Met de google pagespeed insights tool krijg je inzage in hoe je snel je website is. Een snelle website is tegenwoordig heel normaal. Als het laden van een website langer dan 10 seconden duurt zullen je bezoekers denken dat er iets mis is met de website of dat er iets niet werkt. Wanneer de bezoekers sneller de website te zien krijgen hebben ze ook sneller de informatie die ze zoeken. Ook google kijkt naar de snelheid van de website. Als de website snel zichtbaar is zal google dit meenemen in de beoordeling en een betere waardering geven. Om een snellere website te realiseren heeft google een tool ontwikkeld ‘pagespeed insights’. Deze tool geeft je inzicht in de snelheid van de website met scores en tips hoe je de website sneller kan laten functioneren.
Welke verbeteringen kun je inzetten?
Je wilt met het verbeteren van de snelheid van je website natuurlijk ook direct resultaten zien. Het is zonde als er veel tijd gestoken wordt in minimale verbeteringen waarbij we amper resultaten zien. Het doel wat je wilt bereiken met een snellere website is dat je positionering in google een groter effect zal hebben dan je concurrenten. Hierbij speelt het maken van goede content ook een grote rol. Dit heeft namelijk ook een groot effect op de positionering van de zoekresultaten. Ook is het verstandig na te denken met welke zoekwoorden je het beste gevonden wilt worden en met welke pagina je naar voren wilt komen in de beoordeling van google. Veel van de wijzigingen die doorgevoerd worden gelden voor de hele website, maar let ook op de pagina waar je goed mee gevonden wilt worden en optimaliseer deze.
Desktop of mobiel?
De tool pagespeed maakt een onderscheid tussen desktop en mobiel. De verbinding op een desktop is vaak sneller dan een mobiele telefoon. Dit heeft te maken met de slechtere verbinding op de telefoon. De beoordeling die pagespeed insight geeft is opgesplitst in drie onderdelen:
- Groen vinkje, Niets meer aan doen
- Geel uitroepteken, Ruimte voor verbetering
- Rood uitroepteken, direct aanpassen
Je eigen website
Je bezoekers willen gemakkelijk je website kunnen vinden en tegenwoordig zoeken we vaker met onze mobiele telefoon dan op de desktop. De website moet wel aangepast worden op je mobiele telefoon met een kleiner formaat, ook wel omschreven met de term responsive. Zorg er niet voor dat je bezoekers worden omgeleid naar een andere pagina die wel responsive is. Dit zorgt voor een langere laadtijd en bezoekers zullen sneller geneigd zijn een andere website te bezoeken.
Reactietijd van de server
Vaak heb je geen invloed in de reactietijd van de server omdat dit afhankelijk is van de hosting. Kies daarom een hosting partij waarbij de reactietijd van de server laag is.
Afbeeldingen
Als je afbeeldingen plaatst bij je artikel of website moeten de afbeeldingen natuurlijk ook nog ingeladen worden. Zorg voor een kleinere resolutie van foto’s of snij ze bij. Zo voorkom je dat de snelheid van de website wordt vertraagd.
Contact
Convident is een full-service webbureau dat zelf up-to-date blijft met marketing trends en ontwikkelingen. Naast dat onze eigen creatievelingen daar zelf midden in zitten en altijd de laatste snufjes willen ontdekken, doen we dit natuurlijk ook voor onze klanten. Hiermee voorzien we onze relaties van de laatste trends met het oog gericht op de toekomst. Heeft jouw organisatie een specifiek vraagstuk en kan Convident je helpen op het gebied van (online) marketing, branding of met het ontwikkelen van een toekomstgerichte website, webshop of app? Neem dan contact met ons op of plan gelijk een afspraak!