LinkedIn adverteren

Tegenwoordig zijn vele consumenten actief aanwezig op social mediakanalen. Maar naast consumenten zien wij ook steeds vaker bedrijven die zichzelf promoten op het internet en hun platformen. Hiervoor gebruiken consumenten en bedrijven Facebook of Instagram. Maar ook steeds vaker zien wij consumenten en bedrijven zoeken naar samenwerkingen binnen LinkedIn. Het platform heeft de laatste jaren zijn aanbod enorm vergroot voor zowel de B2C als de B2B-markt. Denk hierbij aan de verschillende advertentie mogelijkheden, maar ook de opties voor targeting van jouw doelgroep.

 

Wat is LinkedIn adverteren?

Adverteren op LinkedIn betekent dat een er advertenties getoond worden op het social media platform. Steeds meer bedrijven adverteren op deze wijze en bereiken op deze manier hun doelgroep(en). De ontwikkelde advertenties worden getoond aan gebruikers van LinkedIn in hun nieuwsoverzicht. Daarnaast worden advertenties nog op andere manieren getoond aan gebruikers, maar hier later meer over. Al deze advertentiecampagnes worden door het platform geoptimaliseerd voor verschillende apparaten. Zo zorgt het social mediakanaal ervoor dat jouw advertentie altijd is aangepast voor bijvoorbeeld computer, tablet of mobiel.

Hoe werkt LinkedIn adverteren?

LinkedIn adverteren is zeer geschikt voor bedrijven met zakelijke klanten en werkt praktisch hetzelfde als andere social media platformen. Het blauwe platform is echter gemaakt voor de B2B-markt. De personen die de bedrijfsaccounts beheren zijn automatisch jouw doelgroep. Ook voor de B2C-markt kan LinkedIn interessant zijn. Advertenties op LinkedIn worden verkocht via het veiling model. Dit betekent dat je concurreert met andere bedrijven die ook willen adverteren en een vergelijkbare doelgroep willen bereiken. Adverteren kan erg interessant zijn op het platform omdat bedrijven precies kunnen aangeven wie ze met hun advertentiecampagnes willen bereiken en hoe ze hun doelgroep(en) willen bereiken.

LinkedIn maakt hiervoor gebruik van een enorme hoeveelheid aan data. Het social mediaplatform bezit heel veel informatie over haar gebruikers. Deze informatie kan gebruikt worden om doelgroepen af te bakenen, maar ook om interesses van gebruikers te meten. Dit alles heeft de laatste jaren zich in snel vaart ontwikkeld en maakt het voor bedrijven steeds effectiever om te adverteren via het zakelijke platform. 

“Direct resultaat met adverteren binnen LinkedIn”

Welke doelgroep zit op LinkedIn?

De doelgroep die via het platform te bereiken is, is praktisch heel werkend en ondernemend Nederland. Dat betekent dat de leeftijdscategorie van gebruikers ongeveer tussen de 20 en 65 jaar ligt. De meeste personen die gebruik maken van het platform hebben een opleiding gevolgd. Het merendeel van van de gebruikers bestaat uit mannen. 62% van de leden op het platform zijn van het mannelijk geslacht ten opzichte van 38% van de vrouwen. LinkedIn telt bijna 5,0 miljoen actieve gebruikers.

Doelstelling vastleggen

Binnen LinkedIn adverteren is het mogelijk om aan te geven wat de doelstelling van jouw advertentiecampagne is. Dit is zeer aantrekkelijk, omdat het platform deze informatie gebruikt om de advertentie verder te optimaliseren. Daarnaast is de advertentievorm binnen het platform afhankelijk van de keuze in de doelstelling. Het adverteren kent drie verschillende doelstellingen voor jouw advertentiecampagnes. Deze zijn de doelstelling overweging, conversies en merkbekendheid.

Welke doelstelling dient er gekozen te worden?

