Wanneer je een website bezoekt vallen je waarschijnlijk veel verschillende dingen op. Al dan niet bewust of onbewust. Denk hierbij aan; de lay-out, de opbouw van de website en de kleuren die op de website gebruikt worden. Hoewel we minder snel zullen kijken naar het soort lettertype heeft het font zeker effect op de gebruikerservaring van de bezoeker. Ooit een website bezocht die gebruik maakte van Comic Sans? Waarschijnlijk heb je deze website (on)bewust weer snel verlaten.
Je website staat vol met informatie en deze informatie wil je zo goed mogelijk over kunnen brengen naar de eindgebruiker. Daarnaast wil je ervoor zorgen dat de eindgebruiker deze informatie zo makkelijk mogelijk kan lezen. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw font aansluit bij de gebruiker op jouw website?
De eerste indruk is altijd belangrijk, en dit geldt ook voor een website. Wanneer een bezoeker van je website geen goede eerste indruk van je website heeft zal deze weer snel vertrekken. Niet alleen zonde van de tijd en geld die je in je website hebt gestoken maar dit heeft ook invloed op je vindbaarheid. Een rommelige website zal ervoor zorgen dat een bezoeker snel vertrekt. Dit resulteert in een hogere bounce-rate en hierdoor zul je minder hoog in de zoekmachines komen te staan. Een net en duidelijk lettertype heeft dus wel degelijk invloed op je conversie. Welk lettertype vind jij het beste overkomen op je doelgroep?
Lezers interesseer je ook door de nadruk te leggen op de voor jou cruciale punten. Bezoekers willen je site kunnen scannen en de belangrijkste punten eruit kunnen halen zonder teveel moeite erin te moeten stoppen. Dit doe je gemakkelijk door een deel van je tekst in dik gedrukte letters te zetten. Het trekt de aandacht van de lezers en zo licht je direct een essentieel stuk informatie uit. Gebruik dit in combinatie met een opvallende visual of foto om lezers nog meer aan te spreken.
Het is dus handig om bepaalde informatie uit te lichten door het nét even iets anders te maken. Toch blijft consistentie een hoe dan ook fundamentele factor binnen je website. Het doorvoeren van dezelfde stijl en regels binnen de site zorgt ervoor dat de bezoeker gemakkelijk het overzicht kan behouden.
Voor een tekstblok werk je met hetzelfde principe. De lezer wil naar een geheel kijken, één samenhangend verhaal, één duidelijk artikel. Het hergebruiken van een specifiek font door je website heen creëert rust en straalt professionaliteit uit. Je wilt een opgeruimde, overzichtelijke online omgeving bouwen zodat je punt en doel als bedrijf goed overkomt. Gebruik dus zoveel mogelijk hetzelfde lettertype, hierdoor vermijd je rommeligheid.
Daarnaast is er nog een belang van het uitzoeken van de juiste typografie: de herkenbaarheid. Iedereen herkent bijvoorbeeld het Adidas lettertype gelijk aan de soepele ronde vormen. Binnen de IKEA website zijn alle teksten, zowel headers als paragrafen, in hetzelfde lettertype. Dit zorgt voor een overall consistente website, en het levert nog meer voordelen op.
Als potentiële klant is het gemakkelijker advertenties te herkennen als de font van de website erop terugkomt. Het font dat je kiest voor je organisatie en de passende website is iets wat sitebezoekers en lezers keer op keer zullen herkennen.