Hoe voorbereiden op Black Friday?

Black Friday komt er weer aan! De Amerikaanse marketinghype heeft de laatste jaren steeds meer voet aan de grond gekregen in Nederland. Het lijkt alsof Black Friday een compleet ingeburgerde Nederlandse gewoonte is geworden tijdens de afgelopen jaren en het kan ook relevant zijn voor jou! Want Black Friday kan voor jouw bedrijf veel nieuwe webshopbezoekers en dus meer omzet betekenen. Maar is Black Friday echt een groeiende trend geworden in Nederland of staat dit alsnog bekend als hype? Zoals enkelen van jullie je misschien nog kunnen herinneren hebben wij in 2019 ook een artikel geschreven over Black Friday. Na (wederom) een kort onderzoek in Google Trends kunnen we concluderen dat Black Friday niet langer een hype is maar een ingeburgerde Nederlandse traditie. De cijfers laten zien dat steeds meer bedrijven en consumenten zich stevig aan het voorbereiden zijn op deze dag van aan de ene kant hoge kortingen en aan de andere kant meer omzet en een groter wordende klantenbestand.

Wellicht wil je zelf nog antciperen op deze marketinghype met jouw bedrijf of wil je nog even nalezen of je al de benodigde stappen hebt genomen. Speciaal voor die ondernemers hebben wij een opsomming gemaakt van punten die je ter voorbereiding sowieso niet mag missen! Want wij willen dat jij Convident Black Friday ingaat!

Online marketingstrategie

De eerste tip die we je meegeven is om jouw online marketingstrategie af te stemmen op Black Friday. Het is namelijk belangrijk dat jij aan jouw doelgroep(en) verkondigt dat jij deelneemt aan Black Friday. Je kan eenvoudigweg jouw doelgroep op de hoogte brengen via een nieuwsbrief naar jouw meest loyale klanten. Het gaat echter verder dan dat, zo is het slim om deelname aan Black Friday ook te vermelden op jouw webshop (en om een speciale landingspagina hiervoor aan te maken natuurlijk). Bovendien helpen jouw sociale mediakanalen ook met het bereiken van je doelgroep(en). Het aanpassen van jouw social media marketing plan kan namelijk een groot verschil maken in de hoeveelheid verkeer dat je tijdens de actie verkrijgt. Je dient dan ook onvergetelijk en herkenbaar te zijn tijdens Black Friday. Zo zorg je ervoor dat jij tijdens deze dagen de concurrentie te slim af bent en jouw bedrijf succesvol is op Black Friday.

Om de online marketingstrategie volledig te doen slagen op Black Friday, moet er ook wel een zeker doel zijn die jij voor ogen hebt. Wil je van jouw oude voorraad af? Wil je jouw naamsbekendheid vergroten? Doe je het om gezonde concurrentie te onderhouden? Er is een breed scala aan mogelijkheden waarom jij deel kan nemen aan Black Friday. Het is dan ook belangrijk dat jij een online marketingcampagne voert die relevant is om jouw doel te bereiken. Zo maak je bijvoorbeeld duidelijk dat de actie niet telt op een nieuwe collectie.

Daarnaast is het ook handig om blogs te plaatsen op jouw webshop die de Black Friday actie(s) vermelden/promoten. Hierin kan je dan specifieke zoekwoorden toevoegen, zodat jouw SEO- en SEA-campagnes volledig zijn afgestemd op de betreffende actie(s). Zo kan jij ervoor zorgen dat je de perfecte online marketingstrategie hebt voor de meest succesvolle Black Friday.

Anticiperen

De tweede tip is om in te spelen op meer bestaande actiedagen naast Black Friday, zoals Cyber Monday. Je hebt namelijk een heleboel dagen waar je in november en december nog rekening mee dient te houden. Als ondernemer is het jouw taak om te kijken welke actiedagen relevant zijn voor jouw bedrijf en aansluiten bij jouw doelgroep(en). Hieronder een lijstje met komende actiedagen:

  • Singles day: donderdag 11 november 2021
  • Black Friday: vrijdag 26 november 2021
  • Cyber Monday: maandag 29 november 2021
  • Sinterklaas: zondag 5 december 2021
  • Super Saturday: zaterdag 18 december 2021
  • Kerstavond: vrijdag 24 december 2021
  • Eerste Kerstdag: zaterdag 25 december 2021
  • Tweede Kerstdag: zondag 26 december 2021

Door deel te nemen aan meerdere actiedagen toon je aan dat je geen one-trick-pony bent en je actief bezighoudt met de feestdagen of acties waar jouw doelgroep(en) ook om geeft. Het constant anticiperen en op de hoogte zijn van de laatste trends is zeer belangrijk als je goed wilt inspelen op de vraag van jouw doelgroep(en). Jij dient te weten wat zij willen voordat ze zelf weten wat ze willen, alleen zo kan jij goed anticiperen en reageren op de toekomst van jouw bedrijf.

Black Friday

Wees voorbereid!

Een derde tip is om ervoor te zorgen dat jouw webshop voorbereid is op het grotere aantal bezoekers die jouw webshop tijdens Black Friday krijgt. Want wat jouw klant het vervelendst vindt tijdens het online winkelen is wanneer er een storing is op jouw webshop en handelingen daardoor trager of niet worden uitgevoerd. Als ondernemer is dit ook zeker geen leuke ervaring, omdat dit voor veel misgelopen verkopen en kosten kan zorgen. Daarom raden we aan om jouw webshop voor te bereiden op het extra verkeer dat er tijdens acties als Black Friday bijkomt.