Binnen de doelstelling overweging biedt het zakelijke platform drie opties voor de advertenties. Als eerste is er de optie websitebezoeken. De naam zegt het eigenlijk al, maar deze optie zorgt ervoor dat jouw doelgroep(en) worden doorgestuurd naar jouw website/webshop of bedrijfspagina. Deze optie is dus geschikt om verkeer naar jouw website/webshop te genereren of naar bepaalde bestemmingspagina’s voor marketingdoeleinden.

Daarnaast kan je binnen de doelstelling overweging kiezen voor de optie interacties. Door deze optie te kiezen zeg je tegen de gigant dat het aantal interacties met jouw bedrijfspagina of geplaatste content kan worden verhoogd. Tot slot biedt de optie videoweergaven binnen de doelstelling overweging jou de mogelijkheid om een ontwikkeld bedrijfsvideo te promoten onder jouw doelgroep(en). Bij al deze opties bepaald het sociale platform zelf wat nodig is om de aangegeven doelstelling te behalen. Een voorbeeld bij de optie videoweergaven is bijvoorbeeld dat LinkedIn zelf een uitbreiding van jouw doelgroep kiest om de video aan te tonen. Dit doet het platform op basis van data van zijn gebruikers en een berekening van de kans op dat mensen buiten de aangegeven doelgroep jouw video bekijken.

De doelstelling van conversies

Binnen de doelstelling conversies biedt LinkedIn vier opties voor jouw advertenties. Als eerste is er de optie voor het genereren van leads. Deze optie zorgt ervoor dat wanneer gebruikers klikken op jouw advertenties, zij worden doorgestuurd naar een formulier voor het genereren van leads. Dit formulier is dan al vooraf ingevuld met hun profielgegevens. Met deze optie opereer je onderaan de marketingfunnel, waarbij het draait om het uitlokken van een waardevolle actie. De tweede optie binnen de doelstelling conversies is websiteconversies. Deze optie zorgt ervoor dat jouw advertentiecampagnes zullen resulteren in meer conversies op jouw website.

De derde optie binnen de doelstelling conversies is sollicitanten. Door deze optie te kiezen zorg je ervoor dat jouw advertentiecampagnes worden getoond aan gebruikers waarvan de kans het grootst is dat zij klikken op jouw advertentie of vacature. Hiermee verhoog je dus de kans dat gebruikers solliciteren. De laatste optie binnen de doelstelling conversies is talentleads. Deze optie is alleen beschikbaar voor bedrijven met een actief LinkedIn Recruiter contract en zorgt ervoor dat jij leads genereert van mensen die geïnteresseerd zijn in carrièremogelijkheden binnen uw bedrijf.

De doelstelling merkbekendheid

De nieuwste doelstelling binnen het advertentieniveau op het platform is merkbekendheid. Deze doelstelling zorgt ervoor dat jij meer gebruikers kan vertellen over jouw producten, diensten of organisatie. LinkedIn optimaliseert het bereik en vertoningen van jouw advertenties.

img-50 img-fifty

Welke advertentievormen bevat het platform?

Nu duidelijk is welke verschillende mogelijkheden er zijn voor de doelstellingen van jouw advertentiecampagnes, kijken we naar de advertentievormen. Afhankelijk van de doelstelling die jij kiest voor jouw advertenties kun je kiezen uit bepaalde advertentievorm. Binnen LinkedIn zijn er 7 verschillende advertentievormen om mee te adverteren.

1. Tekst advertentie of één enkele afbeelding

De advertentievorm tekst advertentie of één enkele afbeelding betekent dat je jouw geplaatste content promoot. Adverteren met tekst advertenties wordt daarom ook wel gesponsorde content genoemd. Wanneer jij bijvoorbeeld een simpele update geeft op jouw bedrijfspagina kan je dit bericht promoten. Deze update kan bestaan uit een stukje tekst of een enkele afbeelding. Natuurlijk worden geplaatste berichten op je bedrijfspagina al getoond aan gebruikers in hun nieuwsoverzicht. Maar door deze te promoten blijven ze bovenaan de pagina en aan de rechterkant van de nieuwsfeed.

