Het kerstseizoen komt er weer aan, met veel kortingen en de vele consumenten die starten met hun kerstinkopen. Hierbij zijn er verschillende actiedagen, waaronder ook dagen die overgewaaid zijn vanuit de Verenigde Staten zoals Black Friday en Cyber Monday. Black Friday was afgelopen vrijdag en vandaag is het de beurt aan de online variant, Cyber Monday! Sommige retailers gaan zelfs zover dat ze een hele week korting hebben gegeven. Maar wat houdt dit nu in? En hoe is het ontstaan?
Cyber Monday is één van de grootste actiedagen in de Verenigde Staten en is doorgestroomd naar Europa. Cyber Monday kan je zien als de online variant van Black Friday. Cyber Monday is dus alleen voor bedrijven met een online website waar mensen aankopen doen. Op deze dag kunnen consumenten online profiteren van fikse kortingen.
Cyber Monday werd in 2005 voor het eerst gehouden als tegenhanger van Black Friday. In tegenstelling tot Black Friday is Cyber Monday exclusief online. Waar winkels tegen problemen aanlopen als beperkte voorraad en mensen die ruzie maakten in de winkel, zagen webshops een kans om een dag te lanceren met alleen online aanbiedingen. Tijdens Cyber Monday kunnen consumenten profiteren van grote kortingen zonder lang in de rij te moeten staan, zonder met elkaar te hoeven vechten voor die laatste tv. Voor bedrijven met zowel een webshop als winkel is het met Cyber Monday en Black Friday dubbel feest. Waar ze in de winkel al flinke kortingen kunnen geven, kunnen zij online er nog een schepje bovenop doen tijdens Cyber Monday.
Sinds 2015 doen webshops in Nederland ook mee aan dit kortingsfestijn. Waar in 2015 nog slechts een handjevol webshops hieraan meededen, zien we nu vrijwel elke webshop hieraan meedoen. Het is in de loop der jaren erg hard gegaan en elk jaar doen er steeds meer webshops hieraan mee en halen op Cyber Monday een groot deel van hun jaaromzet binnen.
Door de huidige pandemie, spenderen mensen meer tijd thuis en worden er dus ook meer spullen online gekocht. Cyber Monday is vandaar ook een actiedag met online kortingen en inkopen die compleet coronaproof kunnen verlopen.
Hierbij moet er wel rekening gehouden worden met het logistieke aspect. Al die online aankopen moeten natuurlijk ook verzonden worden naar de consument en dat kan met de vele aankopen op Cyber Monday nog een flinke opgave zijn. Er wordt dan ook ingeschat dat Cyber Monday een nog grotere impact zal hebben op de logistieke sector dan Black Friday. Het gaat zelfs zover dat Cyber Monday gezien wordt als de drukste pakjesdag van 2021. Wees dus transparant met jouw klanten en zorg dat ze rekening houden met de langere bezorgtijd in vergelijking met andere periodes.
Ben jij al voorbereid op de feestdagen? Heb jij nog hulp nodig met je online marketing? Neem dan contact op met onze online marketeers. Wij kunnen jou helpen met een goede online marketing strategie!