wij een artikel geschreven over kleurgebruik op je website.
Persoonlijk
We doen het liefst aankopen en zaken met echte mensen omdat de afstand dan kleiner is om vragen te stellen en we direct antwoord krijgen. In de winkel kan de verkoper nog opmerkingen geven om zo de klant toch het product te laten aanschaffen. Bij online aankopen heb je geen verkoper die tussen de aankoop bemiddeld. Door aan je online webshop een chat of telefoonnummer toe te voegen, kunnen klanten contact zoeken met een specialist. Hierbij nemen we als voorbeeld weer Coolblue; zij geven antwoord binnen 30 minuten als je contact opneemt met de klantenservice.
Voordat je veranderingen in de praktijk gaat toepassen kijk dan eerst goed naar je doelgroep en branche en stem hiermee de wijzigen af. Ook weten welke veranderingen er bij jouw webshop passen? Convident helpt je hier graag bij!
Contact
Convident is een full-service webbureau dat zelf up-to-date blijft met marketing trends en ontwikkelingen. Naast dat onze eigen creatievelingen daar zelf midden in zitten en altijd de laatste snufjes willen ontdekken, doen we dit natuurlijk ook voor onze klanten. Hiermee voorzien we onze relaties van de laatste trends met het oog gericht op de toekomst. Heeft jouw organisatie een specifiek vraagstuk en kan Convident je helpen op het gebied van (online) marketing, branding of met het ontwikkelen van een toekomstgerichte website, webshop of app? Neem dan contact met ons op of plan gelijk een afspraak!