Een enkele tekst advertentie zonder afbeeldingen stimuleert in de meeste gevallen een gebruiker niet tot het verrichten van een actie. Hooguit bezoekt de gebruiker jouw website of webshop en behaal je jouw doelstelling op het gebied van overweging. Door een enkele afbeelding toe te voegen prikkel je jouw potentiële klanten al veel meer. Tekst advertenties met een afbeelding zijn geschikt voor de doelstelling website/webshop bezoeken, interacties met doelgroep(en) en het genereren van leads. Hetzelfde geldt voor een advertentie met afbeeldingencarrousel.

2. Advertentie met afbeeldingencarrousel

Advertenties met een afbeeldingcarrousel ken je misschien wel van Facebook en Instagram, sinds 2018 is het ook mogelijk om hier gebruik van te maken binnen het blauwe platform. Een afbeeldingencarrousel houdt in dat je meerdere afbeeldingen in één bericht plaatst. LinkedIn-gebruikers kunnen de verschillende afbeeldingen uit het bericht bekijken door naar links te ‘swipen’ op het scherm. Aan een LinkedIn afbeeldingencarrousel kunnen minimaal 2 en maximaal 10 afbeeldingen worden toegevoegd.

Het voordeel van het gebruik van een advertentie met afbeeldingencarrousel is dat je jouw boodschap beter kan overbrengen. Je maakt immers gebruik van meer dan één afbeelding dus kan een beter beeld geven. Daarnaast is het mogelijk om onder iedere afbeelding een specifieke kop, tekst en URL toe te voegen. De afbeeldingen op het platform zijn gebaseerd op 1080 : 1080 pixels, dus 1: 1.

3. Videoadvertentie

Naast het plaatsen van afbeeldingen, wordt gebruik maken van video’s als marketingmiddel steeds populairder. Het mooie aan videoadvertenties is dat je het kan gebruiken voor alle drie de verschillende doelstellingen. Zo zijn videoadvertenties goed voor overweging (websitebezoeken, interacties en videoweergaven), conversies (leads, talentleads, sollicitanten en websiteconversies) en merkbekendheid.

Belangrijk om in het achterhoofd te houden bij het plaatsen van een videoadvertentie is de tijdsduur. Minimaal dient een video 3 seconde te duren en maximaal mag jouw videoadvertentie 30 minuten duren. Maar let op, 30 minuten is veel te lang. Onthoud dat gebruikers weinig tijd voor jou hebben, zorg ervoor dat jouw videoadvertentie tussen 10 en 30 duurt. Daarnaast dient de video in landschap modus te zijn en maximaal 200 MB groot te zijn. Bovendien is onze tip om altijd bij een videoadvertentie gebruik te maken van kopteksten en uitleg in de beschrijving. Hierdoor kunnen gebruikers rustig meelezen tijdens de video of zelfs de video begrijpen zonder geluid.

 

“LinkedIn komt met steeds meer mogelijkheden voor advertentievormen”

4. Volgadvertentie

Binnen LinkedIn is het mogelijk een advertentie te ontwikkelen die als doel heeft om meer volgers te genereren. Een volgadvertentie is een standaard tekstadvertentie (met of zonder afbeelding) waaraan een volg-knop is toegevoegd. Gebruikers kunnen hierop klikken en op deze manier gemakkelijk en snel jouw bedrijfspagina volgen. Volgadvertenties hebben als doel dat gebruikers jouw website/webshop of bedrijfspagina bezoeken.

