Het internet staat vol met websites die producten of diensten verkopen. De bezoeker bevindt zich in een zee van opties. Hoe zorg je er nu voor dat deze bezoekers een product of dienst bij jou koopt en niet aanklopt bij de concurrent? Om de concurrentie voor te blijven ben je constant bezig met jezelf onderscheiden en op te vallen. Lees hoe online reviews kan bijdragen aan het onderscheiden van jouw bedrijf ten opzichte van andere bedrijven.
Online reviews hebben een grote invloed op het vertrouwen van de consument. Vertrouwen is één van de belangrijkste aspecten van de klantervaring en dé manier om een klant te behouden. Veel potentiële klanten lezen eerst een aantal reviews alvorens zij een aankoop doen. Het is daarom verstandig om op jouw website een overzicht van reviews zichtbaar te maken.
Bij online zoekopdrachten worden lokale bedrijven in een overzicht vertoont. Hier staan adresgegevens en openingstijden, maar ook de online beoordelingen. Je kunt deze lijst lokale bedrijven zelfs filteren op review score. In één oogopslag ziet de internetbezoeker welke concurrerende bedrijven er lokaal in zijn omgeving bevinden, met daarbij een overzicht van de online reviews. Hier krijgen de vertoonde bedrijven een cijfer van 1 tot en met 5 en zijn het aantal reviews ook zichtbaar. Onderscheid jezelf van je lokale concurrenten en bouw een vertrouwelijk profiel op door middel van online reviews.
In tegenstelling tot de positieve reviews, hebben slechte reviews juist een negatieve impact op het vertrouwen van de consument en kan ze ervan weerhouden om een aankoop bij je te doen. Het is dus erg belangrijk om positieve reviews te verkrijgen en slechte reviews te managen.
Product- en bedrijfsreviews vind je overal. Ze zijn inmiddels niet meer weg te denken. Er zijn zoveel aanbieders op het internet, dat een consument het verschil niet meer ziet. Online reviews zijn de onderscheidende factor voor deze vergelijkbare bedrijven. Consumenten kijken niet langer alleen naar Google reviews, ook op sociale media kanalen worden er ervaringen en meningen gedeeld. Slechte ervaringen gaan soms als een lopend vuurtje over van het ene platform naar het andere.
Om te voorkomen dat slechte feedback de overhand gaat krijgen binnen jouw reviews is het aan te raden om te reageren op slechte feedback. Het kan natuurlijk zo zijn dat je een slechte review ontvangt. Misschien duurde de levering te lang of was het product beschadigd. Schrik hier niet van, maar ga met de consument in gesprek. Zet de negatieve review om in een leermoment en denk bij jezelf na hoe dit voorkomen had kunnen worden. Een positieve review is één ding, maar van een negatieve review een positieve beoordeling maken is lastiger!
Er gaat wel eens iets mis tussen jou als bedrijf en de consument. Degene die de aankoop heeft gedaan wilt graag snel tot een oplossing komen. Je wilt voorkomen dat de consument een boos verhaal schrijft op zijn/haar social media kanalen. Zorg dus dat je aanwezig bent op sociale media en reageer op dit soort berichten. Laat zien dat je online zichtbaar en bereikbaar bent, door openbaar te denken in oplossingen geef je aan potentiële klanten een vertrouwelijke uitstraling.
Online reviews zijn geweldig in het geven van vertrouwen aan (potentiële) consumenten. Negatieve reviews hebben het tegenovergestelde effect. Daarnaast helpen reviews bij de online vindbaarheid in Google en kan het meer klanten opleveren. Gebruik de feedback uit je beoordelingen en zet negatieve feedback om in positieve reviews door transparant mee te denken in oplossingen. Customer experience is your key to success.