Hoe verbeter je het linkprofiel

Wil je nog hoger scoren in Google of andere zoekmachines en wil je meer zoekmachineverkeer genereren naar jouw website? Linkbuilding kan jou hierbij helpen. Benieuwd naar hoe linkbuilding werkt en op welke manier jij linkbuilding het beste kan toepassen? Lees dan snel verder!

Linkprofiel aanpakken

Het verkrijgen van links vanaf verschillende websites heet linkbuilding. Linkbuilding zorgt ervoor dat je website hoger in Google en andere zoekmachines scoort. Het feit dat andere website naar jouw website willen linken maakt dat zoekmachines jouw website als ‘betrouwbaarder’ waardeert en je daarom voorrang geeft t.o.v. andere website. Dit betekent dat jouw website dus hoger in bijvoorbeeld Google getoond wordt.

Waarom Linkbuilding

Het is dus geen geheim meer dat linkbuilding één van de belangrijkste vaardigheid binnen SEO, het organisch hoog scoren in zoekmachines, is. Links vormen de basis van het algoritme van Google. Door de toename van het aantal websites en webshops wordt het steeds belangrijk dat een website relevant en betrouwbaar is. Een manier die Google en andere zoekmachines gebruikt om te beoordelen of een site relevant of betrouwbaar is, is het meten van het aantal links.

Relevantie & Betrouwbaarheid

Zoekmachines zijn erg streng met de controle op linkbuilding. Het kopen van links in grote hoeveelheden zal ook worden opgemerkt en gestraft. Op deze manier probeert Google ervoor te zorgen dat linkbuilding niet misbruikt wordt. Een link moet dus betrouwbaar en relevant zijn. Maar wanneer is een link nou een goede link? De kwaliteit van een link is om verschillende redenen hoog of juist laag. Er zijn een aantal factoren die bepalen of de kwaliteit van jouw link hoog of laag is, hieronder worden er drie genoemd:

  1. Autoriteit van de pagina die jouw link deelt
    Wanneer de pagina die uw link deelt een groot bereik heeft, dan zal het effect op de ranglijst in Google en andere zoekmachines ook aanzienlijk zijn. Dit komt doordat pagina’s met een groot bereik ook meer autoriteit hebben. Deze autoriteit (pagerank) geven zij dan weer door aan jouw site.
  1. De relevantie van de site die jouw link deelt
    Naast de autoriteit van een site is ook de relevantie van belang. Zoekmachines controleren of de pagina die jouw link deelt ook daadwerkelijk affiniteit heeft met jouw pagina. Wanneer een foodblogger een link deelt van een supermarktketen zal dit worden gezien als een hoge relevantie.
  2. De positie van jouw link op een pagina
    Links die weggestopt zijn in voetteksten of in de zijbalken van een pagina zijn minder waard dan wanneer de link gevonden wordt in het midden van de inhoud van een pagina. Je wilt dus links die verschijnen in de hoofdtekst van een webpagina!

Welke content werkt het best voor Linkbuilding?

Nu je weet wanneer een link een goede link is, kan je starten met linkbuilding. De beste manier om aan de slag te gaan met linkbuilding is het publiceren van content die dusdanig relevant is dat anderen zonder te vragen jouw content gaan delen. Het publiceren van inhoud op zichzelf levert geen links op. Wel zijn er soorten content die gemakkelijker zorgen voor linkbuilding. Hieronder wordt een opsomming gegeven waarbij drie soorten content worden uitgelicht die linkbuilding het meest stimuleren. Wil je linkbuilding uitbesteden? Vraag advies aan onze marketeers!

  1. Visuals
    Visuals zijn super gemakkelijk om naar te linken. Voorbeelden van visuals zijn; afbeeldingen, diagrammen, infographics en grafieken. Wanneer iemand bijvoorbeeld een afbeelding van jouw website publiceert en deze op zijn eigen website deelt, dan krijgt jij een koppeling.
  1. Lijsten
    Lijstjes en opsommingen maken ingewikkelde en grote lappen tekst makkelijker te begrijpen en beter leesbaar. Het kan gaan om genummerde lijsten met bijvoorbeeld tips, stappen, redenen etc. Het delen van deze lijsten is aantrekkelijk omdat het lezen van de inhoud gemakkelijk wordt weergegeven.
  1. Eigen onderzoek en data
    De inhoud van deze content kan erg uiteenlopen, maar een belangrijke eigenschap is dat het unieke data is. Het is namelijk door jouw eigen onderzoek verzameld. Doordat jij de enige bent met deze data zullen mensen het willen delen. Statistieken en gegevens zijn makkelijk deelbaar. Wanneer iemand jouw gegevens citeert of toont zal je altijd gekoppeld worden aan de gegevens. Deze link is dus snel gemaakt.

Hulp nodig?

Convident ontwikkelt websites, webshops en apps. Daarnaast geven wij ook advies over hoe jij SEO en SEA het beste kan inzetten. Dit maakt jouw contentstrategie helemaal af en zorgt ervoor dat er meer bezoekers op jouw website of webshop terecht komen. Ben jij benieuwd hoe wij jouw organisatie verder kunnen brengen? Neem dan contact met ons op of plan gelijk een afspraak in!