5. Spotlight-advertentie

Spotlight-advertenties worden binnen het platform gebruikt om jouw product, dienst of bedrijf in de spotlight te zetten middels een gepersonaliseerde advertentie. Spotlight-advertenties zijn dynamische advertenties waarbij LinkedIn gebruik maakt van de beschikbare profielgegevens van de gebruiker die de spotlight-advertentie ziet. Een gebruiker die langs een spotlight-advertentie van jouw bedrijf scrolt ziet dus bijvoorbeeld zijn profielfoto en naam naast het logo van jouw bedrijf staan in combinatie met een ‘Join now’ knop. Spotlight-advertenties hebben als doel om meer website bezoekers te genereren, merkbekendheid te vergroten of sollicitanten te werven.

6. Vacatureadvertentie

Spotlight-advertenties maken gebruik van profielgegevens, maar ook vacatureadvertenties gebruiken persoonlijke gegevens van de gebruikers voor gepersonaliseerde advertenties. Bij het gebruik van vacatureadvertenties zorgt het platform dat die gebruikers zoekt die relevant zijn voor jouw vacature. Dit kan doordat zij kennis of ervaring hebben in jouw werkgebied. Een vacatureadvertentie kan gestart worden binnen de business omgeving van LinkedIn.

7. Berichtadvertentie

Een berichtadvertentie wordt ook wel een InMail genoemd binnen de advertentievormen van LinkedIn. Een berichtadvertentie berust op het feit dat je een bericht stuurt naar een LinkedIn-gebruiker. Je kan een berichtadvertentie sturen naar huidige connecties of gebruikers die nog geen connectie met jou hebben. Wanneer je bij een berichtadvertentie ook gebruik maakt van een gesponsorde InMail, zal de advertentie bovenaan de inbox van de gebruiker getoond worden. Maak bij een berichtadvertentie altijd gebruik van een persoonlijke aanhef vanuit een medewerker van het bedrijf die relevant is voor het verstuurde bericht.

Projecten waar we trots op zijn

Haaer verlofregistratie

Haaer verlofregistratie
Webapplicatie Website
Haaer verlofregistratie

HB Personeel

HB Personeel
Online marketing Website
HB Personeel

Wat zijn de targeting mogelijkheden?

Belangrijk is om te weten wat jouw doelstelling is van adverteren binnen LinkedIn. Daarnaast hebben we de verschillende advertentievormen gezien. Maar uiterst belangrijk is natuurlijk aan wie je deze verschillende advertentievormen toont om de gewenste doelstelling te behalen. Binnen LinkedIn adverteren zijn er een aantal targeting mogelijkheden voor jouw advertenties. Targeting-opties zijn:

  • Locaties
  • Doelgroep kenmerken, zoals bedrijf, werkervaring, opleiding, demografie, interesses en eigenschappen
  • Aangepaste doelgroepen, die je gemaakt hebt met Gematchte doelgroepen

Met locaties bereik je gebruikers op basis van hun geografische gegevens. De geografische locatie van de gebruikers is gebaseerd op de permanente of langdurige locatie die door de gebruiker in zijn of haar persoonlijke gegevens is ingevuld. Bovendien kan de geografische locatie ook gebaseerd zijn op het IP-adres bij een korte termijn bezoek.

Bij doelgroep kenmerken voor jouw advertenties wordt onderscheid gemaakt tussen advertenties voor de B2B-markt en B2C-markt. Zo zijn er voor bedrijven de targeting-opties voor bedrijfscategorie, bedrijfstak of bedrijfsgrootte. Bovendien kan je advertenties laten targeten op een bepaald groeipercentage van een bedrijf, de omzet van een bedrijf of connecties die een bedrijf heeft.

Wanneer je advertenties hebt ontwikkeld en meer wilt targeten op individuen maak je gebruik van demografische gegevens, opleiding, ervaring en interesses. Denk hierbij aan targeten op de leeftijd en/of het geslacht van een gebruiker. Daarnaast kan gebruik worden gemaakt van erkende diploma’s, studierichtingen of opleidingsniveau om advertenties wel of niet te tonen aan bepaalde gebruikers. Gebruikers kunnen zelf hun bekleedde functies, vaardigheden en jaren ervaring invullen binnen hun persoonlijke account. Deze gegevens kunnen vervolgens ook gebruikt worden voor targeting-opties.

