Meer bereik en conversie genereren op de werken-bij site

Je bedrijf heeft vast al een werken-bij site, dit is namelijk ook nog steeds de belangrijkste pagina als het gaat om recruiten van nieuwe werknemers. Tegenwoordig is het bijna een topsport om succesvol te recruiten. Maar welke mogelijkheden zijn er nog meer? En kunnen we de werken-bij site ook optimaliseren? In dit artikel vertel ik meer!

Je bedrijf heeft vast al een werken-bij site, dit is namelijk ook nog steeds de belangrijkste pagina als het gaat om recruiten van nieuwe werknemers. Tegenwoordig is het bijna een topsport om succesvol te recruiten. Maar welke mogelijkheden zijn er nog meer? En kunnen we de werken-bij site ook optimaliseren? In dit artikel vertel ik meer!

Je hebt twee manieren van een werken-bij site: je kunt een aparte subdomein maken bv: werkenbij.bedrijfsnaam.nl of bedrijfsnaam.nl/werkenbij. Je eigen website verschilt vaak erg van informatie dan die van een werken-bij website. Richt je dus vooral op een aparte werken-bij website. Met deze website kun je de juiste kandidaten aanspreken en een compleet beeld maken van de organisatie. Dit is overigens ook vele malen beter voor je SEO waarde.

Kandidaten bereiken

Zoekmachines

Dagelijks worden jouw vacatures meegenomen op de vacature verzamel websites zoals: Nationalevacaturebank, Indeed, Jobbird etc. Kijk eens samen met jouw developer of alle vacatures dagelijks goed worden opgehaald en getoond. Test ook het sollicitatieproces vanaf de zoekmachines. Verloopt dit proces zoals het hoort? Pas dit indien nodig aan.

Kijk ook eens naar andere vacature websites, misschien zijn er wel kleinere partijen die zich richtten op jouw vakgebied. Deze partijen zijn natuurlijk ook bezig met uitbreiden en staan zeker niet stil. Er zijn ook koppelingen om automatisch de vacatures op alle vacature websites te plaatsen. Let hierbij wel op dat de koppeling binnen het juiste template gemaakt wordt.

Social media

Vanuit de vacature zoekmachines bereik je de actief werkzoekenden. Maar er liggen veel kansen bij de latent werkzoekenden, deze doelgroep bereik je het best middels social media. Kijk in jouw branche wat de latente werkzoekenden triggert om over te gaan om te solliciteren. Als laatste heb je natuurlijk de doelgroep die niet werkzoekend is. Deze doelgroep is groot en zeker interessant om op in te spelen maak bijvoorbeeld gebruik van hun netwerk!

Conversie

Met de vorige tips krijg je meer bezoekers op je werken-bij pagina. Maar we willen natuurlijk ook dat de conversie hiermee omhoog gaat. Hieronder een aantal tips om de conversie te verhogen.

Vacaturetitels

Middels google keywords kun je erachter komen wat het zoekgedrag is van je doelgroep. Er wordt bijvoorbeeld veel vaker op ‘accountmanager’ geklikt dan ‘sales adviseur’. Onderschat dus niet de vacaturetitels, want als deze niet aanspreekt bij de doelgroep zal de vacature niet eens geopend worden.

Content

Zorg voor passende en unieke content in je vacaturetekst. Je potentiële werknemer wil namelijk weten welke uitdagingen er mogelijk zijn binnen het bedrijf. Ook liggen de interesses in de doorgroeimogelijkheden, bedrijfsfeesten en taken binnen het bedrijf. Maak de content gericht op de doelgroep en weet wat je doelgroep wilt lezen.

Visueel

Maak gebruik van visuele middelen om de juiste doelgroep aan te spreken. Zorg voor passende foto’s en video’s en gebruik niet voor elke vacature dezelfde visuele middelen.

Je wilt namelijk dat de toekomstige kandidaten een zo goed mogelijk beeld krijgen van het bedrijf en nieuwe werkplek.. Gebruik dus ook altijd echte foto’s van het bedrijf en geen stockfoto’s! Ook kun je korte video’s maken waarbij toekomstige collega’s vertellen over de functie, het bedrijf en werkplek. Hiermee wordt een goede impressie getoond van het bedrijf en kunnen kandidaten een beeld vormen.

Details

Dit is het overzicht van je werken-bij website. Hier komen al je potentiële werknemers op terecht via de externe links. Hierbij creëer je een overzicht van alle belangrijke aspecten van de functie. Denk naast de content ook aan de vervolgstappen:

  • Is er een opvallende sollicitatiebutton?
  • Contactgegevens van het bedrijf, kunnen kandidaten met een HR medewerker contact opnemen voor eventuele overige vragen?
  • Een aparte link naar meer over het bedrijf. Hierbij kun de geschiedenis en hoe het bedrijf is ontstaan weergeven.
  • Zorg ook voor een mogelijkheid om een open sollicitatie in te sturen. Dit creëert eventuele kansen voor de toekomst.

Sollicitatieprocedure

Wanneer een potentiële kandidaat geïnteresseerd is en gaat solliciteren moeten er niet teveel hindernissen ontstaan. De meeste kandidaten zitten tegenwoordig op mobiel te navigeren en willen dan eenvoudig kunnen solliciteren. Houd hierbij dan ook rekening dat deze kandidaten niet zomaar een cv kunnen uploaden als ze via hun mobiele telefoon solliciteren. Kijk bijvoorbeeld naar andere mogelijkheden om toch de benodigde informatie te krijgen. Zo kun je een link vragen van het linkedIn profiel van de kandidaat en kunnen ze altijd later nog via de desktop een cv uploaden.

Chatbot

Als je een 24/7 bereikbaarheid wilt om kandidaten te allen tijde te woord te staan kun je ervoor kiezen om een chatbot in te schakelen. Je kunt er verschillende mogelijkheden bij toevoegen zoals afspraken laten maken met recruiters, verschillende vacatures laten zien en als er nieuwe passende vacatures zijn deze versturen naar kandidaten.

 

Contact

Convident is een full-service webbureau dat zelf up-to-date blijft met marketing trends en ontwikkelingen. Naast dat onze eigen creatievelingen daar zelf midden in zitten en altijd de laatste snufjes willen ontdekken, doen we dit natuurlijk ook voor onze klanten. Hiermee voorzien we onze relaties van de laatste trends met het oog gericht op de toekomst. Heeft jouw organisatie een specifiek vraagstuk en kan Convident je helpen op het gebied van (online) marketing, branding of met het ontwikkelen van een toekomstgerichte website, webshop of app? Neem dan contact met ons op of plan gelijk een afspraak!



 
Responsive Menu Pro Image Responsive Menu Clicked Image