Humaniz vraagt Convident co-founder Rick Dreise voor interview

Ondernemer Gerard Duursma van Humaniz heeft Convident co-founder Rick Dreise gevraagd voor zijn periodieke interviews met ambitieuze ondernemers. Duursma: “Ik ken Rick al wat jaren en hij is een energieke ondernemer met hart voor de zaak. Hij wil succesvol worden en heeft een passie voor ondernemen en zijn bedrijf. Het wordt hoog tijd voor een inspirerend interview met deze co-founder van dit prachtige bedrijf”.

Rick Dreise

Directeur algemene zaken Convident BV

Het Humaniz-effect

Gerard Duursma gaat voor nieuwe spirit, verbindingen leggen en luidop benoemde ambities. In zijn interviews met ondernemers gaat hij de diepte in en is hij op zoek naar oprechte verhalen. Ook wil hij met pakkende en onderscheidende content je verhaal vertellen. Het netwerk aan betrokken makers van Humaniz helpt je daarbij. Vind het unieke verhaal van jouw team of bedrijf terug in teksten, video, podcast en (social) media -berichten waar je met elkaar trots op bent.

Duursma: “De filosofie van Convident om online succesvol te worden, past bij de ambities van mijzelf als ondernemer en biedt volop stof voor andere ondernemers en bedrijven. Ze bieden maatwerk oplossingen voor bedrijven en organisaties. Van strategie & concept, design, development tot en met jouw eigen digitale marketing omgeving. Zij zijn de technici onder de motorkap die ervoor zorgen dat websites, webshops, webapplicaties en online marketing naadloos werken”.

Meer over Gerard Duursma

‘Jullie zijn zelf inmiddels robots geworden.’ Met een grote grijns en een energieke uitstraling breekt Gerard Duursma menig gespannen sfeer in een zaal of vergaderruimte. ‘Ontmoet ik hier medewerkers die allemaal op elkaar zijn gaan lijken, of unieke mensen die ieder 100% hun talenten kunnen inzetten?’

Samen met alle mensen in de organisatie gaat Gerard gericht en zonder fluwelen handschoenen op zoek naar de purpose van een bedrijf. Waarom zijn we er, welk verschil maken we en hoe worden we zelf ambassadeurs van dat verhaal? De ene keer doet hij dat in een motiverende presentatie die ervoor zorgt dat mensen opgeladen en met zelfvertrouwen aan de slag gaan in de online en offline wereld. De andere keer in een langer lopend traject met heldere stappen en een breder netwerk van Humaniz naar uiteindelijk een meer menselijke en daarmee succesvolle organisatie.

Als docent en marketeer merkte hij jaren geleden al dat de wereld van onderwijs, bedrijven en organisaties dreef op kleurloze en zakelijke ambities. ‘Je gedragen zoals iedereen doet, zinnen gebruiken die iedereen gebruikt. Grijs! Zelf heb ik me jarenlang ook geconformeerd. Doe maar gewoon, was de slogan om mij heen. Totdat je merkt dat je pas echt leeft en waarde toevoegt als je luistert naar je innerlijke drijfveren en onderscheidende denkbeelden. Die les pas ik dagelijks toe.’

Hoe we van fabrieken weer plekken met menselijk kapitaal worden? ‘In plaats van fronsend te praten over organisatiestructuren en doelstellingen, begin ik bij de passie en het individu. Van macht naar kracht. Geen opgelegde missie van bovenaf, maar werken met de energie die nu niet benut wordt. Wat je dan meemaakt is te gek. Collega’s die zich jarenlang amper hebben laten horen, houden gloedvolle betogen. Mensen met een harnas laten zien wie ze werkelijk zijn en waar ze op ‘aan gaan’. Managers zien ineens een afdeling vol potentie, in plaats van vakkenvullers en Outlook-slaven.’

De rol van Duursma, die als docent, marketeer en strateeg zijn ervaring nu inzet bij organisaties en bedrijven, is in 1 woord te vatten. ‘Transformer is eigenlijk de beste term haha, hoe futuristisch dat ook klinkt. Ik zorg weer voor bezieling in de organisatie. Tijdens dit proces bouw ik graag bruggen tussen de gevestigde orde en de jongere generaties die net het werkveld betreden. Beiden kunnen namelijk zoveel van elkaar leren, zonde als daar niets mee wordt gedaan. Denk bijvoorbeeld aan hoe jongeren met moderne technologieën omgaan, en in digitale netwerken een effectieve manier van werken hebben gevonden. Iets waar de rest van de organisatie van kan leren.’

Dat blijven leren staat centraal in de aanpak van Gerard. ‘HR is meestal een soort eiland in de organisatie. Mijn strategie is om alle afdelingen met elkaar en de buitenwereld te verbinden. Investeren in de medewerkers en hun specifieke vakkennis mag daarbij niet worden vergeten. Hiermee samenhangend adviseer ik om medewerkers levenslang leerling te laten zijn. Leergierigheid maakt dat mensen zich willen blijven verdiepen in nieuwe dingen en zich gaan ontplooien. Daarnaast hoort de HR-afdeling wat mij betreft vol te zitten met relatiebouwers. Ze zijn erom zich te interesseren in de mensen en hun gevoelens. Om te verbinden  met het hoogste bedrijfsgoed: medewerkers. Zo’n luisterend oor kan in de meeste gevallen al veel werkgerelateerde narigheid en mentale afhakers voorkomen.’

Interview Rick Dreise

Het interview van Rick Dreise van Convident zal in de tweede helft van 2020 plaatsvinden in een fantatische auto van BMW De Beier uit Heerenveen. Uiteraard zal deze naast de Humaniz kanalen ook op de Convident kanalen te vinden zijn!


Rick
Co-founder