Interne links uitgelegd: Alles wat je moet weten over interne linkbuilding

Met interne links zorg je ervoor dat Google je pagina’s beter kan vinden, een structuur kan ontdekken en een hiërarchie van content kan onderscheiden. Interne links verbinden de inhoud van je website waardoor relevante pagina’s elkaar waarde geven. Een juiste interne linkstrategie werkt goed voor je SEO. In dit artikel vertellen we alles wat je moet weten over interne links en hoe je dit toepast.

Interne links

 

Wat zijn interne links?

Een interne link is een link van een pagina op een website, die naar een andere pagina op dezelfde website verwijst. Interne links kunnen zichtbaar zijn in een navigatiebalk of menu, maar ze kunnen ook gebruikt worden in de lopende tekst. Dit is bijvoorbeeld een interne link naar ‘interne links’ uit onze begrippenlijst.

Op deze manier helpen interne links jouw websitebezoeker met het navigeren door jouw website zonder het domein te verlaten. Dit verbetert de overzichtelijkheid van een website en kan ook een verkoop stimuleren, door vanuit een informatieve pagina door te linken naar een relevante dienst of product.

Het verschil tussen interne links en externe links

Interne links zijn dus verwijzingen van je website, die een bezoeker naar een andere pagina brengt op dezelfde website. Externe links daarentegen zijn verwijzingen die een gebruiker doorstuurt naar een ander domein. Het verkrijgen van externe links (andere websites die naar jouw website linken) doen we door middel van linkbuilding.

Waarom zijn links belangrijk voor Google?

Interne links zijn essentieel voor het hoger scoren in Google, maar waarom? Google volgt links om inhoud op websites te ontdekken en deze te rangschikken in de zoekresultaten. Als een bericht of pagina veel relevante links krijgt, geeft dit Google het signaal dat het een waardevolle pagina is. Interne links heb je zelf de controle over. Zo kun je bezoekers en Google dus begeleiden naar je belangrijkste pagina’s.

interne linkstructuur

Interne links leggen relaties tussen pagina’s

Google crawlt websites door interne en externe links te volgen met behulp van een bot. Deze bot komt aan op de website, bekijkt de pagina en volgt de eerste link. Door de links te volgen, kan Google de relatie tussen de verschillende pagina’s, berichten en andere inhoud achterhalen. Op deze manier komt Google erachter welke pagina’s op uw site vergelijkbare onderwerpen behandelen. Het behandelen van vergelijkbare inhoud, of keyword clusters hebben we behandeld in dit artikel: Keyword clusters toepassen voor SEO.

Voorkom orphan pages

Een orphan page is een pagina waar geen interne link naartoe verwijst. Google kan de pagina niet vinden en ook niet indexeren zonder een interne link naar de pagina toe.

Veel websites hebben tegenwoordig automatische sitemaps die de URL van alle pagina’s vermelden, echter kan het zoekmachines veel tijd kosten om deze pagina’s uiteindelijk te bereiken. Met name grote websites met veel pagina’s hebben hier problemen mee. Door interne links toe te voegen naar nieuw geschreven pagina’s heeft de zoekmachine meer manieren om deze inhoud te bereiken, te lezen en te beoordelen.

Contextuele interne linkstrategie

Het is erg belangrijk voor je SEO om de interne links van je website regelmatig te controleren en te verbeteren waar nodig. Wanneer je met verschillende artikelen of pagina’s over een bepaald onderwerp hebt geschreven, moet je deze content met elkaar koppelen. Hierdoor geef je aan dat deze pagina’s gerelateerd zijn aan elkaar.

Dit helpt Google met het ontdekken van de overkoepelende pagina. Om dit te doen, moet je alle artikelen over het onderwerp naar deze overkoepelende pagina sturen. Uiteraard moet je op deze pagina weer doorlinken naar alle gerelateerde artikelen.

Linken op basis van hiërarchie

Als je een website hebt met hiërarchische pagina’s zoals een webshop met verschillende productcategorieën, koppel dan de bovenliggende pagina aan hun onderliggende pagina’s en vice versa.

Voorbeeld:
Op een categoriepagina voor bijvoorbeeld ‘hondenspullen’ wil je intern doorlinken naar de verschillende subcategorieën zoals ‘hondenvoer’, ‘hondenspeelgoed’ en ‘hondendekens’.

Voeg een -meer van dit- sectie toe

Schrijf je artikelen voor een blog en heb je hetzelfde hoofdonderwerp al eens eerder behandeld? Voeg een sectie aan de blogpagina toe waarin je gerelateerde artikelen uitlicht.

Voorbeeld:
In een artikel over het schoonmaken van tuinmeubelen voeg je een sectie toe waarin je verwijst naar een eerder artikel over het schoonmaken van je parasol en een artikel over het zomerklaar maken van je tuin.

Interne navigatie links

Naast het plaatsen van berichten en pagina’s die met het onderwerp te maken hebben, is het verstandig interne links te plaatsen vanaf de homepage en het bovenste navigatiemenu. Dit pas je toe op de pagina’s die het meest belangrijk zijn zoals je diensten. Een gebruiker en de Google bot kan zo gemakkelijk bij je belangrijkste pagina’s komen.

Voorbeeld:
Via ons hoofdmenu kun je gemakkelijk navigeren naar onze diensten. Ook op de homepage verwijzen we naar ‘Website’, ‘Webshop’ en ‘Online marketing’.

Interne links in het hoofdmenu

Anchors / Ankerteksten

Nu je weet waar en waarom je interne links moet toepassen, is het goed om te weten welke anchor-tekst of ankertekst je moet gebruiken. De ankertekst is de klikbare tekst die de bezoeker te zien krijgt, waar de link achter zit.

Vroeger kon je alle ankerteksten hetzelfde keyword geven en Google zou je site hoger plaatsen voor dat trefwoord. Tegenwoordig is Google slim genoeg om te begrijpen dat de inhoud rond de ankertekst meer zegt over de relevantie van een zoekwoord dan de anchor-tekst zelf. Je kunt prima trefwoorden gebruiken als anker voor je interne link, maar voeg niet hetzelfde keyword bij iedere link.

Verbeter je SEO met interne links en goede content

Een sterke, geoptimaliseerde interne linkstructuur is fijn, maar content = king. Zorg er daarom voor dat jouw linkstrategie aansluit bij de content. Om goed te scoren in de zoekmachines wil je sterke content plaatsen die een bijdrage leveren aan de bezoeker.

Het uitbreiden van je huidige pagina’s door interne links toe te voegen naar gerelateerde informatie is super voor je SEO. Maar hoe vind je meer zoektermen rondom je bestaande content?

In dit artikel over Content Gaps leggen we je uit hoe je meer keywords kunt ontdekken en deze toepast. Vervolgens kun je deze nieuw geschreven content weer verbinden met interne links om zo de website te verbeteren.

Ben je benieuwd hoe interne links jouw bedrijf kunnen helpen? Probeer het uit of kom in contact met onze SEO marketeers.


Timo
Online marketeer