Vanuit je website wil je graag conversie genereren. Maar hoe kun je de conversie optimaliseren en je uiteindelijke omzet verhogen? Om deze vragen te beantwoorden is het belangrijk eerst je gebruikers te leren kennen. Kijk naar hoe de gebruikers navigeren op de website en welke informatie ze willen hebben. Om dit inzicht te krijgen zijn er verschillende manieren die ingezet kunnen worden. In dit artikel gaan we het inzetten van heatmaps uitlichtten en hoe je met het gebruik van heatmaps de conversie kan verhogen.
De verschillende soorten heatmaps
Er zijn verschillende soorten heatmaps die elk weer verschillende inzichten en conclusies geven. Hieronder een aantal voorbeelden:
Scrollen
Bij een scroll-heatmap krijg je inzicht in je hoe ver je bezoekers naar beneden zijn gescrold en of ze dus verder hebben gekeken dan alleen het eerste blikveld.
Klikken
Met een klik heatmap zie je waar je gebruikers op hebben geklikt in de website. Met de heatmap kun je door middel van kleuren zien waar juist veel of weinig wordt geklikt door gebruikers. Hiermee krijg je inzicht wat je doelgroep echt belangrijk vind.
Bewegen
Met bewegende heatmaps zien we hoe de gebruikers over de website bewegen. Je krijgt hiermee inzicht wat opvalt in de website en wat juist wegvalt.
Heatmaps combineren
Zoals hierboven al is benoemd zijn er dus verschillende heatmaps die elk weer een ander inzicht geven. Wanneer je deze met elkaar gaat combineren kun je nog meer inzicht krijgen. Bijvoorbeeld door een klik en een scroll heatmap te combineren krijg je inzage in wat de gebruikers daadwerkelijk gebruikt hebben maar ook wat ze gezien hebben.
Inzichten vanuit heatmaps
Ga tijdens het optimaliseren van de website gestructureerd aan de slag. Hiermee zorg je voor verwachtingen en kun je deze ook waar maken. Nog een aantal tips hoe je gestructureerd verbeteringen kan doorvoeren met het gebruik van heatmaps.
Onderzoek de website
Kijk eerst naar de minputen in je website, wat verdient aandacht en waar is winst te behalen? Kijk bijvoorbeeld eerst naar google analytics en welke pagina’s minder hoog scoren onder de gebruikers. Met deze informatie kun je gericht aanpassingen verrichtten en heatmaps effectiever gaan inzetten.
Doelen
Stel een aantal doelen wat je wilt bereiken met heatmaps. Kijk bijvoorbeeld naar de gebruikers. Waarom gaan ze terug naar de vorige pagina of waarom gebruiken ze juist dat bepaalde element op de website? Kijk naar de focus waar je gebruikers op letten en of dit overeenkomt met het doel van de pagina. Wanneer je dit inzicht hebt verkregen kun je kijken welke inzichten je wilt verkrijgen vanuit het gebruik van heatmaps.
De verschillende tools
Er zijn verschillende tools die heatmaps kunnen genereren. Kijk van tevoren goed naar welke functionaliteiten passend zijn bij de verschillende tools en kijk welke het beste past bij de doelen die gesteld zijn
Het analyseren van heatmaps
Wanneer je de heatmaps gaat analyseren kijk dan goed naar het doel van de heatmaps. Als gebruikers veelal afhaken bij een laatste vraag bedenk dan hoe relevant die vraag is of formuleer het anders. Hiermee ga je zelf ook kijken naar het gestelde doel en zullen er nieuwe inzichten verkregen worden.
Testen
met de verkregen informatie vanuit de heatmaps kun je verschillende testen gaan uitvoeren. Je wilt immers weten welke verbeteringen je het beste kunt uitvoeren. Hiervoor kun je a/b testen gaan inzetten, belangrijk is wel dat je tijdens deze testen wel een heatmap inzet. Zo kun je de verschillen naast elkaar neerleggen en een juiste vergelijking maken.
Tot slot nog een aantal tips:
- Zorg voor structuur in de veranderingen die je wilt verrichtten
- Bepaal vooraf je doelen die je wilt bereiken
- Voer altijd een test uit om je doel waar te maken
Contact
Convident is een full-service webbureau dat zelf up-to-date blijft met marketing trends en ontwikkelingen. Naast dat onze eigen creatievelingen daar zelf midden in zitten en altijd de laatste snufjes willen ontdekken, doen we dit natuurlijk ook voor onze klanten. Hiermee voorzien we onze relaties van de laatste trends met het oog gericht op de toekomst. Heeft jouw organisatie een specifiek vraagstuk en kan Convident je helpen op het gebied van (online) marketing, branding of met het ontwikkelen van een toekomstgerichte website, webshop of app? Neem dan contact met ons op of plan gelijk een afspraak!