Rick Dreise is co-founder van digital agency Convident Groningen. Als internetondernemer komt hij bij veel verschillende ondernemers over de vloer, overlegt met ze, loopt door hun bedrijf, praat met hun medewerkers, bekijkt hun processen. Wat hem vaak opvalt is dat ondernemers veel goede ideeën hebben, maar voordat ze het ene goede idee hebben uitgevoerd, gaan veel ondernemers al weer door naar het volgende plan. Dreise gaat in op een essentiële vraag voor veel ondernemers: Hoe zorg je er nou voor dat je voldoende focus houdt als ondernemer?
“Door focus aan te brengen in je werkzaamheden, is het voor je klanten en medewerkers ook duidelijk welke richting je bedrijf heen gaat. Focus zorgt ervoor dat je bezig blijft met de juiste dingen. Ik weet zelf hoe verleidelijk het is om een goed idee te hebben en er direct mee aan de gang te willen. Je wilt door en je wilt je goede idee omzetten in acties. Meteen gaan, niet treuzelen. Maar soms is het ook goed om even stil te staan en na te denken. Brengt dit plan mij verder bij mijn lange termijn doelstelling? Is dit wat mijn klanten en/of medewerkers willen? Worden ik, mijn compagnon en mijn onderneming hier beter van?”
Hoe maak je het onderscheid tussen hoofd- en bijzaken? En hoe hou je de focus op je kerntaken? Waar gaat je focus naartoe als ondernemer de komende dag, week, maand, jaar? Bepaal waar je wilt zijn over vijf jaar, twee jaar en een jaar. Wat moet je doen om daar te komen? Dreise: “Begin groot, maar maak dat steeds kleiner. Mijn motto: ‘Als je wisselt, ben je af’. Het maakt niet uit of je een starter bent of ervaren ondernemer: het blijft verleidelijk om álle taken en verantwoordelijkheden op je te nemen. Ook als je daarvoor te weinig tijd of expertise hebt.” Toch is het vrij eenvoudig om je focus te behouden op wat écht telt, vindt Dreise. De 7 Habits of Highly Effective People by Stephen Covey hebben daar een belangrijke rol in gespeeld.
“De 7 Habits maken duidelijk waar je je op kunt focussen, maar maken tevens ook de belangrijkste valkuilen van mensen inzichtelijk. Bepaal voor alles in het leven een eindbestemming, dan ga je daar ook naar handelen. Alles wat ik niet leuk vind, geef ik uit handen. Denk aan administratief werk of webbeheer, maar ook opdrachten en projectmanagement spreekt me niet aan, dus delegeer ik. Hoe me dat lukt? Weten wat je wilt scheelt al heel veel. Ik heb een ijzersterk team met specialisten om me heen verzameld en daar vind ik de expertise die ik nodig heb: van inhouse medewerkers tot externe partijen en freelancers in copywriting tot custom development. Vervolgens kan ik mij focussen op de dingen waar ik goed in ben en leuk vind. Dit is natuurlijk niet van vandaag op morgen gegaan, dit heeft mij zeker een aantal jaren gekost om de juiste formule te vinden.”
Sommige ondernemers beschouwen hun administratie als een bijzaak. Vooral snelgroeiende bedrijven geven soms weinig aandacht hun administratieve verplichtingen of aan de efficiëntie van bijbehorende werkprocessen. “Trap niet in de valkuil”, waarschuwt Dreise. “Je administratieve werk adequaat en consistent uitvoeren is een belangrijke voorwaarde voor succes. Jammer genoeg wordt dat belang vaak onderschat.”
Het motto: ‘Als je wisselt, ben je af’.
