Linkbuilding: voorkom deze 5 veelgemaakte fouten

Linkbuilding is al zolang als Google bestaat een essentieel onderdeel in jouw SEO strategie voor het verbeteren van je online vindbaarheid. Linkbuilding is een SEO onderdeel waarop veel fouten gemaakt kunnen worden met grote gevolgen van dien. Daarom willen we in dit artikel informatie geven over de grootste linkbuilding fouten die je moet vermijden.

De 5 meest gemaakte linkbuilding fouten – Probeer dit te vermijden

Wat is linkbuilding en waarom moet je het gebruiken

Linkbuilding is in de basis dat een andere website verwijst (via een link) naar jouw website. Wanneer er verwezen wordt naar jouw website dan denkt Google dat deze kennelijk wel belangrijk is. Daardoor wordt jouw domein sterker en stijg je in de zoekresultaten. Het verkrijgen van een sterk linkprofiel draagt daarom sterk bij aan een betere online vindbaarheid. Wat is een linkprofiel vraag je je af? Het linkprofiel van een website is het totale aantal websites dat naar jouw website verwijst met een link.

Om te bepalen welke links interessant zijn voor jouw website moet je letten op een aantal factoren. Dit zijn de domeinautoriteit, trust flow, citation flow en de relevantie van een website. De domeinautoriteit is de waarde van de gehele website (domein). Daarnaast is trust flow een statistiek die aangeeft hoe betrouwbaar een website is. Citation flow geeft vervolgens aan de hoeveelheid van links die geplaatst is op de websites. In het mooiste geval is de trust en citation flow van een website gelijk aan elkaar. Ten slotte is de relevantie van een website ook heel belangrijk voor een goed linkprofiel.

Stel je voor: je bent de eigenaar van een makelaarskantoor. Dan wil je natuurlijk dat Google je ook op die manier identificeert. Wanneer je links naar jouw website laat verwijzen die gerelateerd zijn aan een makelaarskantoor dan vormt het linkprofiel zich naar de juiste categorie.

Toch maken veel mensen fouten die grote gevolgen kunnen hebben voor jouw website. Dit artikel heeft dan ook als doel om je te behoeden voor deze fouten. Wij hebben daarnaast ook een artikel gemaakt waarin staat welke linkbuilding tips je juist wél moet gebruiken.

1. Links plaatsen op websites met spam score en gestolen content

Doordat linkbuilding een grote rol speelt in het verhogen van online vindbaarheid worden er veel zogenaamde ‘linkbuilding websites’ aangemaakt. In sommige gevallen is dit opgezet door iemand die veel stukken tekst kopieert van andere websites. Ook komt het voor dat een groot aantal links in één keer op de website wordt gezet, waardoor Google dit zit als een geautomatiseerd proces. De straf die Google daaraan geeft is een spamscore. Wanneer websites met gestolen content of een spamscore naar jouw website verwijzen dan wordt een deel van de slechte scores doorgegeven.

2. Irrelevante websites

Mocht je denken ik ga nu zoveel mogelijk links naar mijn eigen website versturen met goede statistieken? Ho, stop! Denk er goed aan dat de website wel relevant moet zijn voor jouw website. Een makelaar wil niet persé geassocieerd worden met een bedrijf dat babykleding verkoopt bijvoorbeeld. Tools zoals Majestic kunnen je helpen te bepalen op welke categorieën een website scoort. In onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van hoofdonderwerpen waar een online marketingbedrijf op scoort.

Majestic onderwerpen website

3. Geen variatie in ankerteksten

Wanneer je geplaatst wordt op een website dan wordt jouw website gekoppeld aan een zogenaamde anchortekst. Dit is in principe een woord waaraan een hyperlink gekoppeld is, bijvoorbeeld SEO diensten. Door een link te plaatsen aan een bepaald woord of woorden weet Google waar de pagina overgaat. Een valkuil is echter dat je alleen maar dezelfde ankerteksten gebruikt. Dan kom je manipulatief over in de ogen van Google. Gebruik liever verschillende ankerteksten zoals bijvoorbeeld synoniemen. Een voorbeeld zou kunnen zijn om SEO diensten te vervangen met zoekmachine optimalisatie diensten.

4. Uitsluitend links plaatsen op linkpagina’s

Misschien ben je deze pagina’s wel eens tegengekomen op websites. Bepaalde pagina’s van websites bevatten soms honderden links. De titels van deze pagina’s zijn vaak: partners, links of samenwerkingen. Hoewel het niet kwaad kan dat jouw website genoemd staat op zo’n pagina is het aan te bevelen om niet alleen op deze pagina’s jezelf aan te bieden. Jouw website krijgt niet veel sterkte van deze linkpagina’s omdat de link waarin je genoemd bent, één van de velen is. Als variatie kan je daarom aanbieden om een blogartikel te schrijven voor de website waarop je geplaatst wil worden. 

5. AB-linkruil

Wanneer je opzoek bent naar linkjes naar jouw website dan is het misschien verleidelijk om een AB-linkruil te maken met een partij. In zo’n ruil link jij naar een website waarna deze weer naar jou verwijst. Dit is een linkconstructie die door Google makkelijk op te sporen is en draagt niet bij aan een sterkere website. Daarom is het aan te raden om een ABCD-linkruil op te zetten. Daarbij beschikt je ruilpartner over 2 websites en jij ook. Daardoor linken geen van de websites naar elkaar toe.

Jouw online vindbaarheid verhogen?

Linkbuilding is belangrijk voor het goed vindbaar maken van jouw website. Een sterk linkprofiel moet daarom ook een doel van iedere organisatie of bedrijf zijn. Heb je moeite met linkbuilding en ben je op zoek naar een partner die je hierbij kan helpen? Neem dan contact met ons op en maak vrijblijvend een afspraak.


Wilco de Haan
Online marketeer
© 2014 - 2020 Copyright - Convident. Convident B.V. wordt beoordeeld met een 4.8 / 5 op basis van 46 beoordelingen. Partnerships Ons werkgebied Privacyverklaring Algemene voorwaarden