Hoe verlaag jij de bounce rate van jouw website?

Wist je dat jouw website gemiddeld vijf keer wordt bezocht voordat er een aankoop wordt gedaan? Dan begrijp je natuurlijk wel dat het belangrijk is dat jouw website goed ingedeeld wordt, zodat deze aantrekkelijk is voor potentiële klanten. Je wilt natuurlijk niet dat zij je website direct verlaten en je dus een hoge bounce rate hebt. Dit artikel is vooral gericht op de don’ts van jouw website. Ben je benieuwd waar potentiële klanten op afknappen? Lees het hier of schakel de hulp in van Convident!

Don’ts van jouw website

Waarschijnlijk wist je al dat je websites op verschillende manieren kunt indelen. Sommige manieren werken aantrekkelijker voor de bezoekers dan andere. Ik heb de don’ts voor websites voor je op een rijtje gezet: weinig informatie, geanimeerde advertenties, amateuristisch design en hierdoor een slechte gebruiksvriendelijkheid, automatisch afspelende video- of audiofragmenten, opdringerige chats, sliders, kleine teksten of een klein lettertype en stockfoto’s. Bezoekers hopen op jouw website namelijk de juiste informatie te verzamelen en dat moet zo makkelijk mogelijk gaan. Bewegende beelden of geluiden leiden hierin af. Daarnaast wil het oog natuurlijk ook wat en daardoor moet de website er mooi en professioneel uitzien. Als de bezoekers van jouw website niet de juiste indruk krijgen, mede door bovenstaande don’ts, zullen zij jouw website sneller verlaten. De bounce rate voor jouw website zal hierdoor verhoogt worden. Dit houdt in dat bezoekers jouw website verlaten zonder door te klikken op andere pagina’s op jouw website. Hierdoor heb je de kans dat je leads misloopt en eventueel inkomsten.

Uit eigen ervaring heb je waarschijnlijk zelf ook al wel gemerkt dat je op sommige websites langer verblijft dan op andere, omdat bepaalde factoren op websites je irriteren. Misschien heb jij zelf ook wel een eigen website en ben je benieuwd of hier zwakke punten op te vinden zijn. Dan wordt het nu tijd om daar eens kritisch naar te kijken. Ga op je website eens op zoek of jij bovenstaande don’ts kunt vinden en bekijk in de onderstaande alinea wat dit doet voor jouw website.

Don’ts in cijfers

Bovenstaande don’t voor websites worden hieronder in cijfers uitgelegd:

  1. Je verliest 44% van je potentiële klanten als je website gebrek aan inhoudt heeft.
    Ergernis: Te weinig informatie.
  2. De meest gemiste informatie op zakelijke websites is de contactinformatie.
    Ergernis: Te weinig informatie, geen contactinformatie. Hoe kun je dan contact opnemen als je vragen hebt over het bedrijf en het antwoord hiervoor niet kan vinden op de website?
  3. 75% van de bezoekers verlaat je website als deze niet snel laadt;
    Ergernis: Geen snelle informatie.
  4. 46% van de bezoekers verlaat je website als ze niet kunnen achterhalen wat het bedrijf doet.
    Ergernis: Weinig informatie.
  5. 38% van de klanten negeert de website als deze op een onaantrekkelijke manier gepresenteerd is. 66% van de online klanten heeft de voorkeur voor een webpagina die visueel aantrekkelijk is.
    Ergernis: Geanimeerde advertenties, amateuristisch design en slechte gebruiksvriendelijkheid (waardoor je niet gemakkelijk door de website geleidt wordt), automatisch afspelende video- en/of audio fragmenten, opdringerige chats, sliders, kleine teksten of klein lettertype en stockfoto’s.

Hoeveel van de bovenstaande ergernissen kun jij aanvinken op jouw website? Bij een hoge score is er werk aan de winkel en is het verstandig om eens goed te kijken naar hoe jij jouw website kunt aanpassen. Bij het verwijderen van deze meest voorkomende redenen waardoor potentiële klanten jouw website verlaten is het mogelijk dat het aantal leads dat jij door je website krijgt verhoogd worden. Waardoor ook jouw bedrijfsresultaat hoger zou kunnen uitvallen, doordat je de juiste leads wel mee pakt op deze manier.

Heb je hier hulp bij nodig?

Convident heeft veel ervaring met het inrichten van websites en is op de hoogte van alle do’s en don’ts op websites en webshops. Hierdoor kunnen ze jouw website of webshop zo inrichten dat deze gebruiksvriendelijk en visueel aantrekkelijk is. Convident staat ervoor open om al jouw vragen te beantwoorden en een passend advies te geven. Neem vrijblijvend contact op of kom eens langs voor een kop koffie!

Rianne Snoeken

Junior accountmanager | Ondersteuning bieden aan de accountmanager | Beheren van de sociale media kanalen van Convident.

LinkedIn 

 
Responsive Menu Pro Image Responsive Menu Clicked Image