“Je moet op een consistente manier informatie verankeren in je bedrijf. Je denkt dan in de eerste plaats aan boekhoudkundige verplichtingen, maar het gaat veel verder dan dat. Van marketing automation tot en met een passend CRM systeem: offertes, contracten of de notities van gesprekken met klanten of prospects vragen ook om een consistente aanpak. Daarom heb je goed doordachte processen, systemen en werkinstructies nodig, anders werk je op drijfzand en vergroot je de kans op een falend beleid.” In zijn rol als co-founder en directeur is Dreise verantwoordelijk voor alle werkgebieden en activiteiten van zijn onderneming en ziet zichzelf als een generalist. Hij is geen expert op élk vlak. “Ik denk bijvoorbeeld aan de vragen van bedrijven die apps of closed source systemen willen ontwikkelen”, gaat Dreise verder. “Die hebben vaak behoefte aan maatwerk software en advies, en ze vragen op alle gebieden extra aandacht voor hun uitgebreide IT-infrastructuur. Wij richten ons bewust op open source development in technieken waaronder WordPress CMS en weten dit te koppelen aan gebruiksvriendelijkheid en conversie. Door de juiste medewerkers te werven, hebben we alle expertise in huis om aan die vraag te kunnen voldoen.”
“Iedere ondernemer heeft zijn of haar eigen strategie. Bij Convident Groningen bepaal ik de richting van de onderneming samen in de directie overleggen met compagnon Rutger. Maar het gaat zelfs een stap verder, want mijn medewerkers hebben hier ook invloed op. Want als mijn medewerkers het naar hun zin hebben, dan heb ik dat ook. Hun visie kan dus zeker invloed hebben op mijn focus. We plannen twee keer per jaar een ‘hutje op de hei’ sessie met ons hele team. Met onze strategie heb je je lange termijn doelstellingen op een rijtje staan. Je weet waar je heen wilt. Misschien is dit een omzetdoelstelling (ik wil minimaal bedrag X aan omzet halen dit jaar). Of een klantendoelstelling (ik ga voor een 5.000 unieke bezoekers van mijn website iedere maand). Niet iedere ondernemer heeft dit op papier staan. Maar zeker iedere ondernemer heeft dit in zijn of haar hoofd zitten.”
“Het is onmogelijk om geconcentreerd te werken in een omgeving die storend is. Dit is uiteraard per persoon verschillend, dus zorg dat de omgeving bij jou past. Waar sommige mensen stilte nodig hebben, werken anderen het best met geroezemoes op de achtergrond.” De stoorzenders zijn vaak:
“Kijk per situatie wat jij eraan kunt doen. Bijvoorbeeld even ergens anders werken (gedistribueerd), een noise cancelling headset opzetten (deze is echt een aanrader!), je e-mail op gerichte tijden checken en je telefoon op stil zetten. Jij bent verantwoordelijk voor jouw onderneming. Dus als het niet lekker met jou gaat heeft dat veel effect op je onderneming. Het allerbelangrijkste is dan ook om goed voor jezelf te zorgen. Slaap genoeg, eet gezond, sport regelmatig. Ook als het druk is. Als je geneigd bent om te zeggen: ‘ik sla het sporten even over, want ik heb een deadline’, dan moet je juist gaan sporten,” aldus Dreise. “Dat zijn de momenten die het verschil maken. Meestal komen zelfs de nieuwe ideeën als je even helemaal niets doet. Je hebt tijd nodig om alle informatie te verwerken en dat doe je door te ontspannen en goed voor jezelf te zorgen.”
Wat is dé kerntaak die je als ondernemer moet koesteren? Dreise is er snel over uit: “Je business laten groeien. En om dat te bereiken heb je vooral een onderscheidende visie nodig. En onderschat authenticiteit niet. “Blijf jezelf”, verduidelijkt hij. “Want volgens mij is dat hét ingrediënt om met plezier en 100 procent inzet je werk te doen.”
“Ondernemen is niet iets wat je uit een boekje leert”, vult Dreise aan. “Je moet experimenteren en nieuwe routes verkennen. Want je wordt een kuddedier als je binnen de lijntjes blijft kleuren. Daarnaast is en blijft het een onomstotelijk feit: als ondernemer moet je keihard blijven werken om je plekje in de markt te veroveren, uitbouwen of continueren.”
Loop je over van de ideeën en kun je niet kiezen welke je gaat uitvoeren? Heb jij als ondernemer moeite met focus? Verspil je tijd aan nutteloze dingen of raak je te snel afgeleid? Neem gerust contact met Rick Dreise op voor meer (persoonlijke) praktische tips en advies!