Let er tot slot op dat bij de targeting-opties van jouw advertenties dat deze niet gebruikt worden om onderscheid te maken op basis van geslacht, leeftijd of ras/etniciteit. Advertenties die door LinkedIn als discriminerend worden aangemerkt zullen onmiddellijk worden verwijderd. Lees meer over ons advertentiebeleid en targetingdiscriminatie.

De laatste targeting-optie voor het tonen van jouw advertenties is om aangepaste doelgroepen aan te maken. Hierbij kan je volledig jouw doelgroep(en) samenstellen. Hieronder vind je een stappenplan om een eigen doelgroep binnen het platform aan te maken.

“Maak jouw eigen doelgroep binnen 2 stappen”

Hoe maak je jouw eigen doelgroep binnen LinkedIn?

Het maken van een doelgroep binnen LinkedIn doe je op basis van je vormgegeven persona’s. Het proces kent twee stappen die we hieronder toelichten.

Stap 1 – Waar bevindt jouw doelgroep zich?

De eerste vraag die je wordt gesteld voor het maken van jouw doelgroep is: ‘Waar bevindt jouw doelgroep zich?’ Het gaat hierbij dus specifiek om de locatie van jouw doelgroep. Bij de eerste stap geef je dus aan in welk land jouw doelgroep zich bevindt, welke taal jouw doelgroep spreekt, of je je richt op de recente of permanente locatie en sluit je bijvoorbeeld bepaalde locatie uit voor jouw doelgroep.

Stap 2 – Wie is jouw doelgroep?

De tweede stap richt zich meer op de kenmerken van jouw geselecteerde doelgroep uit stap 1. Hiermee verfijn je jouw aangemaakte doelgroep selectie. Bij stap 2 kunnen kenmerken van jouw doelgroep worden toegevoegd of uitgesloten zoals: de functietitel, de bedrijfstak of bepaalde vaardigheden. Daarnaast is het mogelijk om gematchte doelgroepen toe te voegen of uit te sluiten van je geselecteerde doelgroep. Gematchte doelgroepen zijn bepaalde doelgroep segmenten die je specifiek in kan zetten voor retargeting. Voorbeelden van een gematchte doelgroep zijn gebruikers die een pagina op jouw website hebben bezocht, jouw video-advertentie bekeken hebben of een reactie hebben gestuurd op jouw evenement. Door gematchte doelgroepen toe te voegen of uit te sluiten van jouw aangemaakte doelgroep wordt deze dus een stuk specifieker. Let wel op dat LinkedIn een doelgroep van een bepaalde grootte vereist als minimum. Als dit niet het geval is en jouw aangemaakte doelgroep volledig is dan kan je jouw advertentievorm kiezen, een mediabudget instellen en aan de slag gaan met adverteren op het platform.

img-50 img-fifty

Wat zijn de voor- en nadelen van LinkedIn adverteren?

Binnen LinkedIn adverteren zijn er verschillende targeting mogelijkheden voor jouw gekozen advertentievormen. Adverteren via het platform kent hele andere doeleinde dan de andere social mediaplatformen. Lees hieronder wat de voor- en nadelen zijn van het adverteren.

Wat zijn de voordelen van LinkedIn adverteren?

1. Zakelijk communicatiemiddel

Zoals genoemd is LinkedIn zeer verschillend van andere social media platformen zoals Facebook of Instagram. Waarbij deze twee social mediakanalen vooral gericht zijn op entertainment en een sociaal aspect, is LinkedIn een sociaal netwerk voor zakelijke contacten. LinkedIn-gebruikers kunnen via het platform onderling contact leggen om bijvoorbeeld een nieuwe baan te vinden, vakspecifieke berichten te plaatsen, de discussie aan te gaan met mede vakmensen of voor bedrijven om vacatures onder de aandacht te brengen. Het grote voordeel is dat bedrijven goed in kunnen spelen op de zakelijke onderwerpen die spelen op LinkedIn. Hierdoor kunnen organisaties aangepaste (commerciële) uitingen via advertenties plaatsen om interactie te zoeken met (potentiële) klanten.

