Long tail en short tail zoekwoorden – het verschil

Zoekwoorden voor je website kunnen je siteverkeer verhogen en dus zeer waardevol zijn voor je onderneming. Er zijn twee belangrijke soorten zoekwoorden: de long tail en short tail zoekwoorden. Maar wat is het verschil tussen de long tail en short tail? Hoe zet je deze woorden efficiënt in? En hoe weet je of er überhaupt zoekvolume op deze zoekwoorden zit?

Short tail keywords

Short tail keywords zijn vrij korte en algemene zoekwoorden. Vaak zijn deze één of twee woorden lang, zoals het voorbeeld ‘fiets kopen’. Wanneer je hoog op deze zoekwoorden weet je scoren zul je (terecht) ontzettend blij zijn. Er wordt namelijk veel gezocht op deze zoektermen en het verkeer op je website zal snel toenemen. Echter, wil je deze plaats in Google bereiken dien je uitermate veel energie te steken in je website. De concurrentie is meer dan aanwezig en je website dient te voldoen aan ontzettend veel facetten om überhaupt kans te maken om op plek één te komen op deze zoekterm. Maar als je er eenmaal staat zullen wij zeker niet ontkennen dat dit heel erg waardevol zal zijn voor je onderneming.

Long tail keywords

De long tail keywords zijn zoekwoorden die bestaan uit een combinatie van woorden, zoals ‘goedkope fiets online’. Deze zijn automatisch minder onderhevig aan concurrentie, omdat je specifiekere termen gebruikt. Dit zijn dan ook de long tail zoekwoorden. Deze kunnen erg waardevol zijn voor je onderneming. Door het uitvoeren van een uitgebreid zoekwoordenonderzoek kunnen relevante long tail zoekwoorden worden ontdekt. Deze woorden vind je bijvoorbeeld met de Google Ads zoekwoordplanner. Door de juiste long tail zoekwoorden in te zetten kan je je websiteverkeer verhogen. Dit verkeer is vaak zeer relevant voor je website en dit verbeteren kan resulteren in het sneller bereiken van je (online) doelen.

Kies voor relevant verkeer

Short tail zoekwoorden zijn dus kort, algemeen en komen vaak met hevige concurrentie omdat er veel op wordt gezocht. Long tail zoekwoorden hebben daarentegen vaak een minder hoog zoekvolume en daarom heb je minder last van concurrentie. Toch worden de long tail zoekwoorden vaker gebruikt. Zoekers die gericht zoeken op een specifieke combinatie van zoekwoorden kunnen namelijk een hogere koopintentie hebben wanneer zij je website vinden. Je wil de zoekers aanspreken die op jouw website precies vinden waar ze naar zoeken.

Long tail zoekwoorden

Denk daarom goed na hoe mensen op zoek kunnen gaan naar jouw product of dienst. Verplaats je in de eindgebruiker en probeer deze het zo makkelijk mogelijk te maken om jouw product of dienst te vinden.

Jouw website beter vindbaar maken?

Onderscheid maken tussen long-en short tail zoekwoorden is al een grote stap in de goede richting. Echter spelen er nog meer facetten een grote rol om beter vindbaar te worden in de bredere zoekmachines. Ben je toe aan de grote stap en wil je meer én relevanter verkeer op je website? Wij gaan graag de uitdaging met je aan. Neem gerust contact met ons op, wij gaan graag met je in gesprek.


Sander Kooi
Online marketeer
© 2014 - 2020 Copyright - Convident. Convident B.V. wordt beoordeeld met een 4.8 / 5 op basis van 46 beoordelingen. Partnerships Ons werkgebied Privacyverklaring Algemene voorwaarden