De efficiëntste manier om jouw webshop voor te bereiden op Black Friday is door alle applicaties binnen jouw webshop grondig te testen. Zo kan je beter inschatten wat er mis kan lopen en kan je van tevoren hierop inspelen door alles in te zetten op het voorkomen van de (eventuele) problemen. Er kan natuurlijk altijd iets fout gaan, maar hoe beter jij jouw webshop op acties zoals Black Friday en Cyber Monday zal voorbereiden, hoe minder kans er is op onverwachte problemen!

Verder kan je verschillende voorbereidingen treffen voor een geslaagde Black Friday. Zo kan je bijvoorbeeld jouw online marketing campagnes al klaarzetten in Google Ads, de sociale media campagnes op de juist platformen delen, alle nieuwsbrieven versturen via e-mail en alle andere marketing acties die jij onderneemt op Black Friday voorbereiden. Het is dan ook nuttig om jouw producten in het zicht van jouw doelgroep(en) te duwen door advertenties te verspreiden op sociale media platformen. Indien je nog geen ervaring hebt op het vlak van social media marketing, kan Convident je hier zeker in bijstaan. Zo raden onze online marketeers aan om eerst Facebook te gebruiken, indien je nog nieuw bent in het voeren van sociale media campagnes. Bovendien zijn advertenties op Facebook vaak ook zichtbaar op Instagram!

Tot slot hebben wij vernomen dat Google het gebruiksvriendelijker wil maken voor ondernemers om te verkopen tijdens feest(verkoop)dagen middels een update. Het gewenste gevolg hiervan is om de internetgebruiker nog meer van dienst te zijn tijdens zijn online aankoopproces. Een voorbeeld uit de update is dat ondernemers specifieke geschreven landingspagina’s voor feest(verkoop)dagen niet hoeven te verwijderen van de website of webshop. Als de feest(verkoop)dag voorbij is kunnen ondernemers gemakkelijk hun specifieke landingspagina’s opslaan en eventueel een volgende keer weer gebruiken voor inspiratie. Lees hier meer informatie over “Een nieuwe ontwikkeling voor Merchant shopping”.

Are you ready?!

Wil je weten of jouw webshop klaar is voor Black Friday? Om al jouw acties in voorbereiding op Black Friday in goede banen te leiden, vonden we het handig om jou te voorzien van een checklist. Zo kan je zien hoe goed jouw webshop al voorbereid is op Black Friday. Want misschien zijn er nog enkele aanpassingen nodig? Of moeten er nog (kleine) zaken ontwikkeld of opgestart worden?

  • Zorg ervoor dat de datum goed vermeld wordt, dit kan bijvoorbeeld aan de hand van een countdown.
    • Een countdown tot Black Friday en een countdown tijdens Black Friday.
    • De countdown kan je instellen via Google Ads Scripts.
  • Test alle applicaties op jouw webshop, zodat jouw webshop soepel loopt tijdens Black Friday. Vergeet hierbij niet te testen hoe jouw webshop mobiel reageert!
  • Stel duidelijke doelstellingen op voor wat jij uit de actiedag wilt halen.
  • Zorg ervoor dat er duidelijke en onvergetelijke (social media) marketing campagnes klaarstaan.
  • Investeer in jouw klantenservices. Indien er iets mis gaat op de webshop of wanneer er problemen zijn met bepaalde producten wil je jouw klanten van dienst kunnen zijn.
  • Houdt rekening met de voorraad die je aanhoudt, je kan iets niet verkopen wat je niet hebt.
  • Ontwikkel een plan B indien Black Friday niet gaat zoals gepland.
  • Het valt ook aan te raden om de drukte te spreiden door een actie enkele dagen aan te houden. Zo voorkom je dat jouw supply chain overbelast raakt en er dus meer gespreid geleverd dient te worden.
  • Vergeet niet dat er ook andere data zijn waar jij rekening mee moet houden en dus niet dient te verwaarlozen, zoals Sinterklaas.
  • Houdt jouw concurrenten in het oog. Je wilt niet dat klanten jouw bedrijf vergeten of links laten liggen door gerichte marketingcampagnes van jouw concurrenten.
  • Denk aan jouw meest loyale klanten, door hun op tijd op de hoogte te brengen met nieuwsbrieven. Daarnaast kan je jouw trouwe klanten een extraatje geven om jouw klantenrelatie te onderhouden of te versterken. Dit kan je doen door het aanbieden van exclusieve acties.
  • Leer van jouw huidige prestatie en de prestaties van voorgaande jaren van jouw webshop. Had jij vorige Black Friday enkele webshop problemen? Voorkom dan dat dit nog eens gebeurd, door je goed voor te bereiden op de problemen die toen optraden.

Neem actie!

Wacht niet langer totdat het te laat is en maak jouw webshop gereed om deze zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor nieuwe ‘Black Friday’ bezoekers. Hulp nodig met het neerzetten van campagnes die jouw doelgroep aanspreekt of bij het aanmaken van landingspagina’s om het meeste uit deze hype te halen? Wij helpen je graag verder met SEO-marketing of SEA-marketing om Black Friday en komende feest(verkoop)dagen tot een succes te brengen! Natuurlijk kan je gerust contact met ons opnemen om de mogelijkheden voor jouw bedrijf te bespreken, onze online marketeers staan je graag te woord!

 

 


Chris
Online marketeer