2. Unieke en gerichte targeting mogelijkheden

Zoals eerder genoemd kent LinkedIn verschillende targeting mogelijkheden. Hierdoor kan je met jouw verschillende advertentievormen zeer specifiek adverteren richting een zakelijke doelgroep. Op andere social mediaplatformen zijn er ook de opties voor demografische en geografische variabelen. Echter, geven de targeting mogelijkheden van LinkedIn jou de mogelijkheid om specifieke variabelen in te zetten voor jouw advertentiecampagnes. Denk hierbij aan filteren op bedrijven, markten, functies of skills. Bovendien kan je bij LinkedIn adverteren de variabelen ‘Groepen’ inzetten. Hierbij target je alleen gebruikers die zich hebben aangesloten bij groepen die binnen hun vakgebied passen.

3. Personeelswerving

Adverteren binnen LinkedIn is enorm geschikt voor het aantrekken van nieuw personeel. Het social mediaplatform is een verzameling van werkend Nederland. De profielen van iedere gebruiker zijn eigenlijk een digitaal cv. Gebruikers zitten vaak op LinkedIn om onderwerpen binnen hun vakgebied mee te krijgen en te ontdekken. Maar daarnaast zitten ook veel mensen op het platform voor eventuele interessante mogelijkheden. Gebruikers plaatsen op hun profiel alle nuttige informatie die jij nodig hebt om een gespecificeerde doelgroep te bereiken. Wanneer vaardigheden, ervaring en het cv beschikbaar zijn, kan gemakkelijk worden geadverteerd op een specifieke persona. Daarnaast worden vacatures of interessante berichten omtrent personeelswerving vaak ook gedeeld. Een LinkedIn-gebruiker zit niet alleen op het platform voor zichzelf, maar ook voor zijn kennissenkring.

Wat zijn de nadelen van LinkedIn adverteren?

1. Hoge kosten voor adverteren

Binnen LinkedIn adverteren zijn er zeer specifieke targeting mogelijkheden. Bovendien zorgt het zakelijke karakter ervoor dat het een zeer geschikt platform is voor bedrijven. Dit maakt het social mediaplatform erg populair voor adverteren, maar automatisch ook duurder. De CPM, CPC en CPL liggen bij LinkedIn adverteren hoog. De verschillende afrekenmodellen van adverteren worden hieronder verder toegelicht. Maar in het kort staat CPM voor Cost per Mille, CPC staat voor Cost per Click en CPL staat voor Cost per Lead. Door de hierboven genoemde voordelen en nog vele meer weet LinkedIn de waarde van zijn gebruikers. Omdat gebruikers zeer specifieke informatie beschikbaar stellen over zichzelf, kan hier gericht op worden getarget bij het adverteren. Door de hoge kosten is het uiterst raadzaam om een duidelijke strategie op te stellen alvorens je begint met adverteren op LinkedIn. De online marketeers van Convident hebben hier veel ervaring mee en weten precies welke strategieën wel of niet werken op LinkedIn.

2. Laag Volume

Een valkuil van adverteren via het zakelijke platform is dat men te specifiek wordt. Hiermee bedoelen wij dat door de vele mogelijkheden in targeting opties, het bereik van jouw advertentiecampagnes zeer snel erg laag kan worden. Voor bedrijven zijn er verschillende manieren om jouw doelgroep te specificeren via LinkedIn. Echter, horen wij vaker dat bedrijven te specifiek targeten waardoor er geen balans meer is tussen de targeting en het bereik van de advertentie. Bij Convident bouwen we een duidelijke strategie voor jouw advertentiecampagnes en zorgen we voor een balans tussen de targeting en het bereik.

