Hoe verkoop je via Google Shopping met je WooCommerce webshop?

Afgelopen jaar zijn wereldwijd de online consumentenbestedingen enorm gestegen. Dit komt mede door de corona situatie, maar ook door de consument die zich steeds vaker online begeeft. De digitale verkoop ten opzichte van het tweede kwartaal van 2020 is in Nederland met een waanzinnige 28% gestegen. Internationaal gezien steeg die groei maar met een terughoudende 3%. Dit stelt Salesforce, een toonaangevend en internationaal bedrijf gevestigd in San Francisco dat klantenrelatiebeheer software (CRM-systemen) aanbiedt. Als ondernemer in Nederland liggen er dus tal van mogelijkheden binnen de online verkoopkanalen. Zo heeft Google ook zijn eigen verkoopkanaal ontwikkeld voor de zoekmachine, genaamd Google Shopping. Maar wat houdt Google Shopping in, hoe is Google Shopping toe te passen en hoe werkt de Product Feed Pro plug-in voor WooCommerce?

Wat is Google Shopping?

In 2002 werd Froogle gelanceerd, de voorloper van Google Shopping dat uiteindelijk in 2012 werd geïntroduceerd. Sinds 2012 is het online verkoopkanaal van Google enorm uitgebreid en geoptimaliseerd voor haar gebruikers. Als jij een ondernemer bent en een webshop hebt of producten verkoopt vanuit een fysieke winkel, is Google Shopping een essentieel middel voor online groei. Google Shopping toont producten aan gebruikers wanneer zij zoeken op zoekwoorden die relevant zijn voor de desbetreffende producten. Helemaal bovenaan de SERP (zoekresultatenpagina) geeft Google Shopping jou dan een overzicht van de meest relevante producten voor jouw zoektermen. Er zijn twee manieren hoe jouw producten vervolgens in Google Shopping getoond kunnen worden. Namelijk via de organische manier of door gebruik te maken van advertentiecampagnes. Hier straks meer over, maar eerst kijken we naar een paar voordelen van Google Shopping.

Wanneer correct ingesteld, biedt Google Shopping de consument alle informatie over het product dat hij/zij wil aanschaffen. Google Shopping toont zaken als de prijs, het design, verzendkosten en/of andere voorwaarden van het product. Als de gebruikers vervolgens op jouw product in Google Shopping klikt, wordt hij/zij richting jouw webshop geleid. Zo zorgt Google Shopping dus voor kwalitatief betere klikken op jouw producten!

Daarnaast resulteert Google Shopping ook in meer klikken, simpelweg omdat de producten uit Google Shopping als eerste worden getoond in de zoekresultaten. Uit onderzoek is gebleken dat Google Shopping zo’n 30% meer conversies teweegbrengt dan tekstadvertenties.

Als laatste kan je als ondernemer in Google Shopping alle informatie over jouw producten/assortiment invullen. Denk hierbij aan een foto van je product, een beschrijving, een titel, prijs, beoordeling, levertijd, maat, kleur etc. Al deze informatie van jouw producten staat in jouw productfeed. Dit zorgt ervoor dat de gebruiker gemakkelijk de getoonde producten in Google Shopping met elkaar kan vergelijken en een gegronde keuze kan maken. Allemaal redenen dus om te starten met Google Shopping voor jouw bedrijf, maar hoe plaats je jouw producten eigenlijk in Google Shopping?

Hoe plaats je jouw producten in Google Shopping?

Zoals hierboven al kort genoemd, dien je de informatie omtrent jouw producten op te nemen in je productfeed. Dit zorgt er namelijk voor dat Google jouw producten gemakkelijk kan lezen en indexeren. Er zijn twee manieren om jouw producten te delen met Google Shopping:

  1. Handmatig via Google Merchant Center.

Met Google Merchant Center upload je jouw winkel- en productinformatie naar Google, om jouw producten beschikbaar te stellen in Google Shopping. In Google Merchant Center dien je wel zelf jouw gehele productassortiment handmatig in te vullen, waar veel tijd in kan gaan zitten. Echter, vervolgens worden jouw producten wel in Google Shopping getoond zonder hiervoor te hoeven betalen.

