In 2018 werd de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) ingevoerd. Dit had ook op websites en webshops een grote impact omdat deze vaak gegevens van de bezoeker verzamelt. Denk bijvoorbeeld aan het verzamelen van cookies of invulformulieren. In deze blog geven we 5 tips waarmee we je op weg helpen naar een website die AVG-proof is.
Voorheen kenden we de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Sinds de invoering van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in 2018 is deze wet te komen vervallen. In plaats daarvan bestaat er nu een wetgeving die in de hele Europese Unie hetzelfde is. Deze verandering heeft onder andere gezorgd voor een versterking en uitbreiding van privacy rechten en meer verantwoordelijkheden voor organisaties. De autoriteit Persoonsgegevens maakte de interactieve tool ‘AVG-regelhulp’ die je een praktisch advies op maat geeft over wat je moet doen om aan de AVG te voldoen.
Maar met de AVG ben je er nog niet, de Europese ePrivacy Verordening (ePV) zal in 2021 waarschijnlijk ook zijn intrede gaan doen. Waar de AVG zich vooral richt op de bescherming van persoonsgegevens, kijkt de ePV specifiek naar de verwerking van persoonsgegevens voor elektronische communicatiediensten zoals WhatApp en Facebook mesenger. Daarnaast gaat deze wet in op het plaatsen en toestemming vragen van cookies en het spamverbod.
Het kan een hele sleur zijn om de complexe wetgeving rondom de privacy door te moeten nemen. Wij geven je daarom 5 tips omtrent de privacywetgeving die betrekking hebben op websites. Het is natuurlijk altijd slim om daarnaast ook de AVG-regelhulp te gebruiken, zodat je er zeker van bent dat jouw website helemaal volgens de richtlijnen van de AVG en ePV is.
Wanneer je een website bij Convident laat maken hoef je je hier natuurlijk niet om te bekommeren. Op verzoek zorgen wij ervoor dat jouw nieuwe website voldoet aan de privacywetgeving. Heb je al een website en wil je een privacycheck laten doen? Neem ook daarvoor gerust contact met ons op!