Content is king, daarom is het uitvoeren van een content gap analyse onmisbaar in jouw contentstrategie. Om goed te scoren in de zoekmachines wil je sterke content plaatsen die een bijdrage leveren aan de bezoeker. Jouw expertise van het onderwerp speelt hierbij een grote rol (Lees meer over het EAT-principe). Door het uitvoeren van een content gap analyse kom je te weten welke kansen je hebt gemist. Dit zijn de ‘gaten in je content’ en deze gaten wil je vullen om beter te scoren binnen Google en een zo goed mogelijk antwoord te kunnen bieden aan de bezoeker.
Met het vullen van de content gaps valt snel winst te behalen. Deze gaps worden ook wel ‘laaghangend fruit’ genoemd. Laaghangend fruit in letterlijke zin is fruit dat laag aan de boom hangt en makkelijk te oogsten valt. Binnen de marketing gebruiken we dit als metafoor voor de kansen waar snel en met weinig inspanning veel resultaten kunnen worden behaald. Hoe je dit fruit in de digitale wereld kunt vinden en plukken lees je in dit artikel.
Een content gap analyse is een onderzoek waarbij je uitzoekt bij welke onderwerpen er informatie ontbreekt. Deze kan je ontdekken door op onderzoek uit te gaan, kan je bronnen of vergelijkbare artikelen vinden die dieper op het hoofdonderwerp ingaan? Dan doe je er goed aan om dit én extra informatie te delen in jouw artikel. Je gaat op zoek naar relevante termen of vraagstukken die concurrenten wel behandelen maar die jij over hebt geslagen. Stel jezelf de vraag: Welke informatie is relevant omtrent mijn keyword?
Door een content gap analyse uit te voeren kun je de content kloof tussen jou en jouw concurrent overbruggen. Het biedt een inzicht in welke content goed scoort op welke zoektermen en welke zoektermen je beter kunt toevoegen op jouw pagina. Wellicht is een onderwerp toch te divers en kun je hier beter een geheel nieuwe pagina voor maken. Een content gap analyse is waardevol omdat het inzicht geeft in de volgende punten:
Om de meeste waarde uit een content gap analyse te halen is het belangrijk om jouw onderzoek zo goed mogelijk uit te voeren.
Om de beste resultaten te behalen uit jouw content gap analyse is het verstandig om een goed inzicht te krijgen in jouw huidige situatie en verkeer en dat van de concurrent. Beperk je hierbij niet tot één concurrent binnen jouw markt! Voer zelf een content gap analyse uit met behulp van de volgende stappen:
De eerste stap is om uit te zoeken op welke zoektermen of keywords jouw website al rankt. Veel verschillende SEO tools bieden de mogelijkheid deze informatie in te zien maar dit is ook te vinden met Google Search Console. (Echter bestaan er ook betaalde tools om een nog beter beeld te krijgen van je organische vindbaarheid zoals: Ahrefs, Semrush, Moz en Ubersuggest)
Veel tools geven aan hoe hoog de concurrentie op een bepaalde zoekterm is. Om gemakkelijk scores te behalen en het zogeheten ‘laaghangend fruit’ op te rapen raden we aan te beginnen bij zoektermen met een lage concurrentie die momenteel net boven de top 10 resultaten in Google valt. Dit zijn zoektermen die al redelijk goed scoren, maar net de boot missen als het gaat om een plaatsing op de 1e pagina van de Google SERP. Vanwege de lage concurrentie heeft dit zoekwoord de potentie om snel stijgen wanneer je juist gebruikt maakt van de content gap analyse.
Nu je een lijst hebt met (relatief) eenvoudige zoektermen om op te scoren is het tijd om de concurrenten te vinden. Stel jezelf de vraag: Wie rankt er wel goed op mijn zoekterm? Jouw concurrenten vind je gemakkelijk door de zoekterm in de Google zoekbalk te toetsen en de top 3 (of 5) resultaten te analyseren. Het is verstandig om naast jouw zoektermen te noteren welke concurrent goed scoort op welke zoekterm.
Je hebt jouw zoektermen in kaart gebracht en je weet nu wie de concurrenten zijn. De volgende stap is het uitzoeken welke content en zoektermen er ontbreken op jouw pagina. Een tool als Ahrefs kan in één keer een overzicht bieden van zoektermen waarop jij niet rankt in tegenstelling tot de concurrent. Zo ben je weinig tijd kwijt aan het lezen en scannen van teksten om zoektermen op te speuren maar krijg je een volledig overzicht binnen een paar seconden op je scherm te zien.
Houd al je bevindingen gedurende jouw content gap analyse bij. Nu heb je een overzicht van keywords, de betreffende concurrenten én een overzicht van de gemiste kansen/keywords. Om een goede strategie te bepalen is het verstandig je bevindingen te bundelen en stapsgewijs uit te voeren.
Als SEO marketeers weten we natuurlijk dat het goed ranken van jouw website niet alleen aan de content ligt. Ook de techniek en autoriteit van een website spelen een grote rol bij Google’s ranking factor. Ben jij benieuwd hoe een content gap analyse jouw website het zetje kan geven dat het nodig heeft? Kom in contact met onze SEO marketeers om de mogelijkheden te bespreken.