Wil je vaker getoond worden in Google Shopping als gebruikers zoeken op relevante zoekwoorden voor jouw producten? Dan kan je via de koppeling met Google Ads een advertentiecampagne opzetten rondom jouw producten of een selectie van jouw producten. Google Merchant Center bevat al jouw winkel- en productinformatie en voor een zelf ingesteld bedrag kan men dan een advertentie ontwikkelen via Google Ads. Zo heb je nog meer kans dat jouw producten worden getoond wanneer gebruikers hiernaar zoeken!

  1. Automatisch met de Product Feed Pro plug-in voor WooCommerce.

De tweede manier is om jouw productfeed te delen met Google Shopping via de plug-in voor WooCommerce, genaamd Product Feed Pro. WooCommerce is een webshop plug-in voor de opensourcesoftware WordPress. WordPress is het meest gebruikte contentmanagementsysteem (CMS) ter wereld. Het huidige percentage WordPress websites in de wereld is 37%. Met de plug-in WooCommerce kan men eenvoudig en snel een webshop opzetten binnen WordPress. Meer straks over de voordelen van WooCommerce en integratie met Google Shopping.

In de back-end van jouw website (WordPress) is dus de koppeling gemaakt met WooCommerce. Jouw productfeed wordt door Product Feed Pro gegenereerd vanwege de koppeling met WooCommerce, zo weet de plug-in welke winkel- en productinformatie met Google Shopping moet worden gedeeld. Dit proces van het delen van de productfeed tussen Product Feed Pro en Google Shopping vindt automatisch plaats. Mits je de gecreëerde productfeed van Product Feed Pro hebt geüpload in Google Merchant Center. Hierdoor toont Google Shopping jouw producten wanneer gebruikers hiernaar zoeken zonder ervoor te hoeven betalen. Als daarnaast ook de koppeling tussen het voorraadsysteem en de back-end (WooCommerce) correct is, dan zal Google Shopping live de voorraad status van jouw producten kunnen aangeven. En worden je producten dus niet getoond in Google Shopping wanneer ze niet op voorraad zijn.

Wil je vaker getoond worden in Google Shopping, als gebruikers zoeken op relevante zoekwoorden, voor jouw producten? Dan kan je bij Google Merchant Center de koppeling met Google Ads maken om advertentiecampagnes op te zetten voor jouw producten.

Wat zijn de voordelen van integratie tussen WooCommerce en Google Shopping?

Nu duidelijk is wat Google Shopping inhoudt en op welke twee manieren jouw producten in Google Shopping getoond kan worden, kijken we naar de voordelen bij gebruik van WooCommerce.

Evenals WordPress is de plug-in WooCommerce zeer gemakkelijk in gebruik. Het toevoegen en bijwerken van content op jouw webshop kan geregeld worden zonder veel moeite. Daarnaast bevat WooCommerce tal van mogelijkheden op het gebied van verschillende thema’s en stijlen voor jouw webshop. Dit zorgt ervoor dat de webshops van WooCommerce tegenwoordig steeds gerichter en klantvriendelijker worden.

Bovendien is WooCommerce een zeer betrouwbare plug-in. Allereerst omdat het gebouwd is rondom ’s werelds meest gebruikte CMS WordPress. Maar ook omdat WooCommerce een opensourcesoftware is en dus voor iedereen toegankelijk is. Dit leidt ertoe dat de plug-in constant in ontwikkeling is door verbeteringen van developers. De plug-in kent inmiddels al meer dan 400 officiële extensies ter ondersteuning van bijvoorbeeld het proces rondom verzenden en betalen.

Als laatste is het interessant om te noemen dat WooCommerce niet alleen gebruikt hoeft te worden voor het verkopen van fysieke producten. Ook producten in de vorm van abonnementen of digitale downloads vallen binnen de mogelijkheden van WooCommerce. En kunnen dus webshops omheen worden gebouwd door de plug-in.

Ben jij een ondernemer met een webshop of verkoop je producten vanuit een fysieke winkel? Dan heeft dit artikel je hopelijk geprikkeld om je meer te verdiepen in de mogelijkheden van Google Shopping. Onze online marketeers bij Convident hebben de ervaring en kunde in huis omtrent de koppeling tussen Google Shopping en de WooCommerce plug-in. Welke van jouw producten verschijnen straks bovenaan in Google Shopping?

© 2014 - 2021 Copyright - Convident. Convident B.V. wordt beoordeeld met een 4.9 / 5 op basis van 227 beoordelingen. Partnerships Ons werkgebied Privacyverklaring Algemene voorwaarden