In de auto, na een lange terugreis van vakantie, rijd je rond etenstijd op de snelweg. Wat zie je daar in de verte? Een grote gele letter M! Yes! Patat met een hamburger gaat er nu wel in. Zo belangrijk is het om een goed logo te hebben: directe herkenbaarheid. Lees in dit artikel alles over logo’s, van kleurgebruik tot een goede uitwerking op je website.
Visitekaartje van je bedrijf
Het logo is het eerste wat klanten zien; dit is de eerste indruk die je achterlaat. In die eerste indruk wil je duidelijk maken wie je als bedrijf bent en wat je wilt uitstralen. Dit moet je dus goed op een rijtje hebben om een logo te (laten) ontwerpen dat bij jouw bedrijf past.
Kleurgebruik
Elke kleur brengt zijn eigen sfeer en emotie met zich mee. Onze kleuren zijn bijvoorbeeld oranje en blauw. Oranje staat o.a. voor zelfverzekerd en vasthoudend en blauw voor betrouwbaar en eerlijk. Dit zijn onze waarden en dat hebben we ook in onze kleurstelling doorgevoerd. In een eerder artikel over kleuren kun je bekijken wat goed bij jouw bedrijf past aan de hand van psychologische kleurassociaties en kleurvoorkeuren bij mannen en vrouwen.
Om te weten welke kleuren goed bij elkaar passen, is er een handige online tool: coolors.co. Klik een kleur aan en het programma zoekt bijpassende kleuren. Alles wat jij hoeft te doen is op de spatiebalk te klikken voor nieuwe kleurencombinaties.
Dikke of dunne letters, sierlijk of strak?
In de uitstraling van het logo speelt het lettertype ook een belangrijke rol. Een sierlijk handgeschreven lettertype straalt bijvoorbeeld heel wat anders uit dan strakke of dikke letters. Een ander onderscheid tussen letters is de schreefletter en de schreefloze letter. Schreefletters hebben de ‘streepjes’ aan de uiteinden van de letters en schreefloze letters hebben dat niet, zoals dit lettertype. Bedenk goed wat je wilt uitstralen en wat je doelgroep aanspreekt voordat je een keuze maakt voor het lettertype. Via fonts.google.com kun je filters instellen op bijvoorbeeld schreef- en schreefloze letters en zo de best passende lettertypes vinden.
Woordmerk versus beeldmerk
Het logo bestaat uit een woordmerk en een beeldmerk. Het woordmerk bevat de bedrijfsnaam of een vereenvoudiging of afkorting daarvan. Denk bijvoorbeeld aan de letters van Coca Cola of de schuine e’s van Heineken. Hierbij is de keus voor het lettertype van groot belang.
Het beeldmerk is een symbolisch herkenningsteken van een organisatie. Deze worden bij websites bijvoorbeeld in de tabbladen gebruikt; dit heet de favicon, de pagina-icoon. Beeldmerken zorgen voor herkenbaarheid. Bekijk bijvoorbeeld de volgende beeldmerken, zonder woordmerk herken je ze ook toch?
Logo voor online gebruik
Online gelden er andere regels dan voor print. Doordat er online gebruik wordt gemaakt van pixels is het handig om dunne lijnen te vermijden in het logo. Als de lijn namelijk dunner is dan 1 pixel, zie je hem niet. Houd hier ook rekening mee bij de keuze van het lettertype. De letters, die uit lijnen bestaan, moeten niet te dun zijn.
Doordat het logo responsive moet zijn op internet (op elk apparaat en elk formaat goed te lezen en te gebruiken), kan het logo soms heel klein worden weergegeven. Het is daarom belangrijk om voldoende contrast in het logo te hebben. Vaak wordt het logo hiervoor vereenvoudigd door het contrast tussen kleurtinten kleiner te maken en het contrast tussen verschillende kleuren groter te maken.
Door het online gebruik zijn veel logo’s veranderd in de loop der jaren. Kijk bijvoorbeeld hoe Pepsi zich heeft ontwikkeld:
Logo design trends
Ik zou een heel artikel kunnen wijden aan trends op het gebied van logo’s en dat ga ik ook doen! In het volgende artikel ga ik in op de belangrijkste trends voor 2019 – stay tuned.
Is jouw logo nog up to date?
Kijk af en toe eens kritisch naar je logo en bedenk of ie goed genoeg is voor online gebruik en nog steeds de identiteit van jouw bedrijf uitstraalt. Een goed logo zegt meer dan 1000 woorden.
Contact
Convident is een full-service webbureau dat zelf up-to-date blijft met marketing trends en ontwikkelingen. Naast dat onze eigen creatievelingen daar zelf midden in zitten en altijd de laatste snufjes willen ontdekken, doen we dit natuurlijk ook voor onze klanten. Hiermee voorzien we onze relaties van de laatste trends met het oog gericht op de toekomst. Heeft jouw organisatie een specifiek vraagstuk en kan Convident je helpen op het gebied van (online) marketing, branding of met het ontwikkelen van een toekomstgerichte website, webshop of app? Neem dan contact met ons op of plan gelijk een afspraak!