Hoe effectief is LinkedIn adverteren?

LinkedIn kent in Nederland z’n 5 miljoen gebruikers, waarvan er 771.000 dagelijks actief zijn op het platform. De doelgroep van LinkedIn zijn zakelijke gebruikers. Daarnaast zien wij het volgende:

  • 43% is vrouw en 57% is man
  • 60% van de gebruikers bevindt zich in de leeftijdscategorie 25-34
  • 50% van de totale internetgebruikers met een diploma heeft een account op LinkedIn

Adverteren via LinkedIn is de laatste jaren enorm uitgebreid. Met nieuwe targeting mogelijkheden konden bedrijven nog nooit zo gericht adverteren. Daarnaast blijkt uit cijfers dat LinkedIn zo’n 277% efficiënter is in het creëren van nieuwe leads dan Facebook.

img-50 img-fifty

Wat kost LinkedIn adverteren?

Kosten van adverteren binnen LinkedIn kunnen hoog oplopen. Maar kosten van adverteren binnen elk platform kunnen zeer snel oplopen wanneer er geen duidelijke strategie bestaat. Wanneer men adverteert op Facebook of via Google Ads is er de mogelijkheid dat de doelstelling, advertentievorm en gekozen targeting niet op elkaar zijn afgestemd. Juist door de zeer specifieke targeting mogelijkheden binnen LinkedIn is het aantrekkelijk geworden voor bedrijven en dus ook duurder. Echter zien wij bij Convident dat vele bedrijven de plank nog misslaan. Met een vooraf opgestelde strategie, die past bij jou doelstelling en bedrijf, zetten wij advertentiecampagnes in LinkedIn uit die winstgevend zijn.

Binnen LinkedIn adverteren is er de mogelijkheid voor een dagbudget of dag- en totaalbudget. Houdt in het achterhoofd dat de kosten voor LinkedIn adverteren 20% hoger kunnen liggen dan jij hebt ingesteld. Dit is waarom men LinkedIn adverteren meestal als duur ervaart. Soms worden jouw advertenties nog voor korte tijd getoond aan gebruikers, terwijl jouw dagbudget al op is. Door hier rekening mee te houden bij het instellen van jouw dag- of totaalbudget, vang je de eventuele extra kosten op. Daarnaast is het belangrijk om jouw doelstelling in het achterhoofd te houden bij de keuze voor het afrekenmodel van LinkedIn adverteren. Adverteren op dit platform kent namelijk drie verschillende afrekenmodellen.

Welke afrekenmodellen hanteert LinkedIn voor adverteren?

1. Cost per Mille (CPM)

CPM staat voor Cost per Mille en betekent de kosten per mille, ook wel kosten per duizend. Zoals de naam al zegt zijn het de kosten die een adverteerder betaalt voor duizend weergaven of vertoningen van een advertentie binnen het platform. CPM is zeer geschikt wanneer je als adverteerder als doel hebt om meer merkbekendheid te genereren. Bij marktintroductie of productlancering focus je bijvoorbeeld op een zo hoog mogelijk aantal weergaven. Binnen de doelgroep die je hebt aangemaakt wil je zo veel mogelijk weergaven. Door het afrekenmodel CPM in te stellen gaat LinkedIn voor jou opzoek naar een zo laag mogelijke CPM.

2. Cost per Click (CPC)

CPC staat voor Cost per Click en betekent de kosten per klik. Zoals de naam al zegt doelt dit afrekenmodel op zoveel mogelijk klikken op jouw advertentie. Wanneer je dit op LinkedIn instelt stuurt LinkedIn op een zo laag mogelijke CPC. Natuurlijk is het van belang om bij deze optie te zorgen voor een hoge CTR van jouw advertentie. De CTR is de Click Through Rate van jouw advertentie en betekent hoeveel mensen op jouw advertentie klikken wanneer deze getoond wordt.

