Ze komen en ze gaan: trends. Ook binnen de wereld van logo’s veranderen de designs geregeld. In het vorige artikel heb ik allerlei logo logica’s omschreven, van kleurgebruik tot een goede uitwerking op websites. Gemist? Lees het hier. In dit tweede deel komen alle logo design trends van 2019 aan bod!
Maak een goede eerste indruk
Het logo is het visitekaartje van je bedrijf. Het laat zien wie je als bedrijf bent en wat je wilt uitstralen. Daarnaast is het de eerste indruk die klanten van jouw bedrijf krijgen. Om een goede indruk te maken en te blijven maken, is het goed om af en toe het logo aan te passen. Verder is het goed om als bedrijf met de tijd mee te gaan. Hieronder worden zeven trends besproken die in 2019 populair zijn op gebied van logo design.
1. Minimalistisch
De belangstelling voor de minimalistische stijl kent geen einde. Ontwerpers gebruiken steeds meer eenvoudige vormen en laten details achterwege. Hierbij wordt steeds meer naar abstracte concepten toegewerkt. Geometrische vormen en lijnen zijn onmisbaar. De geometrische vormen (vierkanten, driehoeken, etc.) stralen een gevoel uit van structuur, organisatie en efficiëntie. Dit zijn mooie eigenschappen die een bedrijf graag wil communiceren. Ook lijnen communiceren emotie en informatie. Rechte lijnen stralen orde en structuur uit, terwijl gebogen lijnen ontspanning en gemak uitstralen. De vormen en lijnen kunnen op veel manieren worden gebruikt.
2. Authentiek
Niet elk merk wil zijn logo vereenvoudigen en dat is ook zeker niet nodig. Bij sommige bedrijven past juist meer een vintage logo die esthetiek wil communiceren. In dit genre zijn handgeschreven logo’s populair. De lijnen en letters zijn eenvoudig en minimalistisch, om bij de trends te blijven. Tegelijkertijd onderscheid het zich doordat de handgeschreven logo’s de klant het gevoel van authenticiteit geven.
3. Illustratie met negatieve ruimte
Wat verder veel wordt gezien zijn woorden waarin één of meerdere letters worden vervangen door een illustratie. Hier wordt vaak met de negatieve ruimte van de letters gespeeld. De logo’s worden zo visueel interessanter doordat er vaak twee dingen te zien zijn in het logo.
4. Tekstvlak
Naast illustraties in het woordmerk, worden woordmerken tot illustraties gemaakt in deze vijfde trend door ze in een tekstvlak te zetten. Om de bedrijfsnaam wordt een vlak gezet, ingekleurd of bestaande uit de omlijning. Door het tekstvlak valt de bedrijfsnaam meer op ongeacht het type achtergrond. Verder zorgt de omlijning dat de tekst als geheel wordt gezien. Zo kan er goed gebruik worden gemaakt van verschillende soorten lettertypes binnen het logo, of een illustratie zoals bij de vorige trend.
5. Optische illusie
De grens met 2D en 3D wordt steeds vager. Ontwerpers zorgen dat je twee keer moet kijken naar het logo door perspectief en schaduwen te manipuleren. Deze illustraties worden steeds vaker gespot en zien er online sterk uit.
6. Gradient
Wat steeds populairder wordt, is het gebruik van verlopen, ‘gradient’ in het Engels. Door kleuren te mengen, ontstaat er een veel breder kleurenpalet waardoor er iets unieks en verfrissends kan worden gecreëerd. We zagen dit als eerst bij het logo van Instagram en de populariteit blijft toenemen. Een manier om de kleuren naadloos in elkaar over te laten lopen, is door kleuren te kiezen die dicht bij elkaar op het kleurencirkel staan. Bijvoorbeeld geel naar oranje of groen naar paars.
7. Overlappende elementen
Een andere trend op het gebied van kleur zijn de overlappende elementen. Een nieuwe kleur, die wordt gevormd door de overlappende kleuren, zorgt voor een origineel en opvallend logo. Deze trend volgt de andere trends door gebruik te maken van geometrie en negatieve ruimten in de overlappende elementen.
Inspiratie genoeg?
Heb je een logo nodig of mocht je je logo willen vernieuwen, houdt deze trends dan in de gaten. Zorg dat de identiteit van jouw bedrijf zo overkomt zoals jij het wilt. Of dit nou minimalistisch is of juist authentiek met handgeschreven letters en optische illusies; zorg voor een goede eerste indruk.
Contact
Convident is een full-service webbureau dat zelf up-to-date blijft met marketing trends en ontwikkelingen. Naast dat onze eigen creatievelingen daar zelf midden in zitten en altijd de laatste snufjes willen ontdekken, doen we dit natuurlijk ook voor onze klanten. Hiermee voorzien we onze relaties van de laatste trends met het oog gericht op de toekomst. Heeft jouw organisatie een specifiek vraagstuk en kan Convident je helpen op het gebied van (online) marketing, branding of met het ontwikkelen van een toekomstgerichte website, webshop of app? Neem dan contact met ons op of plan gelijk een afspraak!