3. Cost per Lead (CPL)

CPL staat voor Cost per Lead en betekent de kosten per lead. Dit afrekenmodel is zeer geschikt wanneer je leads wil genereren voor jouw bedrijf. Met name voor gebruikers die aan het einde van de marketingfunnel zich bevinden, is leadgeneratie erg interessant.

CPM is geschikt voor meer merkbekendheid.

Waarom is LinkedIn adverteren belangrijk?

Tegenwoordig wordt adverteren op LinkedIn steeds duurder, maar dit geldt ook voor andere social mediaplatformen. Adverteren via online kanalen is populairder geworden en dus neemt de concurrentie toe. Echter, zien wij bij Convident dat LinkedIn adverteren nog steeds een erg belangrijk onderdeel is van online marketing. Met name voor bedrijven die zakelijke klanten hebben biedt adverteren op het platform enorme mogelijkheden. Omdat binnen LinkedIn adverteren de advertenties steeds slimmer worden kan men gerichter adverteren. Bovendien kunnen de advertenties zo worden ingesteld dat ze zich richten op gebruikers die actief op zoek zijn of interesse hebben in een oplossing die jij te bieden hebt.

LinkedIn adverteren uitbesteden aan Convident

Zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen komen er veel verschillende zaken kijken bij het adverteren in LinkedIn. Het kan dus voor jouw onderneming een stuk efficiënter zijn om LinkedIn adverteren uit te besteden. Met name op het gebied van tijd en geld kan je dit veel kosten besparen. Zo kan jij je richten op jouw producten, diensten, klanten en partners.

Convident zet jouw LinkedIn advertentiecampagnes neer en beheert deze maandelijks. Wij helpen je met het uitstippelen van een duidelijke strategie die zorgt voor gewenste conversies. Dat doen we onder meer door de volgende toepassingen:

1. Grip op resultaten

Met LinkedIn adverteren bij Convident heb je altijd grip op jouw resultaten. Convident werkt met gecertificeerde SEA-specialisten voor het adverteren binnen dit social media platform. We kunnen je dan ook perfect helpen met het verantwoord (online) groeien als bedrijf en het maximale resultaat uit je budget halen. Dit doen we door op een rendabele manier alleen potentiële klanten te targeten die specifiek opzoek zijn naar jouw producten of dienstverlening.

2. Controle

Bij Convident heb je zelf altijd de controle over het adverteren binnen LinkedIn en de gestelde (dagelijkse) budgetten. Dat maakt het wel zo handig en overzichtelijk. Advertenties en zoekwoorden kunnen ieder moment van de dag aangepast worden, net als jouw budget en campagnekosten.

3. Meetbaarheid

Daarnaast ontvang je iedere maand van onze online marketeers een rapportage van de uitgevoerde advertentieactiviteiten op LinkedIn. Door middel van de rapportages krijg/houd je inzicht in de bezoekers van jouw website/webshop. De maandelijkse overzichten geven antwoord op vragen zoals waar je bezoekers vandaan komen, wat hun leeftijd is of welke conversies goed werken met LinkedIn adverteren. Deze informatie gebruiken we om jouw doelgroep beter te begrijpen en nog gebruiksvriendelijker van dienst zijn in de toekomstige advertenties.

Kan jouw website of webshop meer verkeer en/of conversies gebruiken? Neem contact met ons op om een gerichte advertentiecampagne binnen LinkedIn voor jouw doelgroep(en) te ontwikkelen. Wil je gewoon even sparren met een online marketeer van Convident? Kom dan langs op kantoor om de mogelijkheden van LinkedIn adverteren voor jouw bedrijf te bespreken.

© 2014 - 2022 Copyright - Convident. Convident B.V. wordt beoordeeld met een 4.8 / 5 op basis van 227 beoordelingen. Partnerships Ons werkgebied Privacyverklaring Algemene voorwaarden